Zin en onzin van een Billet compressor wheel in stock Turbo

Gestart door de Boeing, 30-08-2020 16:09:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Jaja, ik heb internet al deels zitten uitvlooien maar kom er toch nog niet uit  :eusa_doh: ;D

Omdat ik mijn turbo, een K24 wil gaan reviseren zie ik dus ook overal billet wheels (in verschillende smaken) voorbij komen.

Als je groter/hybrid gaat lijkt het me logisch dat je zo'n billet wheel nodig hebt, maar als je je turbo stock houdt, heeft het dan zin?

bv:
https://shop.mambatek.com/Turbo-Compressor-Wheel-VOLVO-S60R-S70R-T5-K24-458-62-110-010-1651.htm?categoryId=-1


Volgens de verschillende aanbieders uiteraard wel, internet meningen zijn verdeeld ...

Zo zouden ze zwaarder zijn dan stock (alu versus ijzer?!) en alleen al daardoor later opspoelen. Meer blades geeft dan weer meer top end als ik het goed heb?


En als (dagelijks verkeer) automaat rijder zou  ik wat snellere spool meer appreciëren dan hogere top-end power.
(een automaat gaat ook niet zo hoog in de toeren)

Ryque

Ik heb zo'n compressor billet wiel in een 16T met schuine flens gehad in een 99 C70 T5 AUT. Beviel prima, inderdaad ze pakt iets sneller en harder op, maar voor echt meer doorzettingsvermogen bovenin zal je ook het turbinewiel voor een billet versie moeten wisselen.
Volvo 944 1997 LPT Mystic silver metallic 426
&
Volvo 855 1995 2.0 T5 Silversand Metallic 419

arjenT5R

#2
Er is geen alu vs ijzer... het is giet alu vs billet alu (uit 1 stuk gefreest) #castaintfast.

Hier kun je dus al uit opmaken dat de gefreesde wielen dunner zijn dus meer lucht kunnen vasthouden want minder materiaal en ze zijn zekerrrrr een stukje lichter dan gietwerk.
Compressorwielen heb je er in verschillende soorten en maten 5+5 6+6 7+7 8+0 10+0 11+0 etc etc...
De +0 wielen zijn volblads wielen, ofwel een 8+0 is een compressorwiel met 8 volle bladen, een 7+7 wiel is een wiel met 7 volle en 7 halve bladen.


11+0



7+7


Origineel zijn K24's en TD04's 7+7 uit m'n hoofd.

Het afgebeelde wiel is een GTX type wiel 11+0 dus 11 volle bladen, een vol blad kan meer lucht verplaatsen dan een half blad, maar ook ieder blad dat er zit is minder ruimte voor lucht.
Een 8+0 wiel bijvoorbeeld heeft veel meer ruimte tussen de bladen is lichter en kan dus in principe bij hetzelfde toerental meer lucht verplaatsen en zal sneller opspoelen want lichter.
Maar meer lucht tussen de bladen duur langer om de bladen te vullen dus ook wat meer laggggie... en meer surge...

Dusss wil je minder lag en meer low end doe dan een gtxje wil je meer high end en wat sneller spool (eigenlijk als je goed leest beter over de hele linie) neem dan een generatie 2 wiel (8+0).
De GTX is een alweer verouderde versie maar mankeert natuurlijk ook niets aan...

Oke hoop dat dit een beetje helder is.

Dan turbinewiel, zoals hierboven genoemd kun je die dus ook upgraden, niet billet wel inconel gegoten. Voor de K24 en td04's zijn prachtige 9 blads turbinewielen te krijgen.
Je raadt het al minder bladen, meer open, is lichtere bladen en wat minder spool. Wat dus uiteindelijk helpt met lagere EGT'en voor turbo's als een 19T een wat minder idioot spool gedrag (wat heel fijn is).
En omdat het wiel wat lichter is spoolt het nog steeds als een malle eppie hoor maar iets relaxter dan de std af fabriek 19T met 12blads turbine.

