Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog

Gestart door Zoepertje, 28-03-2020 21:39:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoepertje

Hallo Roffelaars,

Hierbij ook een blogje over mijn C70. Ik heb deze bij toeval gekocht aangezien de overheid is in 2020 begonnen is oude diesels het leven zuur te maken. Ik had de C70 al opgemerkt maar deze was al gereserveerd voor iemand anders.
Toen ik na een aantal weken vakantie weer terug kwam in Nederland bleek deze weer beschikbaar te zijn inclusief een prijsverlaging. Ik had nog een geïnteresseerde voor mijn V40 en na een ritje met de vijfcilinder was ik verkocht.
Voor €1600 was ik de nieuwe eigenaar van een C70 2.0 t5 met een setje winterbanden erbij.

Update 2021 met zomerset na het wassen  8)



Update 2021 op de nieuwe 18 inch winterset.




Het betreft een italiaanse C70 met de kleine 2.0 t5 motor die in 2013 is begonnen aan haar leven in Nederland. De auto heeft 'maar' 218.000 gelopen, dit is altijd lastig te controleren is bij een geïmporteerde auto maar het lijkt allemaal in orde.
Voor €1600 mag je eigenlijk niks verwachten. De laatste eigenaar had al een andere auto en leek de liefde voor de C70 te hebben verloren. De auto was erg smerig (binnen en buiten), heeft wat schade en het blok was goed nat aan alle kanten, de auto staat op een  set linglong banden, heeft een gare klapperende schroefset van TA techNIKS :'( en mist interieurdelen. De auto liep en trok goed, heeft een dakraam :laugh: en had daarnaast net een verse apk gekregen (bij een vriends garage  :eusa_naughty:) dus daarom durfde ik het avontuur wel aan.


Voorlopige To Do list
:eusa_whistle:
HU1205 radio inbouwen met GROM bleutoothkastje
Motorsteunen nakijken en vervangen. (deels gedaan)
Carterontluchting vervangen en allerlei pakkingen
Distributieset plus multiriem vervangen en nokkenaskeerringen
Lekkende radiator en het lekkende kachelhuis vervangen
Standaard onderhoud (filters plus olie etc) .
Vaccuumslangen vervangen
BC-racing schroefset geinstalleerd en complete ophangin voor vervangen
Onstekening nakijken en vervangen.
Multiriemspanner vervangen
Prins VSI 2.0 installatie laten inbouwen
aluminiumfolie lachspiegel vervangen
Rubbers achterwielophaning vervangen.
Subframe rubbers vervangen
Remmen vervangen / upgraden
Airco repareren
Blokjesgrill inbouwen


Ik wil jullie via deze blog een beetje op de hoogte houden van het C70 avontuur en zou in de toekomst wat foto's in de openingspost proberen te zetten. ;D

Zoepertje

Probleempje en een Audioaanpassing 03-2020 218.000 km

Na een uitgebreide Aankoopcontrole door mijzelf een maat kwam er naast veel kleine aandachtspunten een groot probleem naar boven.



Bij de achterste motorsteun bleken twee van de drie bouten afgeknapt te zijn in de bak. Dit betekende dat deze bij last wissel behoorlijk met de turbo op het subframe kon klappen.
Tijdens de aankoop viel dit deels op, ik dacht alleen dat het om een paar gare motorsteunen ging.
Dit was een flinke tegenvaller, er is nog geprobeerd om de bouten eruit te boren onder de auto, maar dit is onmogelijk door het ruimtegebrek. Dit betekent dus VERSNELLINGSBAK ERUIT! :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Na deze conclusie heb ik besloten even te wachten met ander onderhoud en vanaf dat moment rustig te rijden.

Een klein lichtpuntje was dat ik via het forum een sleutel behuizing kon overnemen waardoor mijn CV weer werkte!


Daarnaast zat de originele radio vast in het code scherm. (ik geloof dat je je auto een paar uur contact moet laten staan om dit op te lossen). Aangezien ik in mijn V40 een Hu1205 radio had met GROM bluetooth kastje wat mij prima beviel, heb ik ook weer zo'n radio gekocht voor de C70. Ik heb online stekkers/kabels kunnen kopen waarmee je een volvo V40 radio in een andere auto kan aansluiten. Hiervan moesten maar 4 kabels omgesoldeerd te worden aangezien het geluid via de interne versterker van de C70 gaat. Vergeet niet een antenne verloopstekker te bestellen als je deze ombouw wilt doen.


