“De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo

Gestart door Jankooo, 11-04-2020 23:36:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jankooo

Citaat van: arjenT5R op 18-06-2020 14:45:48
Heb je de lmm stekker mod wel gedaan dan? Is het niet gewoon spanning op de draden?
De tyrap truc bedoel je? In dat geval: ja is gedaan:-)

Jankooo

#61
Excuus, er zat een fout in data overzetten van de logfile naar excel, na fixen blijkt LMM niet meer naar nul te gaan.
Een bepaald iemand had me al zo gewaarschuwd: data niet overzetten, maar ja eigenwijs he.... :-)
Bij deze nogmaals de grafieken, gecorrigeerd.

Voor wie hier verder nog een zinnig aanknopingspunt in ziet voor het rauw lopen, ik hoor het graag :-)



arjenT5R

Wrm gebruik je niet gewoon de monitors in tunerpro je doet echt onnodig moeilijk met dat excel
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jankooo

Na spoedcursus log analyseren van bekende forum tuner hier (waarvoor dank!), bleek het meest in het oog springende te zijn dat de LTFT steeds verder opliep. Lambda meet dus te arm mengsel. Hij wil dus rijker gaan regelen.
Als luchtlek rond uitlaat spruitstuk / turbo zit, dan zuigt hij dus na verbranding valse lucht naar binnen en concludeert lambda ten onrechte te arm mengsel en regelt steeds rijker. Gevolg: motor gaat te rijk lopen.
Als luchtlek tóch aan inlaatzijde zit, dan zuigt hij dus vóór verbranding valse lucht naar binnen en concludeert lambda terécht te arm mengsel en regelt rijker. Gevolg, indien lek klein is: mengsel wordt bijgeregeld (hogere fuel trim) en motor gaat weer ideaal lopen. Gevolg, indien lek te groot is: mengsel wordt bijgeregeld (hogere fuel trim) maar motor blijft te arm lopen.
Ik was al zo overtuigd dat het niet aan inlaatzijde kon liggen, omdat ik al zoveel remmenreiniger gebruikt had om het lek te vinden. Dus moest het wel aan uitlaatzijde liggen. Maar toch had ik het gevoel dat ie te arm ipv te rijk liep. Nog eens goed nadenken en weer een volle bus remmenreiniger gehaald. Ik had de gasinjectoren op het spruitstuk nog niet ingespoten. Dat resulteerde dus wél in een lichte reactie in toerental bij 3 van de 5 injectors. Daar was dus sowieso iets aan de hand.

Bij nadere inspectie bleken deze 3 injectorhouders niet goed luchtdicht meer vast te zitten in spruitstuk. Dus goed schoonmaken, de epoxy lijm deels weghalen en insmeren met vloeibare pakking. Nachtje laten drogen, starten, rijden, geen verbetering, grrrr.
In topic van Yits gelezen (https://volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.3165.html) dat uitstroombuisjes en / of o-ringen vervangen ook best zou kunnen helpen. Spul besteld, oude buisjes gedemonteerd en nieuwe geplaatst. Op de manier van Yits, werkte gelijk bij de eerste al niet, dan maar draad erin tappen en draadeind erin, slagblokje, beetje motiveren en ja eerste eruit. 3 van de 5 gingen op deze manier.



De overige 2 draaiende zo al los en eruit tijdens het tappen.




Alles goed schoonmaken en nieuwe buisjes en ringen netjes monteren.


Starten, stationair nog precies even onrustig. Hmmm. Nou ja, als ie maar beter loopt als ik rij. En ja! Reageert veeeel beter op het gaspedaal en klinkt lang niet meer zo rauw! Heerlijk, als na weken zoeken en beredeneren eindelijk de motor weer bijna helemaal zo klinkt als ie hoort te klinken! Durf je 'm ook weer gewoon te gebruiken!
Helemaal top klinkt het nog niet en stationair dus nog steeds beetje onrustig, dus binnenkort uitlaatzijde onderhanden nemen. Uitlaatspruitstuk en turbo controleren op scheurvorming/ lekkage langs pakkingen en vervangen.
Voor nu rij ik eerst gelukkig weer gewoon rond met een big smile  :eusa_dance:

)()()sT

#64
Mocht je nog een spruitstuk willen; van mijn recent verkochte V70 heb ik de LPi uitgebouwd en het spruitstuk met voetjes over :)