Voor een K24 tegenwoordig (eindelijkkkkk) dus ook de 9 blads turbine op de markt. En damn son wat was dat ding vreselijk nodig!!!
De beste upgrade ooit voor een K24 als je het mij vraagt, het originele 12blads turbinewiel is een horken ding met een mega bout in het midden en vreselijk slechte flow.
Waardoor dus vrijwel alle K24's gescheurde turbinehuizen hebben want ja wordt allemaal lekker warm met die gas rem.

Mijn K24 heb ik aan beide kanten geupgrade naar 7+7 compressor 54 inducer 71mm exducer (jaaa da is flink).
En de turbinekant naar een origineel formaat maar dus 9 blads turbinewiel. Helaas nog niet getest maar heb grote verwachtingen! :D

Resume....

Billet compressor is vooral voor de fancy looks en de termen :P ziet er geweldig uit doet ook wel wat natuurlijk maar is niet ineens een wereld van verschil.
Ehm bovenstaand natuurlijk als je niet upgrade naar groter, want als groter dan is altijd beter natuurlijk hahaha :D ;D

9 blads turbinewiel vind ik dan wel meer de moeite van de upgrade waard! Lagere EGT's betere uitlaatgassen flow, minder druk opbouw in turbinehuis. En dus voor turbo's als de 19T wel echt een vooruitgang ivm dat achterlijke piekerige haast ontembare gedrag.




9 blads turbinewiel voor de K24

Ik heb foto's van de twee naast elkaar maar ik ben altijd in gevecht met uploaden :P ik ga het ff proberen voor je.



Hierboven dus het plaatje wat vulk voor me heeft geupload, je kan hier zo goed zien wat het verschil is.
Dit is dus alleen een 9 blads wiel, lijkt een stuk groter maar dat is gezichtsbedrog gewoon omdat de boel veel meer open is.
Je snapt dus wel dat dit enorm helpt met de gassenflow en hitte afvoer etc.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk


aloisdecroon

Super informatieve post Arjen en leuk om te lezen !

arjenT5R

Citaat van: aloisdecroon op 30-08-2020 21:35:59
Super informatieve post Arjen en leuk om te lezen !

Dankje Alois :)

Heb hem nog een keer of 10 aangepast ondertussen :P ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Miyel

Inderdaad een mooie post Arjen, alleen vind ik dit wat tegen strijdig;

"Dusss wil je minder lag en meer low end doe dan een gtxje wil je meer high end en wat sneller spool (eigenlijk als je goed leest beter over de hele linie) neem dan een generatie 2 wiel (8+0)."

Je zegt dus
'Wil je minder lag en meer low end (dus torque) dan een GTXje (11+0)'
'Wil je meer high end (pk's) en snellere spool, dan een 8+0'

Hieruit begrijp ik dat 11+0 minder 'lag' heeft dan een 8+0, maar een 8+0 weer sneller spoolt.
Maar... Minder lag is toch hetzelfde als snelle spool?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Gelukkig, de keuze/overweeg opties nemen toe ipv. af. ;D ;D

Maar thx voor uitgebreide uitleg Arjen!!

Mijn K24 spoelt toch niet zo hevig als een 19T dacht ik?

Stock is mijn K24 6+6 schat ik:


(je ziet ook gelijk de rede, drijven, waarom ik hem wil reviseren)

en als we dan toch gaan tellen:

12 blade turbine, en volgens mijn ook nog geen barst die ik destijds kon zien (haarscheur zit wellicht wel al klaar, de vraag is hoe erg dit is, luchtlek zal miniem zijn, beetje fluiten op zijn tijd mss  :eusa_whistle:)

Staat de wastegate klep tijdens autostrade cruisen eigenlijk ook dicht, ie. draait turbo altijd mee, ook als hij geen druk dient te maken?

Turbine wheel upgraden had ik nog helemaal niet aan gedacht (gelukkig is het ook de duurste van het stel  :eusa_wall: ::) want die 219 + billet comressor wheel 90 + revisiekit 60 + balanceren XX? ... hoe duur was nieuw turbo ook alweer?!  :eusa_think: haha)

deze dan:
https://shop.mambatek.com/9-Blade-K16-K24-Porsche-996-High-Flow-turbine-wheel-527-57-012-0080-1.htm?categoryId=-1
?
Want ik dacht wel gewoon stock te blijven naar afmetingen toe, heel die huizen gaan CNC bewerken gaat me wat te ver...

