Stappenmotor (stationairregelaar) schoonmaken

Gestart door j3r03n, 18-07-2020 17:02:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03n

Stappenmotor schoonmaken; als ik het goed begrijp volspuiten met remmenreiniger, afdoppen, en een nachtje laten weken.. is dat correct? En waar moet ik vervolgens een drupje olie aanbrengen? (Alle topics die hierover gaan doen de foto's het niet meer van)


En moet hier ook nog iets aan schoongemaakt worden?



Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Vulk

Het druppeltje olie spuit je IN de stappenmotor.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb hier ergens ook het advies gelezen om cabarateurreiniger te gebruiken in plaats van remmenreiniger omdat die minder agressief zou zijn. Is wel lastiger te krijgen. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

j3r03n

Citaat van: Vulk op 18-07-2020 18:00:28
Het druppeltje olie spuit je IN de stappenmotor.


Gewoon random erin spuiten dus, niet ergens gericht?

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 18-07-2020 18:58:03
Ik heb hier ergens ook het advies gelezen om cabarateurreiniger te gebruiken in plaats van remmenreiniger omdat die minder agressief zou zijn. Is wel lastiger te krijgen. 

Helaas niet op voorraad hier..
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

NinaPaul

Weken in remreiniger? Remreiniger is juist gemaakt om zeer snel te vervliegen zonder residu. Mocht het dan wat losgeweekt hebben, blijft het erin zitten....
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

weken idd in wd40 en daarna schoon spuiten met remmenreiniger...

Je kan hem ook in de ultraschoon stoppen... (alleen het mechanisch deel onder dompelen)

er zijn meer manieren maar het doel is dat hij weer vrijelijk kan bewegen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

j3r03n

Ja da's een goeie, ik heb een ultrasoonreiniger dus die maar gebruikt. Nu is wachten op een nieuwe pakking voor het gasklephuis.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

#7
Heb het probleem niet kunnen verhelpen met schoonmaken stappenmotor en gasklep :(
Stationair gaat het toerental bij warme motor af en toe 'dansen', ritmisch op en neer bewegen. Veel topics doorgelezen maar dit specifieke probleem ben ik maar 1x tegengekomen (en dat ging over een LMM en die heeft een 10V niet). Iemand die dit 'dansen' herkent of kan verklaren?

Filmpje:
https://youtu.be/nAImyC9D9K4

Verder loopt hij stationair hoog in z'n toeren @1400 rpm. Vacuumslangen is nooit wat aan gedaan, dus bij voorbaat verdacht en moet worden aangepakt. Ik heb op de plekken waar ik weet dat ze zitten met remmenreiniger getest zonder resultaat (weet ze niet allemaal te zitten dus zal er vast een paar hebben overgeslagen). Probleem is gelijk op benzine en LPG. Ontsteking is allemaal recent vervangen. Uitlezen ga ik een dezer dagen proberen te doen.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

discovery

Bij vacuumlek krijg je inderdaad dit dansen.

arjenT5R

Slangetje van map sensor naar inlaatspruitstuk eens aan een onderzoekje onderwerpen ;)
Alsmede het knietje aan de brandstofdruk regelaar en het knietje tussen stuurpomp en inlaatspruitstuk van de carterventilatie.

En als je lpg hebt dan de injector voetjes en houders en ringen onder de injectoren etc...

Jaaa klinkt als vacuumlek

Niet te vergeten trouwens de kerstboom die je er daar uit gerukt hebt... die wil ook nog wel eens lekken daar langs de o-ring
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

j3r03n

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

Goed, ik heb een stel vacuumslangen vervangen:

1 kerstboom -> brandstofdrukregelaar onder fuel rail
2 kerstboom -> air filter
3 zijkant spruitstuk -> vlamdover
4 gasklephuis -> blokje boven radiatorfan
5 air filter bovenzijde -> onderzijde

Nou zie ik onder het gasklephuis nog twee slangen zitten. Die gaan naar een canister onder de accu. Is het van belang deze twee ook te vervangen?
En zie ik nog andere slangen over het hoofd?



Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Die twee bochtjes onder de gasklep zou ik ook nog vervangen zekerheidshalve, die zijn zo te zien al aardig bros geworden en kunnen vacuumlekkage veroorzaken. Slangetjes zelf zullen niet nodig zijn te vervangen.

Volgens mij heb je dan voor een 10V alles gehad aan kleinere slangetjes en bochtjes. je kunt wel de slang van gasklep voorkant naar rembekrachtiger nog even controleren. Onder het luchtfilterhuis zit een koppelstuk (meestal niets mis mee) maar de slang zelf wordt op de uiteinden hard en gaat inscheuren. Zeker de kant van het gasklephuis.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Ik heb die twee slangen onder het gasklephuis ook in z'n geheel vervangen. Ik had niet genoeg slang vandaar mijn vraag, maar ik vond toch nog ergens een stuk. In totaal 4 meter slang gebruikt en heb nog een halve meter nodig. Ben erg benieuwd hoe mensen dat met 3 meter doen :o

De slang van gasklep naar rembekrachtiger heb ik over gelezen, maar die kan ik niet lokaliseren bij mij. Iemand daar toevallig een foto van? Veel foto's in oude topics werken helaas niet meer.

Helaas nog steeds 1300-1400 toeren stationair. Accu is los geweest, misschien nog even de tijd geven?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Citaat van: j3r03n op 25-08-2020 18:46:24
...
Helaas nog steeds 1300-1400 toeren stationair. Accu is los geweest, misschien nog even de tijd geven?

Zit de stekker goed aangedrukt op de stationairregelaar?

Citaat van: j3r03n op 25-08-2020 18:46:24
.....
De slang van gasklep naar rembekrachtiger heb ik over gelezen, maar die kan ik niet lokaliseren bij mij. Iemand daar toevallig een foto van? Veel foto's in oude topics werken helaas niet meer.
....

Volgens mij die dikkere die op jouw foto op de voorgrond zichtbaar is:

Citaat van: j3r03n op 25-08-2020 13:39:48


Handtekening? 85011806 en Saffronie.