ECU 4.3 -> 4.4 storing

Gestart door FabioT-5R, 08-06-2020 15:39:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FabioT-5R

Hej hej,

Ik heb onlangs een ECU swap gedaan naar motronic 4.4 in een 850 t5R
Nu krijg ik een check light die zo tussen de 3000 en 45000rpm uitgaat.
Helaas kan ik de 4.4 ECU nog niet uitlezen ivm het nog niet hebben van een obd2 plug.

Ik dacht laat ik de 4.3 terug steken en dan kijken of ik die storing via het stekkerdoosje kan diagnostiseren. Alleen krijg ik op de 4.3 helemaal geen check light. Motor lijkt op beide ECU's goed te lopen.

Ik weet het.. zsm obd2 plug installeren en gewoon uitlezen.. Toch wilde ik even vragen of het iemand wellicht bekend voor komt, een storing die bij een bepaald toerental uitgaat.

Het is een 4.4 ECU die op de standaard bin draait en uiteraard aangepast voor 4.3 auto.

Bvd!

aloisdecroon

Citaat van: FabioT-5R op 08-06-2020 15:39:55
Het is een 4.4 ECU die op de standaard bin draait en uiteraard aangepast voor 4.3 auto.

Wat bedoel je met aangepast voor 4.3 auto ? Is het wel of niet een standaard 4.4 bin (voor een automaat)

Het gedrag vind ik erg lijken op een launch control bin die ik ooit heb geprobeerd, dan gaat het lambda lampje namelijk uit bij die toerentallen

FabioT-5R

Citaat van: aloisdecroon op 08-06-2020 16:33:42
Wat bedoel je met aangepast voor 4.3 auto ? Is het wel of niet een standaard 4.4 bin (voor een automaat)

Het gedrag vind ik erg lijken op een launch control bin die ik ooit heb geprobeerd, dan gaat het lambda lampje namelijk uit bij die toerentallen

De 95 t5R is standaard een 4.3. Ik gebruik een aangepaste 4.4 omdat het geen directe swap is. De 4.4 is door Piet voorzien van de (volgens mij) 608 bin. Het is een handbak.

arjenT5R

Is gewoon knock retard denk ik. Rij je op euro 95?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

#4
OBD aansluiten, loggen en tunen.

Adaptieve knockreteard wordt door de ECU aangegeven door middel van een knipperend lambdalampje.
Dat betekent dat daar de ECU de onsteking terug regelt omdat in dat gebied al eens knock geregistreerd is.
Inderdaad krijg je dat al gauw op RON95

Maar dit is wat anders, een lambda die uitgaat op een bepaald toerental.
Heb ik eigenlijk niet eerder gezien.
Een log zal meer leren.

FabioT-5R

Ik rij altijd op 98 En regelmatig ook op 100.
Vanmiddag de ECU gereset en het was een tijdje weg. Geen check light.
Na een stukje rijden begon die eerst te branden bij 3000tpm en wat ongematigd aan en uit te gaan(geen constant knipperen). Daarna weer even weg tot dat op de snelweg de CEL weer aansprong om vervolgens alleen vanaf 3000tpm te branden..

Beetje inconsistent dus zonder een duidelijk toeren gebied.

Zsm inderdaad de obd2 stekker plaatsen inderdaad.

arjenT5R

Je zou ook zeggen dat je je een beetje inleest in dit soort dingen voor je er aan begint... mja...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 09-06-2020 09:02:47
Je zou ook zeggen dat je je een beetje inleest in dit soort dingen voor je er aan begint... mja...

Arrrr.... altijd eerst de PK's, de rest komt later wel  ;D

FabioT-5R

Citaat van: arjenT5R op 09-06-2020 09:02:47
Je zou ook zeggen dat je je een beetje inleest in dit soort dingen voor je er aan begint... mja...

Kom op man. Is dit nou nodig? Ik ben helemaal niet opzoek naar 'powaaaah' of MEER pk's. Ik heb een auto gekocht waar ik veel liefde en moeite in steek om hem weer goed te krijgen.. ik wist bij aankoop ook niet dat er mee gerommeld was. (2.3 liter motor in origineel 2 liter Italiaanse t5R) en dat ze bij die swap alleen het blok hebben gewisseld en de computer plus alle aanbouw delen van de 2.0 domweg hebben teruggeplaatst. Ik wil dus gewoon dat die auto is zoals die bedoeld is.. Dat is kies voor 4.4 wanneer ik toch een andere ECU moet plaatsten lijkt me geen gekke keuze. Daarbij was jij de gene die mij een PB stuurde dat het allemaal heel simpel is en just do it. Nou, zo geschiedde.. Ik zeg toch ook zelf al de Obd plug te willen plaatsten. Dat betekent toch niet dat Ik deze vraag hier niet mag stellen? Het leek mij namelijk niet een 'gewoon' verschijnsel en wie weet heeft een van jullie dit meegemaakt (zeg maar waar een forum in essentie voor gebruikt wordt). Je kan het forum wel opdoeken als dit soort dingen een gebrek aan inlezen is. Beetje jammer.

arjenT5R

Het was nou ook weer niet de bedoeling dat je boos werdt ;D

Maar geef toe er valt veel over te lezen...

