Auteur Topic: Vreemd geluid bij de multiriem???  (gelezen 2740 keer)

dinky

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 850 T-5 Blackstone sedan 1995
Re: Vreemd geluid bij de multiriem???
« Reactie #45 Gepost op: 17-08-2020 18:47:20 »
Het goede nieuws kan dus zijn dat het dus niet bij de distributie vandaan komt. Als het dan om de oliethermostaat gaat is het inderdaad jammer die hier geen nieuwe voor te krijgen is. Of de er een modificatie is die je uit kan voeren zodat deze het weer als nieuw gaat doen. To be continued.
Bedankt voor alle reacties voor zover

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #46 Gepost op: 17-08-2020 21:43:36 »
...

Blijkbaar komt het toch niet veel voor, anders hadden anderen dit ook wel gemeld. Ik weet alleen van Volvobug dat hij mogelijk met iets dergelijks kampt.

Correct, ik maak me er niet meer druk om maar ga binnenkort wel even jouw oude thermostaat gebruiken voor het bedenken van een fix  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
« Reactie #47 Gepost op: 17-08-2020 22:24:56 »
Bij mij betreft het een M4.4 blok. De 2 o-ringen die ik bedoel zitten zo uit mijn hoofd thv de oliethermostaat, zeg maar tussen de oliepomp en de oliethermostaat tussen onderblok en carterpan. De set o-ringen en pakkingen die volvo voor het carter verkoopt kan ook gebruikt worden voor ME7, ik hield idd. een aantal o-ringen over maar ik heb de nummers van de individuele o-ringen voor M4.4 niet paraat.

Dit vind ik ook nog wel interessant, al kan ik me hier nog niet zo veel bij voorstellen. Lekken die o-ringen dan, zodat er 'valse' olie aangezogen wordt bijvoorbeeld en waardoor de thermostaat gaat vibreren? Om iets geks te noemen.

En die ringen zitten dus tussen onderblok en carter? En niet op het blok?
« Laatst bewerkt op: 17-08-2020 22:26:57 door Ries van de Zilverschuit »

VolvovloV

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • '98 V70R AWD MT
« Reactie #48 Gepost op: 17-08-2020 23:24:15 »
De oliethermostaat zelf zit met een vierkante "o-ring" aan de buitenkant tegen het carter. Het is bij mij wel zo dat deze "o-ring" na het verwijderen van de carterpan ook meevervangen is maar dezelfde oude oliethermostaat is (schoongemaakt, was niet smerig) teruggeplaatst en ik heb het gierende geluid na koude start wat bij mij idd ook na een of twee minuten luider werd om daarna te verdwijnen niet weer gehoord. Ik heb hierdoor het idee dat het bij mij niet de oliethermostaat zelf is die het geluid veroorzaakte.

Bovenstaande geeft mij het idee dat de 2 o-ringen door de jaren heen verhard zijn geraakt waardoor door de oliedruk de anaerobe pakking misschien/waarschijnlijk is gaan lekken naar de binnenkant van het carter toe. Waarschijnlijk door opwarming/uitzetting dat de boel weer afgesloten raakt na een paar minuten. Ik zou anders geen verklaring kunnen bedenken voor het bij mijn auto na opwarmen verdwijnen van het nare geluid na koude start.

Volgens mij, maar dat is even uit mijn hoofd, het is ook alweer een poos geleden, wordt de olie door de kanalen waar de 2 o-ringen tussen carterpan en onderblok zitten door de oliepomp hierlangs óók door de oliethermostaat gepompt om via de oliekoelerleidingen door de oliekoeler op de radiateur te komen.

De oliethermostaat zelf staat volgens mij altijd gedeeltelijk open, hij gaat door opwarming alleen verder open. Hier kan denk ik weinig mis gaan.

Bij mij hebben vervangen van distributie incl rollen en waterpomp, multiriem, rollen, spanner en de stuurpomp geen enkel effect gehad op het geluid.

Ik kan niets garanderen, maar ervan uitgaande dat we het over hetzelfde geluid hebben, is bij mij na het vervangen van alle o-ringen in/aan het carter, de anaerobe pakking tussen carter en onderblok en de o-ringen van de oliethermostaat en oliekoelerslangen het geluid nooit weer waargenomen.
« Laatst bewerkt op: 18-08-2020 00:09:42 door VolvovloV »

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 18-08-2020 12:45:53 »
Er kan inderdaad een relatie zijn tussen het warm wordend blok en een door uitzetting dicht gedrukte lekkage van een pakking.

Wat ik eigenlijk aannemelijker vind ik is dat er een relatie is met de oliedruk, warmte, de werking van de oliethermostaat en interne lekkage ergens.

