Vreemd geluid bij de multiriem???

Gestart door dinky, 09-08-2020 14:00:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dinky

Hallo allemaal, ik heb al geruime tijd last van een gierend jankend geluid. Dit komt weg uit de buurt van de multiriem, het begint als je hem start koude motor. In eerste instantie dacht ik aan de stuurpomp, dus deze vervangen door een nieuw exemplaar van proparts dacht ik. Maar het geluid was een tijdje weg/ veel minder. Na een tijd kwam het weer terug, dus heb ik een kortere riem gekocht  (airco  uitgesloten)nieuwe spanrol en spanner maar zonder resultaat. Nu heb ik even geen idee waar het nu weg kan komen. Het klinkt als een gierend lager achtig geluid het ene keer meer aanwezig en soms bijna niet, na een paar honderd meter rijden verdwijnt het geluid dan ook. Zelf verdenk ik de nieuwe stuurpomp, als je dan weg rijd en draait wat aan het stuur houdt het geluid ineens op en komt weer terug waarna het na een paar meter helemaal stopt. Stuurpomp olie is van Castrol dexron 2d, meerde malen het reservoir leeggehaald en nieuwe olie hierin. Natuurlijk kan ik er weer een nieuwe stuurpomp op zetten maar wil nu echt ::) ::) ??? van het irritante geluid. Of zou het een combinatie zijn van slechte dynamo (lager) met een slechte stuurpomp.

Alvast bedankt voor het meedenken
Met vriendelijke groet Anné

arjenT5R

Er zit daar ook nog een aan slijtage onderhevige looprol.
Die es proberen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

De looprol(spanrol heb ik al vervangen)

Groet Anné

volvobug

#3
Oliethermostaat.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,54101.msg1804752.html#msg1804752

Ik heb het inmiddels ook iedere ochtend bij koude start. Verdwijnt na een paar honderd meter vanzelf.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Citaat van: dinky op 09-08-2020 15:07:44
De looprol(spanrol heb ik al vervangen)

Groet Anné

Spanrol en looprol zijn wel verschillende dingen natuurlijk he ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

Snap ik, spanrol zit op de spanner. Looprol zit ergens anders, maar beide zijn nieuw spanner en looprol van het merk Ina.
Geluid wat ik hoor komt ergens bovenin vandaan, voor zover je het kan horen klinkt ergens bij de stuurpomp, of dynamo maar dan zal hij het waarschijnlijk constant doen lijkt me.

VolvovloV

Bij mij bleek het gierende geluid na starten na lang zoeken en veel preventief vervangen uiteindelijk te worden veroorzaakt door de o ring(en) tussen carter en oliepomp.

dinky

#7
Hoe kom ik er achter dan waar het weg komt oliepomp, of olie thermostaat. Wat is de beste manier om dit uit te sluiten??
Het geluid wat hij maakt deed zich alleen voor met kouder weer, dus richting herfst winter begint hij het geluid te maken en het is toeren afhankelijk. Maar nu dus ook met warmer weer, maar soms ook niet. Dan start je de auto en is hij gewoon stil geen gierend droogknarsend geluid. Ik vind het iets weg hebben van een rotte lager of zoiets.

dinky

Hier heeft het geluid heel veel van weg bijna het zelfde.
https://youtu.be/-9MvAjVXb7s

henry classic v70

Heb je al WD40 gespoten op het lager van de spanrol?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

dinky

Heb de spanner net een week geleden vervangen door een nagel nieuwe van Ina.

henry classic v70

...andere draaiende delen ook ingespoten?
Daarmee kun je wellicht te weten komen waar het piepen/knarsen vandaan komt
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

dinky

Je hebt alleen een looprol en een spanner deze zijn nieuw,
Wat zal ik dan nog kunnen inspuiten/ bekijken

Michaell

Wat gebeurt er als je de multiriem verwijderd en dan de motor start?

Als het dan weg is, dan weet je dat het met een van de onderdelen die de riem aandrijft te maken heeft.
Dan motor uitzetten en ff met de hand alle poelies ff aanvoelen. Mss een rot lager in je dynamo of stuurpomp.

Hoor je het nog, dan zit het in het Blok of misschien een onderdeel die de distributieriem aandrijft (zoals de waterpomp met een rot lager).

dinky

Oke zal ik dat eerst eens doen, ik zal laten weten wat de uitkomst hier van is