Best vreemd ook, nu ik het bedenk, dat op zo'n  hele site als die van Mamba of Kinugawa nergens uitleg staat over fan design en wat de voor-/nadelen van een bepaald type blade zijn ...
Of is mijn vraagstelling hierin hetzelfde als een huisvrouw die de betere doe-het-zelf zaak binnenstapt, en vraagt naar die leuke wc borstel aanbieding, uit de gamma folder...

En 8+0 bestaan die ook in stock afmetingen? want ik zie ze niet op de 2 bovengenoemde sites (die wel heel veel lijken te hebben voor de Mitsu turbo's maar niet zoveel voor mijn Borg K24...)


Miyel

Citaat van: de Boeing op 31-08-2020 11:45:41
Staat de wastegate klep tijdens autostrade cruisen eigenlijk ook dicht, ie. draait turbo altijd mee, ook als hij geen druk dient te maken?

Wastegate wordt open gestuurd als de druk aan de compressorzijde (te) hoog wordt.. Dus als de turbo geen druk hoeft te leveren staat hij zeker dicht.

Citaat van: de Boeing op 31-08-2020 11:45:41
Turbine wheel upgraden had ik nog helemaal niet aan gedacht (gelukkig is het ook de duurste van het stel  :eusa_wall: ::) want die 219 + billet comressor wheel 90 + revisiekit 60 + balanceren XX? ... hoe duur was nieuw turbo ook alweer?!  :eusa_think: haha)

Nieuwe K24 turbo bij de Volvo dealer zit je tegen de €900 aan weet ik uit ervaring.

En vergeet afstellen (chiptuning) van het geheel niet in je berekening .. Of deed je dit al zelf (M4.4)?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

draait altijd dus, check!

en uiteraard moet ik dan ook flink aan de slag met software (m4.4 idd)

Citaat van: Miyel op 31-08-2020 11:35:43

Hieruit begrijp ik dat 11+0 minder 'lag' heeft dan een 8+0, maar een 8+0 weer sneller spoolt.
Maar... Minder lag is toch hetzelfde als snelle spool?

inderdaad: ? :)

Want met automaat wil je dacht ik net voor het schakelmoment wat afbouwen (koppel/power) en heel veel pk is net bovenin te doen, vandaar dat ik mss wel wat meer midden bereik wil en niet zo zeer het maximale bij 6200rpm...

vasquez

Ik heb in 2016-2017 een K24 hybrid laten maken door Santen Technics.
Uit mijn hoofd de 7+7, iig de versie waarvoor het huis moest worden uitgedraaid.

Heb er mee gereden op een B244T5 + M66 met alle mogelijke mods, maanden bezig geweest met verschillende revisions van mappings en 2 tuners.

Ja het spoolde anders, maar Nee, heel veel extra vermogen bracht het niet.

Heb er uiteindelijk bij Rica in Wateringen mee op de bank gestaan en kwam tot 350pk. Niks mis mee natuurlijk maar niet de 400+ die maaaaaakkkelijk gehaald zou moeten worden volgens de verhalen. Sterker nog, was al die aanpassingen en geld niet echt waard op die manier.

Roel jr heeft mij toen een hele reeks met dyno-sessies laten zien met Hybrid K24's en die over elkaar heen gelegd. Uit mijn hoofd was 367pk het max wat er er gemeten was.

Was al dat gedoe zat, heb een turbo gekocht waar al meerdere keren ruim over de 400pk aantoonbaar was gehaald op de dyno en na montage kwam ik op dezelfde auto tot 448pk.

Ben dus niet zo overtuigd van Hybrid K24's.

Ja ,slechts 1 ervaring, ben ik mij goed van bewust, ik heb echter tot op de dag van vandaag nog  NOOIT een dyno-run en bewijs gezien van een Hybrid K24 die alleen maar in de buurt komt van de 400pk, alleen maar vage beweringen en dat blijven het.