Een klein probleem kwam naar voren met het installeren van de HU-1205 radio.

De radio wil niet helemaal terug in het dashboard en klemt op het frontje. Ik denk zelf dat dit komt door de Carbon sticker op het sierhout. Hierdoor past het frontje niet helemaal meer mooi in het dashboard.
Ik wil binnenkort alle Carbon stickers verwijderen en dan de radio goed installeren in het dashboard (tenzij iemand hier kan bevestigen dat een HU-1205 sowieso niet past in een C70 dashboard).
Daarnaast wil ik de plakkerig geworden Soft-touch Coating nog verwijderden van de radioknoppen. Ik heb in ieder geval weer geluid tijdens de langere ritten!

volvobug

Welkom hier en leuk dat je een blog begint!

Als de bak er toch uit moet zou ik meteen blok met bak uit de auto tillen. Kun je meteen een hoop onderhoud van je lijstje in één keer meepakken als de boel toch naast de auto staat.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Miyel

Interessant blog en nog genoeg te doen! Mooie basis, dat wel.
Dat carbon wrap staat zo'n c70 niet verkeerd.
Keep going!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Zoepertje

#4
Daar gaan we weer! Helaas Miyel, het carbon is inderdaad mooi, maar begint zo links en recht omhoog te krullen/los te laten dus dit wordt in de toekomst verwijdert.
#volvobug Ik heb helaas niet de tijd om het blok uit de c70 te halen want het is mijn dagelijkse auto, dus we gaan het langzaam aan opknappen.
Dus laten we maar is beginnen!


Daar ligt hij de mini t5 2.0 liter. Soort van ecoversie van de T5 zeg maar, dus helemaal weer actueel in 2020 :angel:. De eerste klus was de carterontluchting vervangen aangezien er aan alle kanten olie uit het blok kwam lopen.


Het inlaattraject ligt er mooi ingevet bij, wat natuurlijk geen schande is naar een kleine 22 jaar en het wat schrale onderhoud van de laatste jaren.


De brandstofretourleiding had weinig zin om de brandstofleidingen los te laten en aangezien ik geen vervanger had heb ik deze maar laten zitten en de injectorrail aan de kant gelegd. (deze is ondertussen al vervangen)


Omdat ik geen zin had om de gaskabel los te halen heb ik de hele gasklep van het inlaatspruitstuk afgedraaid. Dit is gelijk een mooi moment om het ding even te poetsen met een beetje dasty en remreiniger. Bestel gelijk een gaskleppakking mee als je dit wilt doen. Mijne zit helaas vastgeplakt met vloeibare pakking op moment.  :eusa_wall:


Bij het loshalen van cover van het kleppendeksel kwam ik een uitzicht tegen wat ik ook kende van mijn v40 t4. een goed gebruikte turbo volvo heeft net zoveel olie aan en op het blok hangen als er in het carter zit ;)


Houd er even rekening mee bij het losdraaien van je inlaatspruitstuk dat er links nog een slang aan vast zit. :eusa_naughty:


Het inlaatspruitstuk kan je vervolgens makkelijk verwijderen. Mijn peilstok wou niet los dus dit heb ik buiten de auto even opgelost met een flinke portie zinvol geweld.


De binnenkant van de kop ziet er nog relatief schoon uit, de laatste restjes proberen we er binnenkort wel uit te branden, de buitenkant daartegen wordt goed beschermt tegen corrosie door een dikke oliefilm. :o


Het carterontluchtingspotje had er geen zin meer aan en na wat wrikken brak de eerste koppeling er al van af.


De slang die voorlangs het blok na het inlaatspruitstuk liep had al een eerdere beunsessie overleefd en ik ben blij dat ik deze dus mee vervangen heb (links=keinieuw rechts=verbeunt)  ;)


Na de installatie van het nieuwe carterontluchtingspotje werd het tijd om alles  weer in mekaar te bouwen! Klus 1 van de oneindige lijst is geklaard en hopelijk gooit het blok nu minder olie naar buiten.