Jankooo

Citaat van: )()()sT op 02-07-2020 06:01:48
Mocht je nog een spruitstuk willen; van mijn recent verkochte V70 heb ik de LPi uitgebouwd en het spruitstuk met voetjes over :)
Je bedoelt, dit ziet er niet meer uit?  ;D
Klopt helemaal en zou mooier zijn geweest de voetjes eerst goed vast te zetten / vervangen.
Wellicht in de toekomst nog eens helemaal goed aanpakken, het is afwachten hoe lang het nu dicht blijft.
Wat ik wel weet is dat zelfs als je de voetjes kneitervast aan spruitstuk weet vast te krijgen, risico blijft bestaan dat ze alsnog loswrikken, door de hefboom die de injectors vormen. Dat tezamen met de rigide gas slangen en de weinig beschermde plek waar het geheel zich bevindt. Als je het echt voor lange termijn goed wilt hebben, zou je eigenlijk een soort injectorrail moeten maken  ;)
Ik ga eerst eens kijken hoe dit zich houdt.
Maar bedankt voor het aanbod, wellicht kom ik er nog op terug :)

arjenT5R

Hij is niet beter stationair gaan lopen in de tussentijd? Boel moet toch altijd weer wat bij-regelen na zo'n operatie.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

)()()sT

Citaat van: Jankooo op 02-07-2020 10:46:46
Je bedoelt, dit ziet er niet meer uit?  ;D


;D

Nee, maar ik ben mijn LPi-installatie aan het verkopen, en zo'n spruitstuk is typisch iets dat blijft liggen en uiteindelijk in de kliko belandt :)

Jankooo

Citaat van: )()()sT op 02-07-2020 15:26:24
;D

Nee, maar ik ben mijn LPi-installatie aan het verkopen, en zo'n spruitstuk is typisch iets dat blijft liggen en uiteindelijk in de kliko belandt :)
Vlak voordat je m daarin gooit, doe me maar een seintje :)

Citaat van: arjenT5R op 02-07-2020 14:04:26
Hij is niet beter stationair gaan lopen in de tussentijd? Boel moet toch altijd weer wat bij-regelen na zo'n operatie.
Met mijn enorme geduld is dat nu nog niet vast te stellen  ;D

Vulk

Citaat van: Jankooo op 02-07-2020 15:49:16
Vlak voordat je m daarin gooit, doe me maar een seintje :)

Met mijn enorme geduld is dat nu nog niet vast te stellen  ;D


Even de accupolen losmaken zou de LTFT moeten resetten geloof ik.

Ries van de Zilverschuit

Hoeveel km / jaar hebben die pijpjes / injectoren erop zitten?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jankooo

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 02-07-2020 23:38:32
Hoeveel km / jaar hebben die pijpjes / injectoren erop zitten?

Onderhoudshistorie grotendeels onbekend. Heeft nu 580DKM gelopen en Mesman heeft de installatie ingebouwd bij 220DKM. Ik hou er ernstig rekening mee dat dit nog de originele pijpjes zijn.

Ries van de Zilverschuit

Oh, maar dan hadden ze al een hele respectable staat van dienst dus. De mijne zitten net ruim op een derde.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jankooo

De busjes zelf vervangen, voegt normaal gesproken ook niet veel toe verwacht ik. Ik heb het gedaan omdat in een van de buisjes het binnewerk loszat.
Als ik injectoren überhaupt niet los had gehad, was die mogelijk ook niet losgekomen. In Yits zijn weblog zag ik dat het meer nut heeft gehad de buisjes te vervangen, omdat daar de o-ringen al nooit goed geplaatst waren.
Wat ik niet duidelijk noemde, is dat de o-ringen bovenop de buisjes waar de injector weer op klemt, er niet best meer uitzagen. Vervangen van deze ringen heeft waarschijnlijk de grootste bijdrage gehad om lekken te dichten.


Jankooo

Citaat van: arjenT5R op 02-07-2020 14:04:26
Hij is niet beter stationair gaan lopen in de tussentijd? Boel moet toch altijd weer wat bij-regelen na zo'n operatie.
Inmiddels na paar 100 km rijden is stationair idd wel iets beter geworden.
Belangrijskte dat ie niet meer zo rauw loopt tijdens rijden - dit is duidelijk stuk beter, blij mee.

Wel 2 andere dingen die niet kloppen, niet acuut erg maar wil ze wel oplossen:

1- Bij gaspedaal meer dan half intrappen, gaat ie inhouden op gas, op benzine niks ad hand. Heeft ie ooit een keer eerder gehad maar verdween vanzelf weer. Nu permanent terug helaas. Moet iets in het gas-traject zijn. Wie heeft tips wat eerst te controleren / checken om oorzaak te vinden?

2- Dit heeft ie al sinds ik de auto heb: turbo flutter / surge / hoe je het ook wilt noemen. Gebeurt alleen bij hoge turbo druk (standaar metertje bijna einde schaal). Bij gas loslaten flufluflufluhhh.... Beetje ingelezen en begrijp dat dit turbodruk is die niet snel genoeg wordt afgelaten door de wastegate. En schadelijk effect op je turbo heeft. Wat is hier de meest logische oorzaak? (setup: standaard 15G turbo met gechipte ECU). Waste gate actuator checken op lekkage?

BVD