Hoe iemand een forum hoort te gebruiken ik geloof dat ieder daar een eigen idee over heeft. Ja we hebben het allemaal moeten leren.
Maar als je dus je lambda lampje tijdelijk aan gaat in een bepaald toerengebied oid dan is dat zeer wss knock retard helemaal als je het na ecu er uit en er weer in een tijdje niet meer had waarna het weer terug kwam...

En over knock en retard etc is al een heleboel geschreven...

Naja zorg idd eerst maar eens dat je kunt loggen dan ga je het daarna vanzelf wel zien ;-) niet teveel zorgen maken voor nu over dat lampje dus.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: FabioT-5R op 09-06-2020 01:36:04
Ik rij altijd op 98 En regelmatig ook op 100.
Vanmiddag de ECU gereset en het was een tijdje weg. Geen check light.
Na een stukje rijden begon die eerst te branden bij 3000tpm en wat ongematigd aan en uit te gaan(geen constant knipperen). Daarna weer even weg tot dat op de snelweg de CEL weer aansprong om vervolgens alleen vanaf 3000tpm te branden..

Beetje inconsistent dus zonder een duidelijk toeren gebied.

Zsm inderdaad de obd2 stekker plaatsen inderdaad.

Zo omschreven is het waarschijnlijk toch adaptieve knock retard wat de ECU laat zien.
Naja.. zonder loggen blijft het slechts giswerk.

V70R^2

Ik heb dit eerder gehad met een wagen met gigantisch vacuümlek, de log gaf aan dat alles na 3000 toeren gewoon knockknock who'sthere was, bleef dan ook gewoon aan.
Na resetten probeert de ECU het allemaal weer even opnieuw, maar met enkele minuten hooguit direct lambda aan onder de minste of geringste loadvraag.

Dus, loggen en alle aansluitingen even nalopen.

FabioT-5R

Citaat van: arjenT5R op 09-06-2020 17:57:36
Het was nou ook weer niet de bedoeling dat je boos werdt ;D

Maar geef toe er valt veel over te lezen...

Hoe iemand een forum hoort te gebruiken ik geloof dat ieder daar een eigen idee over heeft. Ja we hebben het allemaal moeten leren.
Maar als je dus je lambda lampje tijdelijk aan gaat in een bepaald toerengebied oid dan is dat zeer wss knock retard helemaal als je het na ecu er uit en er weer in een tijdje niet meer had waarna het weer terug kwam...

En over knock en retard etc is al een heleboel geschreven...

Naja zorg idd eerst maar eens dat je kunt loggen dan ga je het daarna vanzelf wel zien ;-) niet teveel zorgen maken voor nu over dat lampje dus.

Ha, ja nou wordt 'ie mooi. Nee ik ben niet boos hoor. Ik vond het gewoon een k*t opmerking >:( ;D Als ieder een forum op zijn eigen manier mag gebruiken, laten we dan ook gewoon respectvol met elkaar omgaan.
Dat er over knock veel geschreven is weet ik. Maar dat knock een mogelijke oorzaak van mijn storing is weet ik dus nu, nadat ik mijn vraag hier op het forum gooi.

Ik heb helaas erg weinig tijd om er op korte termijn heel diep in de tuning materie te duiken en vroeg me gewoon even af of dit wellicht iemand bekend voor kwam. Ik ga in ieder geval zo snel mogelijk een obd2 plugje plaatsen.

Over de vacuüm lek: ik ga dat zeker nog even checken, maar kleine kans dat het een lek is. Ik heb bijna alle slangen onderhand vervangen. alleen die van de rembekrachriger is nog origineel.

Bedankt heren

RoelNL

Met de originele 4.3 ecu krijg je geen foutcode.

Is de 4.4 ecu gechipt of origineel? Als deze gechipt is zit er waarschijnlijk iets niet helemaal lekker wat het lambda lampje activeert maar dat is alleen maar te checken door het uitlezen, mocht je met originele map settings geen lambda lampje krijgen dan dan is er in theorie weinig met de motor mis.

Het data loggen helpt dan om het 1 en ander te achterhalen waar het fout gaat. Blijft het lampje ook branden of gaat deze ook weer uit?

Ik moet zelf ook nog steeds een keer een aangepaste ecu in mijn auto plaatsen maar kan er momenteel geen tijd voor vinden.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Piet

Original o.c..... zonder loggen geen getune (chippen)