Auteur Topic: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog  (gelezen 4004 keer)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: De blauwe Diva C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #30 Gepost op: 04-08-2020 12:12:16 »
Kak van die Nissens zeg, waar lekte hij precies, heb hem namelijk ook er in zitten.

Die brc set is bijzonder fijn, camber is mede afhankelijk van de montage aan de fusee, daar zit standaard de enige mogelijkheid iets met camber te doen. Maar je uitlijner kan dit naar wens afstellen natuurlijk, beter bocht gedrag enz.

Die brembo klauwen zijn mooi maar de bevestiging punten zijn onhandig. Je hebt zo erg weinig ruimte voor een fatsoenlijk bracket. Beter zijn de versie met de bout vertikaal door de klauw, dan kan je een stevig L profiel maken.

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Je mag mij ook Koen noemen hoor....
« Reactie #31 Gepost op: 04-04-2021 22:30:35 »
Zoooo de tijd vliegt, het wordt is tijd voor een update van mijn kant. :eusa_dance:

Waar heb je die gevonden? Als ik met het schuifdak volledig geopend rijdt, komt er zoveel turbulentie dat de binnenspiegel constant in beweging lijkt te zijn. Wellicht geen overbodige luxe voor die van mij dus.

Die heb ik van Diederick hier op het forum kunnen overnemen :laugh:, maar de C70 heeft door het korte dak weinig winst bij de windgeleider.
Misschien is het fijn voor de mensen die achterin zitten, als dat die zeldzame keer voorkomt.
Ik heb zelf het idee, dat het windgeruis iets is toegenomen met de windgeleider.

Kak van die Nissens zeg, waar lekte hij precies, heb hem namelijk ook er in zitten.

Mijn auto heeft nogal een zwaar leven gehad geloof ik bij de vorige eigenaren. De Nissens lekte op het punt waar het plastic over gaat in aluminium.
Nissens is normaal goed spul dus, zal mij er niet druk om maken.
Sterker nog, ik geloof dat mijn Chinese unit na een half jaar alweer begint met lekken.... Dus het kan zo zijn dat er met een aantal maanden weer een Nissens inkomt. :eusa_shifty:
« Laatst bewerkt op: 05-04-2021 00:16:35 door Zoepertje »

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #32 Gepost op: 04-04-2021 23:04:45 »
2021, tijd voor een nieuwe update...
Er is veel gebeurd met de C70, maar door een kapotte telefoon ben ik veel beeldmateriaal verloren. Dus het wordt een soort van samenvatting. Volgens de boekjes komt mijn auto uit lumezzane, het Noorden van Italie. En was ene Giuliano de eerste gelukkige eigenaar.

Bij het opzoeken van het oorspronkelijke woonadres van deze persoon, kom ik niet bij een mooie Italiaanse villa uit zoals je zou verwachten  :P maar gewoon een of andere vervallen winkelstraat. Maar toch bij deze, mag de C70 nu de naam dragen van zijn eerste Italiaanse eigenaar.

Het Italiaans temperament kwam ook gelijk opzetten. Toen ik op een ochtend op de Duitse autobaan reed met een mooie snelheid van 150 km/u op de cruise, knalde mijn auto in eens in de neutraal en vol in de toerenbegrenzer. Wat bleek na nog een paar pogingen dat de synchromesring van mijn 5e versnelling compleet was overleden. Na enkele maanden met 4 versnellingen te hebben rondgereden  :'( toch maar is op zoek gegaan naar een nieuwe versnellingsbak.

Het oorspronkelijke plan was om er een versnellingsbak in te hangen van een V70 10V, waar ik via een vriend goedkoop aan kon komen (bijna gratis).

Maar met het trauma van de laatste bakdemontage nog in het achterhoofd toch maar besloten om een turbobak te zoeken, om te voorkomen dat ik naar een maand weer mocht.
Gelukkig had iemand die in de buurt nog liggen voor een zacht prijsje. En na uiteindelijk bij de tweede keer de goede bak te hebben welke geschikt was voor een hydraulisch druklager, konden we aan het werk.