Ik zelf zou dus als je toch geld wil uitgeven, de K24 lekker links laten liggen,  verder zoeken en paar honderd euro meer uitgeven aan iets dat zich al heeft bewezen, scheelt je een hoop tijd en hoofdpijn.

At the end of the day is een K24 qua dimensies niet veel spannender dan een 19T, dus dat zegt genoeg.

Just my 2 cents


de Boeing

Kijk gebruikservaring, daar hebben we wat aan!

Vervelend dat die hybride K24 niet bracht wat je zocht maar mijn doel is zeker geen pk-beest, gewoon een lekker vlotte daily...

(een 2.5T low-end en T5 high-end leek me ideaal, maar da zal wel niet haalbaar zijn met maar 1 turbo in het vooronder  ;D)


arjenT5R

#12
Een K24 met een 71mm compressorwiel en geen 9 blads turbinewiel is ook totaal zinloos.
De uitlaatgassen kunnen gewoon niet weg. Dus je probeert er meer in te duwen maar de uitlaatkant is te klein dus je creëert een soort egr.
Erger eigenlijk je knijpt gewoon de boel de strot af..

Het 9 blads turbinewiel (voor de k24) is door mamba in de maak genomen na lang en veel aanhoudend gezeur van onderandere mij :P ;D
En zie ik als een must anders idd alleen maar hoge EGT's en weinig tot geen toename in vermogen.
Dit turbinewiel is pas sinds kort (vorig jaar) in de maak dus helaas zijn hier nog geen gebruikers ervaringen mee bekend.

Dit verhaal geld logischerwijs ook voor de TD04tjes, een 19T met een 9 blads turbina is een fijne turbo spoolt als een 18T en laat zich makkelijk tunen.
En blaast ook hoger in toeren nog een aardig leuk deuntje mee... waar de 12 blads al vrij snel buiten adem is...
Echter uiteindelijk loop je daar met 21T 23T oid whatever op een gegeven moment ook gewoon tegen de afmetingen van de turbinekant aan... je krijgt simpelweg geen 450pk aan uitlaatgassen door dat mini turbinehuisje gedrukt  ;D

En dan is dus de K24 wat gunstiger met de juiste wielen er aan.... vergis je niet een 71mm compressor wiel is echt wel groooot lees GT2871 GT3071 formaat.
Dus het compressorwiel is echt echt echt wel HP capable daar ben ik niet bang voor.... maar als je die hoeveelheden lucht niet door de turbinekant gefrot krijgt dan wordt het niets  :eusa_shhh: :eusa_shifty: :eusa_shifty: :eusa_silenced:

Je leest dus eigenlijk, upgraden is leuk zeker voor wat extra power in een bolt on werkje. Doet het zeker wel maar verwacht geen wonderen want een groot compressorwiel moet ook over de juiste turbine capaciteiten beschikken om de beloftes waar te maken  ;) ;)

Het is eigenlijk allemaal ook gewoon ontzettend logisch  :D
En met de setup zoals hierboven beschreven moet je echt wel meer HP's kunnen maken maar dan moet je haast de wastegate dicht lassen en er een externe gate met zware veer op zetten.
Je moet al die lucht ook weer door de uitlaatkant zien te persen. We hebben met Adriaan ook van alles geprobeerd om de 666T gen2 lekker vermogen te laten draaien.
Maar dan kom je dus ook al snel boven de 2 bar uit, met dus een wastegate actuator met mega zware veren er in.... en dan is de vraag hoe lang overleefd zo'n turbo dat allemaal want dat is natuurlijk een flinke belasting op de lagers enzo extra...

Enfin ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo  ;D

Alles heeft z'n limiet  ;)

Citaat van: Miyel op 31-08-2020 11:35:43
Inderdaad een mooie post Arjen, alleen vind ik dit wat tegen strijdig;

"Dusss wil je minder lag en meer low end doe dan een gtxje wil je meer high end en wat sneller spool (eigenlijk als je goed leest beter over de hele linie) neem dan een generatie 2 wiel (8+0)."