Zoepertje



Nog een losse vraag! weet iemand de slangdiameters van het EVAP systeem. Ik heb twee maten vacuumslang besteld en ze waren beide te klein. De ouwe slangen zijn erg poreus en hier en daar opgezet!
Alvast beankt! :eusa_whistle:

T5-4life

Volgens mij 8 mm.
Hoe vol zaten de gaten van de carterventilatie eigenlijk?
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

NinaPaul

Gaskabel loshalen is 10 seconden werk, waarom dan liever het hele gasklephuis los draaien?

Wanneer je netjes op tijd je olie ververst, hoef je dit niet veel meer te doen :D


Uitlaatspruitstuk moet inlaat zijn ;)
CiteerHet uitlaatspruitstuk kan je vervolgens makkelijk verwijderen. Mijn peilstok wou niet los dus dit heb ik buiten de auto even opgelost met een flinke portie zinvol geweld.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

Was de doorvoer van de carterventilatie in het blok ook helemaal open ? Maw kan je met een ijzerdraadje een flink eind naar beneden richting carter ?

Zoepertje

Citaat van: NinaPaul op 16-04-2020 10:58:05
Gaskabel loshalen is 10 seconden werk, waarom dan liever het hele gasklephuis los draaien?
Wanneer je netjes op tijd je olie ververst, hoef je dit niet veel meer te doen :D

Uitlaatspruitstuk moet inlaat zijn ;)


Op moment leek dat het meest logische, ik ben helaas geen volvomonteur  ;D
Het typefoutje wordt aangepast, het was al laat ;)

Citaat van: Sbv op 16-04-2020 15:52:18
Was de doorvoer van de carterventilatie in het blok ook helemaal open ? Maw kan je met een ijzerdraadje een flink eind naar beneden richting carter ?

Dit ben ik helaas vergeten, heb de smudge met remreiniger en poetsen weggehaald.
Ik blijf bij veel langdurig vollast ook nog steeds een hoge carterdruk houden op moment, de olie wil via de peilstok naar buiten.

Ik denk dat ik binnenkort een keer mijn carterpan er onderweg haal en daar is kijk, hoe het erbij staat. :eusa_think:

JeroenV70

Hallo Koen,

In december en januari was ik ook in contact met Jeffrey, de vorige eigenaar van deze auto. Wat je schrijft over de toestand waarin de auto verkeerde, herken ik wel. Ik heb hier nog een mapje met foto's van die auto. Het was in mijn ogen in ieder geval een auto met potentie en behoefte aan wat liefde van een nieuwe eigenaar. Zelf ben ik in half januari tegen een andere C70 Coupé met behoefte aan TLC aangelopen en heb die spontaan gekocht.

Als ik je eerste ervaringen hier lees, schrik ik toch wel een beetje. Als ik zie hoe je het allemaal aanpakt denk ik dat het wel goed gaat komen. Ik heb me in ieder geval geabonneerd op de updates in deze BLOG.

Voor mijn C70 Coupé ben ik ook een BLOG gestart. Die vind je hier: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,90169.0.html

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Hoe gaat het ondertussen met de blauwe sloep? Maak je nog voortgang?
:eusa_think:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Zoepertje

Citaat van: JeroenV70 op 23-04-2020 00:32:53
Hallo Koen,

In december en januari was ik ook in contact met Jeffrey, de vorige eigenaar van deze auto. Wat je schrijft over de toestand waarin de auto verkeerde, herken ik wel. Ik heb hier nog een mapje met foto's van die auto. Het was in mijn ogen in ieder geval een auto met potentie en behoefte aan wat liefde van een nieuwe eigenaar. Zelf ben ik in half januari tegen een andere C70 Coupé met behoefte aan TLC aangelopen en heb die spontaan gekocht.

Als ik je eerste ervaringen hier lees, schrik ik toch wel een beetje. Als ik zie hoe je het allemaal aanpakt denk ik dat het wel goed gaat komen. Ik heb me in ieder geval geabonneerd op de updates in deze BLOG.