En zo stond de Giuliano weer in zijn natural habitat de garagekrik. De held van dit verhaal was natuurlijk mijn kleine €100 Peugeot welke de Daily taak voor maar liefst 2 maanden mocht overnemen.

Van 220 pk terug naar 60 is toch behoorlijk wennen op de snelweg  ;).

Bij het wisselen van de bak heb ik de schakelrubbers vervangen voor een mooi stukje huisvlijt.
Een rvs insert, met daaromheen een 'rubber' wat 3D geprint is uit PETG. Dit heeft het schakelgevoel goed verbeterd.

Foto's in ingebouwde toestand zijn hier helaas van verdwenen.

Na de bakwissel heb ik gelijk besloten om alles in de buurt maar gelijk aan te pakken.
Voor mijn oliekoelerleidingen had ik wat inspiratie opgedaan op het forum hierzo:
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,90083.msg1805026.html#msg1805026

Deze heb ik nu dus vervangen voor AN-Fittingen. Hieronder wat mooie plaatjes daarvan.

Toen ik daar toch in de buurt was, gelijk de aircocompressor koppeling vervangen voor een exemplaar, welke ik hier van iemand mocht overnemen.

Daarboven is een gereviseerd dynamo ingebouwd, aangezien ik een betrouwbare daily wil en een 23 jaar oud dynamo houdt er waarschijnlijk vroeg of laat mee op. Met deze ingrepen, hoop ik voorlopig in de motorruimte klaar te zijn....

« Laatst bewerkt op: 05-04-2021 00:26:41 door Zoepertje »

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #33 Gepost op: 04-04-2021 23:37:25 »
Maar zo'n oude C70 behoeft veel meer aandacht dan alleen in de motorruimte.
Schijnbaar hebben echte volvo's allemaal een trekhaak, dusja ik kon niet achterblijven.

Van verschillende trekhaken, heb ik een passend afneembaar exemplaar kunnen maken.

De Volvo's met een trekhaak vanuit de fabriek, hebben gelaste hoekijzers in de kokerbalken, dus voor de zekerheid heb ik maar een dik U-profiel gemonteerd. Dus nu kunnen we zeker 2,5 ton trekken. :P

Na de trekhaak was mijn TA-techNIKS onderstel aan de beurt, na een half jaar klapperend rondgereden te hebben was ik het zat. Dus de complete voorwielophaning is vernieuwd met een BC-racing schroefset, Meyle draagarmen, en Moog stuurkogels/stabilisatorstokjes. Natuurlijk nog een paar Poly urethaan motorsteunen en stabilisatorstangrubbers om dit geheel compleet te maken. Met als kerst op de taart natuurlijk een mooie originele Volvo Fjäderbenstöd.
Hieronder de paar plaatjes welke ik nog heb kunnen terug vinden en dat zeg meer dan 1000 woorden:

Het ding reed naar deze update stukken beter. De BC-racing schroefset heb ik voor op de standaard instellingen (midden) staan qua demping en achter de demping 5 tikjes strakker gezet. De C70 rijdt nu een heel stuk strakker, maar is nog steeds relatief comfortabel. Voor mij is het prima zo als daily driver en autobaanraket.

Nu had ik de smaak te pakken en besloot dat interieur met de 'grainite' smetkleur er ook maar is uit te trekken voor het betere poetswerk na 22 jaar.

Na uren strijden met de tapijtreiniger ziet het tapijt er weer enigzins toonbaar uit.

Ik wil dit van zomer nog een keer doen met de stoelen ingebouwd, aangezien het tapijt nog niet helemaal mooi schoon is.
Voor het compleet verwaarloosde leer, heb ik een colourlock setje gebruikt. Na veel poetsen en verven ziet het interieur er weer redelijk uit. De achterbank is goed opgeknapt, maar de voorstoelen zijn gevlekt en veel beschadigingen zijn nog zichtbaar.
Hopelijk wordt dit met goed leeronderhoud nog iets beter in de toekomst.