Je zegt dus
'Wil je minder lag en meer low end (dus torque) dan een GTXje (11+0)'
'Wil je meer high end (pk's) en snellere spool, dan een 8+0'

Hieruit begrijp ik dat 11+0 minder 'lag' heeft dan een 8+0, maar een 8+0 weer sneller spoolt.
Maar... Minder lag is toch hetzelfde als snelle spool?

De post is expres tegenstrijdig want het 8+0 ( point milled generatie 2 garret ) is eigenlijk aan alle kanten beter  ;D

Citaat van: de Boeing op 31-08-2020 14:06:40
Kijk gebruikservaring, daar hebben we wat aan!

Vervelend dat die hybride K24 niet bracht wat je zocht maar mijn doel is zeker geen pk-beest, gewoon een lekker vlotte daily...

(een 2.5T low-end en T5 high-end leek me ideaal, maar da zal wel niet haalbaar zijn met maar 1 turbo in het vooronder  ;D)



Ehm wat jij wil kan wel dan moet je dus een kogellager turbo hebben volgens de meest moderne inzichten.
Dus een krap turbinehuis voor snelle spoel met een relatief groot turbinewiel voor zo min mogelijk tegendruk en dan dus ballbearing voor echte snelle spool.

Borg warner EFR dus  ;D

Oh ik zie hierboven nog allerlei vragen van je voorbij komen over het mamba spul, de mijne kwam van ebay en je moet echt de volvo K24 hebben anders past het niet.
Rolf (Speedshop ter Stege) heeft ondertussen dat spul ook gewoon allemaal op stock dus daar kan je het ook gewoon vandaan halen (wss nog goedkoper ook).
De 9+0 point milled generatie 2 wielen zijn er sowieso voor de TD04 maar voor de K24 vast ook wel te maken. Ik verwijs u weer naar Rolf.


edit 385; Zie hier de link voor de volvo K24 9 blads turbina
https://www.ebay.com/itm/MAMBA-VOLVO-S60R-V70R-K24-K24-7400-9-Blade-High-Flow-Turbine-Wheel-49-5-59/264087559893?hash=item3d7cd85ed5:g:hgMAAOSwPXFcE2Zq
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Miyel

Citaat van: arjenT5R op 31-08-2020 14:21:32
Ehm wat jij wil kan wel dan moet je dus een kogellager turbo hebben volgens de meest moderne inzichten.
Dus een krap turbinehuis voor snelle spoel met een relatief groot turbinewiel voor zo min mogelijk tegendruk en dan dus ballbearing voor echte snelle spool.

Borg warner EFR dus  ;D

Laat ik die nu net in de verkoop hebben! 😁
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

vasquez

Naaah, niet vervelend hoor, destijds een hoop van geleerd, ik zou het alleen een ander niet aanraden  ;)

Zie het als leergeld betaald en teveel aannames gedaan  :eusa_wall:
Daarom geloof ik niet meer in sprookjes  ;D

Sneller spoelen, ja dat wel, maar zelfs met een upgrade aan de turbinekant blijft K24/19T een ding met een gemankeerd turbinehuis, is en blijft gewoon klein.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, een K24 is een leuk ding, maar investeren en geld aftikken voor een hybride expiriment is m.i. niet de moeite, is het gewoon de verkeerde basis voor.

Heb ook varianten gezien met aangepaste turbinekant, was niet heel veel spannender helaas.

"Succesverhalen" zijn de but-dyno varianten en laat ik die nou net niet vertrouwen  ;D

Standaard K24 spoelt gewoon ook al snel, doet ook vroeg lekker veel koppel en 330-340pk.
Dus waarom een hele operatie, geld steken in een paar schamele NM's en 350 of max 360pk, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je een exprimentele mismatch hebt die alleen maar pijnlijk hoge EGT's geeft.

Geloof overigens wel in Hybrids, in Porsche, Audi en BMW scene zie je het veel en vaak succesvol, uitgangspunt qua turbo is alleen heeeeel anders.


Als je graag wil exprimenteren, het gratis mag proberen of kopen op no-cure-no-pay basis, doen!
En anders gewoon afwachten tot iemand anders de holy-grail heeft gecreeerd  ;)