Miyel en Volvobug, bedankt voor jullie reacties. De plaatjes uit het webdagboek van Volvobug maken veel duidelijk.
Het plan is waarschijnlijk als volgt over een paar maanden (voor het echt warm wordt);Ik laat mijn verdamper zitten, aangezien deze waarschijnlijk nog dicht is en ik mijn dashboard er liever niet uit wil halen

Dan vervang ik de aircocompressor, condensor, droger en expansieventiel met alle dichtrubbers. Dit kost nu wat meer maar is waarschijnlijk op de lange termijn de meest efficient.
Dank je voor deze info
kost idd wel wat, maar dan heb je ook wat. Dit is beter dan origineel denk ik (mits goed gemonteerd natuurlijk) en goedkoper dan originele slangen. En dan ben je ook van die flimsy aansluitingen op de koeler af 
En bedankt voor je aanbod, maar ik heb ook een alu radiateur, met schroefnippels in de oliekoeler. In het topic van Jur staat dat hij met 1 meter slang uit kwam, 260mm onder en 800mm boven, jij hebt 1,5 meter gebruikt?
Heb je wel genoeg "vlees" in het thermostaathuis om fatsoenlijk draad te kunnen tappen?
Het syteem met AN-fittingen is veel robuuster dan die originele ellende. De maten in Jurs topic kloppen heel redelijk. Ik heb de onderste slang iets langer gemaakt zodat deze zich iets verder wegduwt van de krukaspoelie.
Ik heb niet precies gemeten hoeveel slang ik over had, maar je kan beter te veel hebben dan te weinig...

Ik bedoelde dat ik nog een extra thermostaathuis had liggen waarin je de gaten zou kunnen tappen als voorbereidend werk.
Mijn thermostaathuis was al getapt door diegene waar ik deze van gekocht had. Maar dit wil prima. Zoals je kunt zien zitten daar de fittingen veel dieper in gemonteerd dan aan radiator kant.