Aangezien mijn originele stuur met houtinleg kapot was, moest ik iets anders verzinnen. Gelukkig had ik voor weinig een afgebladderd beige stuur met goed leer gevonden. Deze is ook in de kleur Grainite geverfd.

Dit is eigenlijk boven verwachting goed gelukt. Na een half jaar zit alle "kleur" er nog steeds goed op en past het stuur mooi bij de rest van het interieur.

Als het zomer is wil ik het geheel nog compleet maken met een paar originele voetmatten in de kleur grainite.
Zo'n kleur is in de herst/winter natuurlijk niet schoon te houden.

« Laatst bewerkt op: 05-04-2021 00:21:47 door Zoepertje »

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 vol GAS zonder airco
« Reactie #34 Gepost op: 05-04-2021 00:14:39 »
Aangezien de Giuliano kwam als vervangen voor mijn V40 diesel moest er gas installatie worden ingebouwd om het op de lange termijn een soort van betaalbaar te houden.  ::)
Dit is natuurlijk financieel de beste keuze die je kan maken bij een 22 jaar oude auto met 230 k op de teller.  :eusa_clap:
Dus na wat verschillende offertes opgevraagd, heb ik besloten om voor een Prins VSI 2.0 systeem te gaan.

De inbouwer was zeer vakbekwaam hoewel ik deels vind dat de inbouw wat rommelig is gedaan. Ik wil dit zelf nog een keer fatsoeneren en ik boor liever zelf extra bevestigingsgaten in mijn eigen auto in plaats van dat de inbouwer dit doet, dus voor mij is dit prima. 8)

De gasnippel zit naast mijn trekhaak aangezien er geen plaats was binnen de benzineklep. (deze was toch anders dan bij een station/sedan). Zelf wilde ik absoluut niet zo'n plastic dop in mijn bumper.

En af en toe wat extra squatten houd je gezond  :eusa_angel:.
Ps.Tegenwoordig heeft mijn trekhaak wel het originele afdekkapje hoor  8)

Nada ik mijn airco koppeling had gerepareerd en mijn aircocompressor weer had aangesloten, ging ik vol goeie moed naar de garage voor een aircovulling. Het systeem werd leeggezogen en daarna gevuld met nieuwe vloeistof en een tracer.
Gelukkig vond Giuliano het een fantastisch plan om ±100 euro aan aircomiddel binnen 3 sec uit te kotsten via het overdrukventiel....  :'( :'( :'(

Waardoor alles mooi groen is aan de onderkant van de auto....  :eusa_wall:
Conclusie: Aircopomp kapot?! Na het doorlezen van het aircotopic is mijn plan om de aircopomp, droger en condensor te vervangen. Mocht iemand hier nog tips of aanvullingen over hebben, dan hoor ik het graag.

Aangezien het winter werd was ik op zoek naar een Winterset. Met het oog op de misschien toekomstige remupgrade moest dit minimaal 18 inch worden. Ik vind winterbanden eigenlijk in Nederland niet nodig, maar aangezien ik gewoon Duitsland wil kunnen inrijden mocht dit nodig zijn heb ik toch maar een set aangeschaft. En het is een mooi excuus om nog meer velgen te kopen toch....  :eusa_dance:

Ik liep tegen een goed misbruikt setje Atlantis velgen aan (XC90). Deze heb ik zelf gespoten wat redelijk gelukt is (voor een winterset dan...). Met een paar centreeringen en een setje Vredestein Wintrac pro banden zijn deze vervolgens onder de auto gezet.
Standaard staat een C70 veel te 'ielig' op zijn wielen vind ik persoonlijk. De wielen staan veelste ver naar binnen. Dit werd nog is versterkt omdat de ET waarde van de XC90 ±5 mm afwijkt van de standaard velgen. Om dit op te lossen heb ik wat lopen experimenteren met Eibach spacers en langere H&R wielbouten. :eusa_shifty:

Op de vooras zit er nu uiteindelijk 10 mm verbreding op per kant en op de achteras 15 mm.
Met de afwijkende ET-waarde van de wielen wordt dit netto voor ±5mm en achter 10mm.
Voor de look zou ik de wielen nog iets verder naar buiten willen hebben, maar dan loop het aan in de wielkasten bij inveren.
Het eindresultaat is als volgt:

De andere kant heeft een dikke deuk dus die krijgen jullie niet te zien  :eusa_snooty:
Ps. Ik weet dat er een koplampwisser is afgebroken na het vervangen van de voorbumper voor een iets minder beschadigd exemplaar.  :'(

Ik ben redelijk tevreden met het eindresultaat. De achterkant is wat nagezakt na montage van het LPG-systeem en deze wil ik nog een paar centimeter omhoog schroeven binnenkort.

Na een jaar of ownership en 25.000 kilometers is mijn conclusie:
-Koop nooit de goedkoopste 850/X70 turbo die je kan vinden.
-Eigenlijk worden ze te oud om te dailyen, heel veel problemen beginnen ouderdom gerelateerd te worden i.p.v. slijtage.
-Het is een bodemloze put en er komen alleen maar meer problemen bij....
-Ik heb er zoveel in geïnvesteerd dat de C70 nog een heel aantal jaar bij mij moet blijven.
-De vijfcilinder roffel is fantastisch en zo worden ze niet meer gemaakt.
-Ik moet vaker updates schrijven op het forum.  :laugh:

Mocht je nog tips of tricks hebben, dan hoor ik het graag.  :eusa_angel:

« Laatst bewerkt op: 05-04-2021 00:25:09 door Zoepertje »

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #35 Gepost op: 05-04-2021 07:16:46 »
Super update! Er zijn er maar weinig meer die zo bezig zijn.
Die eindconclusie klopt helemaal en goed dat je dat besef hebt.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-V70R
« Reactie #36 Gepost op: 05-04-2021 08:15:36 »
mooi verslag :eusa_clap: en net zoals je zegt met een 26 jaar oude auto ben je nooit klaar mee :P
De oude 850 van mij is ook alweer 26 jaar

elianmars

• C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
« Reactie #37 Gepost op: 05-04-2021 08:56:17 »
Respect, hoor  :eusa_clap:

Ik heb in mijn ex-Volvo's ook zoveel geld gepompt.  Bij mijn C70 valt het nog enigszins mee, al zit daar ook alweer veel meer in dan de bedoeling was  :eusa_shifty: ;D

JeroenV70

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Reaching for the stars
« Reactie #38 Gepost op: 05-04-2021 10:41:04 »

-Eigenlijk worden ze te oud om te dailyen, heel veel problemen beginnen ouderdom gerelateerd te worden i.p.v. slijtage.
-Ik heb er zoveel in geïnvesteerd dat de C70 nog een heel aantal jaar bij mij moet blijven.

Mocht je nog tips of tricks hebben, dan hoor ik het graag.  :eusa_angel:

Dat was een flinke update! Wederom leuk om te lezen, en goed om te zien dat ook jij gewoon doorgaat met investeren in je aankoop. Achteraf is het altijd makkelijk praten natuurlijk, maar goed, Guiliano en zijn eigenaar gaan door!  :eusa_clap:

Na iets meer dan een jaar en 20.000 km verder kan ik veel van je conclusies delen overigens, maar niet allemaal. Het money pit gedeelte herken ik wel, maar anderzijds heeft dat in mijn geval ook te maken met de wil om dingen dan ook meteen goed aan te pakken. De grootste investering was het laten reviseren van de automaat. Daar heb ik echter totaal geen spijt van. Eigenlijk van geen enkele uitgave aan deze auto. Als uitzondering misschien de elektrische antenne die ik van een cabrio op de sloop had meegenomen. Later bleek die anders te zijn dan die van de coupé en ook niet 100% te werken. Uiteindelijk is de originele er weer in gegaan met een nieuwe antennemast.

