B5234T3 kleppenstoters LPI?

Gestart door Rick3, 04-07-2020 16:41:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick3

Dag allemaal,
Kan iemand mij vertellen of een C70 uit 99 met motorblok B5234T3 een goeie is vwb LPI. Dan doel ik met name op hydraulische kleppenstoters.
Heb liever geen klepstel toestanden :). Ook tuning van dit blok is geen probleem, beter dan een 2.5T?
Thanks,
Rik

Miyel

#1
B5234T3 is een 2.3L T5 die ook in een S60 T5 lag. Heeft uitlaat VVT en vaste stoters met 6mm klepstelen. 81mm zuigers.
In de basis dus een goed blok voor tuning. Verschil met een 2.5T zal, voor zover ik het weet, compressie verhouding en type turbo zijn. In de cilinder koppen onderling zal geen verschil zitten mits de 2.5T ook uitlaat VVT heeft (anders heb je een oudere generatie met hydro stoters)
Sommige mensen denken een 2.5T tot een T5 te kunnen omtunen door er een grotere turbo op te zetten, maar dat is dus niet zo (compressie).

Gas heb ik geen verstand van..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

KIM

Ik weet zo uit mij hoofd niet welke motorcode het blok heeft uit mijn XC maar dit is een gelijkwaardig blok aan het voornoemde. Dus VVT op de uitlaat en vaste stoters.
Het blok heeft 450.000 km gereden, waarvan meer dan 100.000 km op LPG en ik heb 1 x kleppen moeten stellen en daarbij gemerkt dat dit waarschijnlijk ook gelijk de laatste keer was: Er zit niet zoveel variatie in de stoters die je bij de dealer koopt.
Over het algemeen is de slijtage met vaste stoters niet groot maar ik denk dat de hydraulische stoters de kop een langere levensduur geven. Ter vergelijk: In mijn R (die wel hydraulische stoters heeft) was een klep verbrand na 500.000 km (waarvan 300.000 op LPG) als gevolg van een uitgestelde klep.
Door de vaste stoters is de kop van de, door jou genoemde, motor wel geschikter dan die van oudere types met hydraulische stoters voor tuning.

-D©©©L-

Citaat van: Rick3 op 04-07-2020 16:41:27
Dag allemaal,
Kan iemand mij vertellen of een C70 uit 99 met motorblok B5234T3 een goeie is vwb LPI. Dan doel ik met name op hydraulische kleppenstoters.
Heb liever geen klepstel toestanden :). Ook tuning van dit blok is geen probleem, beter dan een 2.5T?
Thanks,
Rik

Dat ligt een beetje aan het motornummer.
Koppen met hydraulische stoters in die jaren, hebben geen klepspelingcontrolepoortenschoefjes (3x woordwaarde) 

arjenT5R

#4
Ja op lpg is wel handiger om hydro stoters te hebben ja... dus beter my 97 of 98 kopen... of op zoek naar een latere met hydro stoters ze zijn er wel maar dat is niet erg handig zoeken :P

Ehja zoals bovenstaand dus moet je kijken of er van die plugjes in de kop zitten... en die moet je dan niet hebben ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Rick3

Ik ga verder zoeken, thanks allen!