Voor mijn C70 Coupé ben ik ook een BLOG gestart. Die vind je hier: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,90169.0.html



Heey Jeroen!, dan was jij waarschijnlijk de persoon die de auto wou ophalen net voordat ik op vakantie ging. Toen ik terug was halverwege februari was ik verbaasd dat de auto er nog was en heb deze na een proefrit toch maar gekocht.

De losbungelende motorsteun was inderdaad een zware tegenvaller. Maar ik heb jouw blog gelezen en zag ook dat jouw start ook alles behalve soepel ging!
Het voordeel van de volvo motoren is wel, zolang je er meer olie en koelvloeistof ingooit dan er uit kan lekken, gaat het lange tijd goed  :eusa_shifty:
Ik ben op moment al een aardig stuk verder en zou binnenkort is een updatetje plaatsen!

JeroenV70

Citaat van: Zoepertje op 10-05-2020 23:23:56
Heey Jeroen!, dan was jij waarschijnlijk de persoon die de auto wou ophalen net voordat ik op vakantie ging. Toen ik terug was halverwege februari was ik verbaasd dat de auto er nog was en heb deze na een proefrit toch maar gekocht.

Hey Koen,

Sinds 28 december was ik al in contact met de verkoper. Hij was toen echter nog op vakantie en dat betekende dat ik de auto pas vanaf 13 of 14 januari zou kunnen bekijken en proefrijden. Op 5 januari wist hij te melden dat hij iemand had die de vraagprijs wilde betalen, maar omdat ik me eerder gemeld had, zou ik hem als eerste voor de vraagprijs mogen kopen. Ik wilde de vraagprijs niet betalen en heb die andere potentiële koper dus voorrang verleend. Op de avond van de 13e januari zag ik mijn huidige C70 op Facebook en de volgende morgen heb ik hem gekocht.

Op 21 januari wist de verkoper van jouw huidige auto te melden dat de verkoop niet doorgegaan was en dat de auto dus nog beschikbaar was. Ik heb hem toen gemeld dat ik al voorzien was. Op 30 januari is de vraagprijs verder verlaagd en de rest weet je zelf  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Zoepertje

Citaat van: JeroenV70 op 11-05-2020 07:48:56
Hey Koen,

Sinds 28 december was ik al in contact met de verkoper. Hij was toen echter nog op vakantie en dat betekende dat ik de auto pas vanaf 13 of 14 januari zou kunnen bekijken en proefrijden. Op 5 januari wist hij te melden dat hij iemand had die de vraagprijs wilde betalen, maar omdat ik me eerder gemeld had, zou ik hem als eerste voor de vraagprijs mogen kopen. Ik wilde de vraagprijs niet betalen en heb die andere potentiële koper dus voorrang verleend. Op de avond van de 13e januari zag ik mijn huidige C70 op Facebook en de volgende morgen heb ik hem gekocht.

Oke leuk om te weten Jeroen, Ik wou perse een C70 met een handbak en een t5 motor. Vandaar dat ik uiteindelijk voor deze auto ben gegaan, maar inderdaad die problemen en het achterstallig onderhoud, ik ben er achter gekomen ook .  :eusa_wall:

Ik heb de laatste tijd flink gebeund en geprutst dus mijn verhaal loopt alweer een paar maand achter op de werkelijkheid maar ik zou het in een paar updates proberen samen te vatten. Als eerst heb ik besloten om de compleet loszittende afgebroken motorsteun aan te pakken i.v.m. de veiligheid. Na flink wat gemartel hebben we op een mooie zonnige ochtend de bak onder de Volvo vandaan gehaald.

Daar is de bak die moet er toch echt onder uit.


En dat mag via hier gebeuren!


Onderweg kwam ik nog de TA-het-is echt-nix veerpoot tegen. Ik snap niet dat je zulke goedkope zooi onder zo'n snelle auto bouwt.


De bout met ronde kop (achterlijk ***systeem) waarmee het stuurhuis vastzit aan de auto had zich flink vastgevreten en hierdoor kon ik het subframe maar een beperkt stuk laten zakken. Uiteindelijk bleek dit net genoeg te zijn om de bak er tussen uit te krijgen. Vervolgens konden hebben we het boutgat uitgeboord en een helicoil geplaatst waardoor de motorsteun weer gemonteerd kon worden aan de bak. Dit heeft ons toch een lange dag gekost om alles vervolgens allemaal weer terug te bouwen.