Daarnaast vind ik het wel een goede auto als daily. Ik mis namelijk weinig tot niets aan functionaliteit en comfort ten opzichte van de XC60 die ik bij mijn laatste baas achter heb moeten laten. Adaptive cruise control was wel heel fijn, eerlijk gezegd, maar verder dus niets wat er direct uit springt.

Het feit dat je bijna alles zelf kan en doet, scheelt natuurlijk heel veel in de kosten, en dat houdt het nog enigszins betaalbaar. Omdat ik de kosten op mijn bedrijf kwijt kan, is het voor mij beter om een dag te gaan werken dan zelf onder de auto te gaan liggen. Wat ik kán doen, met de ruimte en gereedschappen die ik heb, doe ik zelf, als ik het een leuke klus vind, of als ik denk dat ik het met meer zorg kan doen dan de dealer. De "antenna up" switch die ik gemaakt heb, kun je überhaupt niet door een dealer laten doen, en dat ik ook te leuk om uit te besteden.  :eusa_dance:

Inmiddels is de auto voor de tweede keer door de APK en wordt het ook voor mij tijd om weer een update te geven in mijn eigen BLOG.

In zit in ieder geval in de categorie: "Ik heb er zoveel in geïnvesteerd dat de C70 nog een heel aantal jaar bij mij moet blijven."  ;D

Goed bezig Koen!  8)
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #39 Gepost op: 05-04-2021 11:01:19 »
Stevig bezig geweest hoor! Maar wel weer goed voor jaren rijplezier.

Waar is dat koelmiddel ontsnapt, op het overdrukventiel op de pomp? Vraag is natuurlijk waarom er overdruk is ontstaan. Zomaar droger en condensor vervangen is dan een beetje 'lucky shot'. Hoeveel gram is  er in gegaan? Is het expansieventiel niet verstopt? werkt de hogedruksensor (beveiliging) wel?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dazzle

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • V70 2.5T 1997
Re: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 vol GAS zonder airco
« Reactie #40 Gepost op: 05-04-2021 11:05:23 »

Mooie blog. Zo herkenbaar dit.
Ik zet er voor mezelf nog een bij:
Kan ik mijn wederhelft blijven overtuigen van t nut van deze auto..... :eusa_whistle:

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #41 Gepost op: 05-04-2021 18:38:16 »
Goed bezig en die 18 inchers maken het wel af hoor.
Nu ben je al lang voorbij het point of no return dus laat de updates maar komen  ;D

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05-04-2021 19:39:49 »

Deze heb ik nu dus vervangen voor AN-Fittingen. Hieronder wat mooie plaatjes daarvan.

Wat een leuk Peugeotje heb je daar 8)

Mooi geknutseld die oliekoelerslangen! Welke AN koppelingen en verloopstukjes heb je daar nou voor gebruikt als ik vragen mag? Ik overweeg al een tijdje zo'n aansluiting (en dat scheelt weer wat uitzoek werk  ;D )
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 06-04-2021 22:26:24 »

Het feit dat je bijna alles zelf kan en doet, scheelt natuurlijk heel veel in de kosten, en dat houdt het nog enigszins betaalbaar. Omdat ik de kosten op mijn bedrijf kwijt kan, is het voor mij beter om een dag te gaan werken dan zelf onder de auto te gaan liggen. Wat ik kán doen, met de ruimte en gereedschappen die ik heb, doe ik zelf, als ik het een leuke klus vind, of als ik denk dat ik het met meer zorg kan doen dan de dealer. De "antenna up" switch die ik gemaakt heb, kun je überhaupt niet door een dealer laten doen, en dat ik ook te leuk om uit te besteden.  :eusa_dance:

Goed bezig Koen!  8)

Thanks Jeroen, ja inderdaad als je auto als youngtimer op de zaak kan zetten zoals in jouw geval, dan is dat natuurlijk voordeliger. De antenna Up switch van jou is zeker interessant, misschien dat ik die er ooit nog in maak als alle andere dingen gefikst zijn  ;)

Stevig bezig geweest hoor! Maar wel weer goed voor jaren rijplezier.