Waarom? Het geluidsverloop is per koudestartcyclus hetzelfde, eerst een poosje stabiel, dan neemt het toe en daarna zakt het snel af. Dit zou gelijk op kunnen lopen met de open en dicht gaan van de thermostaat en dat is weer afhankelijk van de olietemperatuur. En dat bepaalt weer de oliedruk. Bij de twee thermostaten die ik nu heb getest is het verloop wel ietsje verschillend dus. Bij de een hoor je het gieren al bij stationair bij de andere moet je meestal eerst een beetje gas geven om het te horen. Ik vermoed nu dat de oliedruk (van hoog naar laag) gecombineerd met een open- of sluitende thermostaat en een interne lekkage het geluid veroorzaakt en niet een pakking die dichtgedrukt wordt door uitzetting. Als de oliedruk laag is, is het geluid weg en dat gebeurt blijkbaar vrij abrupt in de regio waar het geluid vandaan komt omdat het geluid eerst even toeneemt en dan snel verdwijnt. (Als de thermostaat helemaal opengaat als de olie warm genoeg is?)

Wat ik dus eigenlijk moet doen, is dus de carterpan eronderuit trekken en alle pakkingen daar vervangen en kijken of het geluid dan weg is. En laat ik daar helemaal geen zin in hebben op dit moment ...
« Laatst bewerkt op: 18-08-2020 12:49:06 door Ries van de Zilverschuit »

VolvovloV

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • '98 V70R AWD MT
« Reactie #50 Gepost op: 18-08-2020 14:57:58 »
Wat je zegt klinkt wel logisch moet ik zeggen maar omdat ik dezelfde oliethermostaat teruggeplaatst heb en het geluid weg is denk ik dat (bij mij) de oliethermostaat geen (hoofd)dader is. Buiten dat het een vervelend geluid is kan het geen kwaad volgens mij.

dinky

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 850 T-5 Blackstone sedan 1995
« Reactie #51 Gepost op: 18-08-2020 15:41:55 »
Misschien een domme vraag, maar wat als je nu de klep uit de thermostaat haalt, dus een open circuit. Misschien dat het geluid dan meteen weg is? Kan dit kwaad omdat dan het olie constant door de oliekoeler wordt gepompt, zou het dan niet of minder op temperatuur komen.  Of zou het nadelige invloed hebben op oliedruk.
Het zo maar even een bedenking, maar heb dan geen idee of dit grote nadelige gevolgen zou hebben.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18-08-2020 17:02:26 »
De kwestie is, denk ik, dat de thermostaat zelf waarschijnlijk niet de oorzaak is van het geluid, maar een onderliggend iets: een lekkage in het carter. Mogelijk produceert hij wel het bewuste geluid, maar dan door een externe oorzaak.

Of het geluid verdwijnt als de regelklep verwijderd is, vraag ik me af. Mogelijk duurt het veel korter, want de druk blijft bij een koude start natuurlijk hoog.

Heeft er iemand een foto van het carter, waarop hij kan aanwijzen op welke o-ringen en kanalen, VolvovloV doelt? Misschien biedt dat inzicht. Ik heb nog nooit een carter in handen gehad namelijk.

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Laatst bewerkt op: 18-08-2020 17:43:07 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

VolvovloV

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • '98 V70R AWD MT
« Reactie #54 Gepost op: 18-08-2020 17:53:30 »
https://jonnysgarage.files.wordpress.com/2012/01/img_6152.jpg

Op de foto in bovenstaande link kun je zien waar de o ringen horen te zitten.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 18-08-2020 18:27:30 »
@Volvobug: deze onderdelen zitten in de oliepomp.

@VolvovloV: het ging bij jouw om ring 6 en 7 en die kanalen staan in verbinding met de oliethermostaat? En die lekten?
« Laatst bewerkt op: 18-08-2020 18:29:23 door Ries van de Zilverschuit »

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #56 Gepost op: 18-08-2020 18:31:08 »
Deze tekening lijkt wel een combi ME7 en M44. Een cartridge filter is hetgeen je zult vinden op de ME7.

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 18-08-2020 18:57:45 »
Deze tekening lijkt wel een combi ME7 en M44. Een cartridge filter is hetgeen je zult vinden op de ME7.
Idd, en geen thermostaathuis, maar een afdekplaatje.... Deze tekening zou van een MY 98 zijn. Geen 850 carter dus
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

VolvovloV

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • '98 V70R AWD MT
« Reactie #58 Gepost op: 18-08-2020 18:59:47 »
Het gaat idd om 6 en 7 op de tekening, het lijkt of 7 naar het oliefilter gaat? 6 lijkt wel in verbinding te staan met oliethermostaat. Ik had destijds even wat foto's moeten maken, als ik er zo over nadenk zou het geluid net zo goed opgelost kunnen zijn door de o-ring voor de aanzuigbuis.. :)

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 18-08-2020 20:34:54 »
De oliethermostaat gaat geleidelijk open, net als de kvs thermostaat. Als deze een klein stukje open gaat (dicht, zeggen sommigen ;D) kan dit een gierend geluid veroorzaken. Dit geluid verdwijnt als de thermostaat verder opengaat.
Dit is hier al eens onderzocht, maar dat is al even geleden.... Was dat niet in een topic van KIM?  :eusa_think:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)