Alles lag mooi uit mekaar!


Gaatje boren voor de helicoil.


Vervolgens de Helicoil gezet en toen kon de motorsteun weer gemonteerd worden zoals het heurt!


Een week later heb ik de motorsteun rechts voor vervangen aangezien dit meer op een hoopje drek dan een motorsteun leek door alle olie.


En wat bleek, deze was ook goed kapot. Waarschijnlijk onder andere doordat deze ook een deel van de kracht voor zijn kiezen kreeg, die de afgebroken steun moest opvangen.


De motorsteunen die het koppel opvangen heb ik vervangen door polyurethaan. De onderste is gewoon een kwestie van de boutjes vervangen dus zo gedaan.


Ik dacht zelf dat de bovenste motorsteun een stalen mantel had, vandaar de rezipro zaag


Maar toen ik er na een halve seconde zagen er doorheen was bleek het toch gewoon plastic te zijn, dus een rezipro is wat overkill hiero


De motorsteun die tegen het schutbord aanzit aan de bovenste motorsteun heb ik een paar maand later vervangen aangezien ik deze vergeten was te bestellen.


Dus tip van de week!: als je je bovenste motorsteun vervangt vergeet diegene niet die tegen het schutbord aan zit gemonteerd.
Ik kan nu zeggen, dat de motor weer enigzins op zijn plek wordt gehouden in de auto. Hoewel er nog duidelijk speling is bij lastwissel, dus de laatste twee motorsteunen zijn later ook nog een keer aan de beurt.

Toen ik een avondje de tijd had ben ik begonnen met afbladerende carbonwrap te verwijderen. Dit ging achterin best goed.

Al moet ik zeggen dat de achterste plastic inlay totaal niet lijkt op het hout voorin.

Voorin had ik wat minder geluk....

De lijm van de carbonwrap gaf heel weinig om het dunne houtfineer, dus dit brak helaas.  :'( :'( :'(

Na een half uurtje uithuilen toch maar weer besloten verder te gaan.  :eusa_shifty:


De middenconsole gelijmd als voorlopige oplossing.


Helaas bleek er onder de carbonwrap op mijn stuur al lang geen hout meer te zitten aan de bovenkant.


Dus mocht er iemand zo'n licht houten stuur(deze kleur is best zeldzaam geloof ik), een licht houten middenconsole-inlay of een beige leren stuur(tweede voorkeur) overhebben voor een redelijke prijs, dan kan diegene zich a.u.b. melden! :laugh:

Na een nachtje drogen van de lijm zag het van een afstand er weer redelijk uit.


Het is nog duidelijk te zien, maar aangezien ik mij eerst op de techniek onder de motorkap focus op moment blijft dit voorlopig zo.


Tijdens de volgende klussessie, toch maar besloten de distributieriem te vervangen welke al een jaar over tijd was, Door alle overdruk in het carter waren de twee achterste nokkenaskeerringen lek en heb ik deze samen met de voorste vervangen.


Gelijk even de thermostaat mee vervangen aangezien de koelvloeistof er nu toch van af was.


Omdat ik maar carterdruk bleef houden na het vervangen van de carterontluchting heb ik ook een compressietest gedaan! Deze was met warme motor gelukkig positief. Alle vijf de cilinders doen iets meer dan 10 bar, dus ik geloof dat de motor intern nog gezond is.


De carterdruk was van de een op andere dag verdwenen, (dit had een maat van mij ook na installatie van een nieuw potje). Dit is voordelig voor mij want dan hoef ik in ieder geval de carterpan niet meer onder de auto vandaan te halen om te kijken of alles open is!  8).

Ik moet wel zeggen dat de Volvo zich fel verzet tegen elke vorm van onderhoud en elke klus een groot gemartel is, en dit irriteert mij wel is aangezien het de daily driver is, die dus aan het eind van een klusdag wel weer in elkaar moet zitten.
Maarja er is licht aan het eind van de tunnel! Stay tuned want er komen nog meer klussen/problemen aan.