Waar is dat koelmiddel ontsnapt, op het overdrukventiel op de pomp? Vraag is natuurlijk waarom er overdruk is ontstaan. Zomaar droger en condensor vervangen is dan een beetje 'lucky shot'. Hoeveel gram is  er in gegaan? Is het expansieventiel niet verstopt? werkt de hogedruksensor (beveiliging) wel?

Ik heb eerlijk gezegd een beperkte kennis van aircosystemen. Ik geloof inderdaad op het overdruk ventiel van de pomp. De pomp schakelde zich daarna om de 30 seconden aan en uit, dus heb ik de stekker er maar weer uit getrokken.
 Er is 98 euro aan koelmiddel ingegaan, staat helaas niet op de factuur hoeveel dit is. Aangezien de stekker al van de aircopomp doorgeknipt was toen ik de auto kocht ga ik er van uit dat de pomp kapot is. Daarnaast zijn een filter droger en de condensor niet zo duur als ik gelijk de aircopomp vervang en daarnaast zijn deze ook al 22 jaar oud.
Het expansieventiel zit toch in/aan de pomp of heb ik dat mis?

Mooie blog. Zo herkenbaar dit.
Ik zet er voor mezelf nog een bij:
Kan ik mijn wederhelft blijven overtuigen van t nut van deze auto..... :eusa_whistle:

Haha, daar heb ik op moment geen last van  ;) Hoewel veel mensen in mijn omgeving het raar vinden dat je in zo'n ouwe sloep wil rondrijden...

Zoepertje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06-04-2021 22:42:14 »

Wat een leuk Peugeotje heb je daar 8)

Mooi geknutseld die oliekoelerslangen! Welke AN koppelingen en verloopstukjes heb je daar nou voor gebruikt als ik vragen mag? Ik overweeg al een tijdje zo'n aansluiting (en dat scheelt weer wat uitzoek werk  ;D )

Het Peugeotje gaat volgend jaar op een heel groot avontuur, dus misschien komt die nog in een toekomstige update voor...

Hieronder zie je de onderdelen die ik heb besteld bij Biesheuvel. Ik heb gekozen voor de slangmaat Dash 8. AN fittingen zijn vrij kostbaar en ik wilde perse zwarte, maar ik geloof dat dit ongeveer net zo duur is als de originele oplossing welke bij mij een keer uit elkaar geknald is waardoor ik gelijk genezen was. Schijnbaar kan je goedkopere AN fittingen krijgen op Aliexpress, maar ik weet niet hoe de kwaliteit daarvan is. Naast onderstaand boodschappenlijstje had ik nog wat teflontape/threadlocker gebruikt om de metrische fittingen in de radiator/oliekoeler te monteren. Ik had uiteindelijk nog wel een halve meter slang over.

De verloopfittingen welke je nodig hebt voor jouw radiator kan je het beste zelf even opmeten, voor mijn Chinese unit waren dat de 2xM14 fittingen. In jouw oliekoeler moet je dus zelf 2xM16 draad tappen waar dan de Metrische M16 verloopstukken in kunnen.
Ik heb zelf nog een extra oliekoeler(dat ding aan het blok) liggen, welke je mag overnemen voor een zacht prijsje om te voorkomen dat je niks meer hebt als je draadtapproject mislukt...
Voor de korte onderste slang kan je de 2 rechte DASH 8 koppelingen gebruiken. en de overige twee voor de bovenste slang.
In de post van Jur staat iets over de ± lengte van de slangen.(zie wel net dat de foto's van zijn post stuk zijn).
Hopelijk heb je zo voldoende info om te starten  8)
« Laatst bewerkt op: 06-04-2021 22:45:00 door Zoepertje »