ramen gaan niet meer open maar je hoort wel het motor geluid van de ramen zelf

Gestart door Bab00n, 08-04-2020 19:13:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bab00n

Na 2 850 overgestapt naar een V70 classic '98.... volle tevredenheid op wat kleine dingen na. Thermostaat vervangen, temp. sensor vervangen, remklauwen voor, verse olie etc. Gisteren bezig geweest met de CC die niet werkt, zelfs geen melding dat ie aan stond dus dan maar ff kijken wat het probleem kan zijn. Is dus een draadje in de richting aanwijzer ( waar de CC opzit) die in tweeën ligt maar zo kort daat ik geen speling heb om deze aan elkaar te krijgen.
Boel weer in elkaar gezet en hield zelfs geen schroef over! :eusa_clap:
Vanmiddag na het werk de auto gestart en vanwege de hoge temperatuur in de auto wil ik de raampjes open gooien maar ..... alleen het motortje hoor je en dat is alles. geen enkele raam open te krijgen dus ook niet van de passagierskant of achter.

Waar moet ik dit zoeken? Kan het zijn dat deze via vacuümslangetjes werken en dat ik die per ongeluk heb geraakt toen ik bij het stuurkolom en  boven de pedalen bezig was?

Graag hoor ik van jullie

RoelNL

De ramen gaan allemaal elektrisch hier moet je je probleem ook in zoeken, tenzij het mechanisch is. Raam niet vast in mechanisme/houder etc.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Bab00n

Citaat van: RoelNL op 08-04-2020 20:42:57
De ramen gaan allemaal elektrisch hier moet je je probleem ook in zoeken, tenzij het mechanisch is. Raam niet vast in mechanisme/houder etc.

Het vreemde is dat ik gisteren geen probleem had met de ramen (alle ramen) en gezien het feit dat ik wel de raammotor hoor is er niets met een zekering oid. vandaar mijn vraag: kan het zijn dat ik onder het schutboard iets heb losgewrikt? Ik weet dat de kabels voor het raam links onder lopen maar daar ben ik niet geweest. Was in in de buurt van het gaspedaal (balgje controleren). Lijkt wel of de moter van het raammechaniek de aandrijving mist!

Morgen maar even verder kijken door het deurpaneel los te wrikken.... bedankt voor je bijdrage, We moeten toch ergens beginnen lijkt me

Sbv

NIet toevallig bij een van de grote gekleurde connectoren onder dashbord wat losgehaald ? daar zit ook de kabelboom richting de portieren aangesloten

Bab00n

Dat zal zou maar kunnen want er ligt behoorlijk veel draad en connectoren daaronder. Aangezien het een thuiswerkdag is vandaag kan ik mijn eigen tijd indelen dus straks maar even kijken.
Wel vreemd dat je dan de raammotor wel hoort want ik neem aan dat mocht daar iets losgeraakt zijn door die dikke vingers van me het mechaniek stroomloos zou worden.
..en als mijn airco het nu deed was het niet zo'n ramp! Volgende project maar van maken. De airco is in 2018 nog afgevuld dus ik verwavht dat deze gewoon leeg is, wel staat er nog druk op hoorde ik nadat ik het vulventiel iets indrukte....

maruska

motor wel horen maar geen raam zit in de mechanische hoek. in je deur zelf dus.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Bab00n


Bab00n

En wat denk je? Ramen doen het spontaan weer...althans naar beneden! Nu dus de ramen voor naar beneden maar gaan niet meer dicht.
Schakelaar verwijderd, schoongemaakt en ingespoten met WD40. Teruggeplaatst zonder deurpaneel en opnieuw geprobeerd maar geen resultaat.
Nog even getest door de aansluiting op de motor bestuurders kant eruit te halen zodat alleen de andere motoren bediend worden maar het zelfde gebrom komt uit de schakelaar.

Lijkt me dus dat die naar z'n mallemoer is. Op zoek naar een vervanger!

Ries van de Zilverschuit

Herkenbaar fenomeen. Kan ook nog in de schakelaar aan de bestuurderskant zitten, naast die aan de bijrijderskant. Ze kunt ze uit elkaar halen, meestal zit er een berg stof en vuil op de contactpunten. Maar ik vermoed dat er in beide schakelaars ook elektronica zit die na zoveel tijd de geest geeft. (Dan helpt alleen vervangen). Dat is bij de schakelaars achter volgens mij niet het geval. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Bab00n

Mooi! Weer een stap verder....donor doet precies hetzelfde....dus brommen vanuit de schakelaars maar niets doen op de motor. Nu ook de passagierskant maar schoongemaakt maar ook dat helpt niets.

Bedrading die uit de portier komt gevolgd en geprobeerd aan te drukken waar het maar kan.

Iemand nog suggesties?

volvobug

Electrische ramenschakeling loopt ook nog over een relais (2/30) in de bak onder de motorkap, bij de zekeringen. Zal denk ik zo'n standaard J relais zijn, wissel die eens uit met een andere.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bab00n

je bedoelt bij de hoofdzekeringen neem ik aan? Daar zitten 3 relais in maar niet met de aanduiding die jij doorgeeft.

volvobug

Citaat van: Bab00n op 09-04-2020 14:38:50
je bedoelt bij de hoofdzekeringen neem ik aan? Daar zitten 3 relais in maar niet met de aanduiding die jij doorgeeft.
Nee niet bij de hoofdzekering, in de andere zekeringen bak:



nummer 4, 5 of 6 een van die meen ik dat die ook iets doet met electrische ramen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bab00n

ahhhh! Duidelijk, aangezien ik nr 6 mis heb ik 4 en 5 omgewisseld (zelfde type aanduiding en aanduidingen) en dat leverde een kort resultaat op met een korte blijdschap! Stukje verder dicht nu maar nog steeds niet dicht maar wel weer het onaantrekkelijk gezoem van de schakelaar

Relais weer teruggeplaatst (mss schrikt de Volvo) maar helaas.

Ik sta open voor meer suggesties.... kabelboom portier naar de auto toe?

volvobug

Verdenk toch de schakelaar. Zwakste punt in die schakelaar is het contact (koperstrip) dat kortgesloten wordt om het raam omhoog te brengen. Dat had eigenlijk zwaarder uitgevoerd moeten zijn naar mijn mening.
Om het raam omhoog te brengen vraagt de motor het meeste vermogen en slaat er bij iedere inschakeling een vonkje op het contact over. Dat brandt het contact in. Daarbij is het ook nog eens de zijde die het meest gebruikt wordt. Veelal is dat contact toch echt gaar na 20-25 jaar. Ook in donor schakelaars.

Je kunt de aansluiting op de motor eens met twee losse draden vanuit de stekker omwisselen naar de aansluiting op de motor. Dan zou met schakelaar omlaag het raam omhoog moeten gaan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.