Zin en onzin van een Billet compressor wheel in stock Turbo

Gestart door de Boeing, 30-08-2020 16:09:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Citaat van: Miyel op 03-09-2020 16:04:23
Maar als je de k24 wilt behouden zoals Boeing, en liefst laat reviseren, dan kun je toch beter voor hetzelfde geld iets upgraden ipv standaard wielen aan te schaffen?
Boeing en ik hebben het niet over pks, load cijfers, data etc.. maar over rijplezier en wat verstandig én leuk is.

Juist, dat dus.

Maar ik apprecieer iedereen zijn bijdrage!!

En om de puzzel nog wat complexer te maken: Ik heb ook nog een Japanifold liggen die ik dacht te monteren (als alles toch los ligt). Ik mis namelijk het typische bob-bob-bob geluid van het ouder type uitlaatspruitstuk (van een rationeel argument gesproken  :eusa_shhh:). En nee het zal nooit hetzelfde klinken als de B5234T5 maar mijn B5244T5 met R manifold is toch echt wel een stuk minder roffelend... Maar japanifold heeft wat dikkere runners dacht ik, dus meer volume inhoud, dus ook weer tragere spool?!  ;D :eusa_wall:

vasquez

@Miyel


Wie zegt dat ik het niet over rijplezier heb dan, vermogen is niet alles.

Nee mijn punt is dat het niet verstandig is om blind te varen op aannames en forumwijsheden  ;D
Dat doe jij ook niet ;-)

Een opmerkelijk advies trouwens....

Je zegt dat de Boeing een 9 blad turbinewiel moet nemen.


Citaat van: arjenT5R op 30-08-2020 21:14:10

Voor een K24 tegenwoordig (eindelijkkkkk) dus ook de 9 blads turbine op de markt. En damn son wat was dat ding vreselijk nodig!!!
De beste upgrade ooit voor een K24 als je het mij vraagt....

Mijn K24 heb ik aan beide kanten geupgrade naar 7+7 compressor....
En de turbinekant naar een origineel formaat maar dus 9 blads turbinewiel. Helaas nog niet getest maar heb grote verwachtingen! :D



Wat bedoel je, moet hij proefkonijn gaan spelen voor Arjen zijn aannames, of wachten tot Arjen zelf getest heeft, of.....



Miyel

Inderdaad.. dat hij een mooi proefkonijn is.

Want eigenlijk zeg jij; neem maar een standaard K24 voor hetzelfde geld.. want daarvan is een compressor map beschikbaar en dat zegt veel meer dan een fabrikant (mamba/kinugawa) die brood ziet in een verbetering van een bestaand product.

Ik ga ook niet op data af, maar op gevoel en aannames, dus zo opmerkelijk is mijn advies niet. Ik ken namelijk niemand met een EFR 6758 .85AR op zijn T-5 en heb ook nooit vermogens curves van die combi gezien. Toch doe ik het, evenals een M66D diesel bak.. puur omdat mij dat, op basis van verhalen, een leuke combi lijkt.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

vasquez

Nee dus

Ik zeg dat een turbo fabrikant zijn huiswerk gedaan heeft en compressor, turbinewiel en turbinehuis zorgvuldig op elkaar heeft afgestemd

Jij doet nu bijna voorkomen alsof Mamba of wat voor fabrikant van losse wielen dan ook hetzelfde is, nee, zit helaas nog een knutselaar tussen die zelf een paar wielen selecteert,  het in elkaar zet en als je geluk hebt ook nog zoals het hoort de chra balanceert, of niet....

Appels met peren vergelijk.

Als het zo simpel was....

Hoge EGT en pieperig gedrag komt ergens vandaan hé....

Lekker dan, als je op zoek bent naar driveability


Miyel

#49
Ok.. duidelijk.. iedereen heeft het mis en jij hebt gelijk.

Kun je dan nu ook even de topic starter van advies voorzien? Hij heeft dus een versleten K24 en wil deze reviseren en liefst voorzien van een upgrade in een poging wat meer koppel te krijgen.
Dus niet maximale pks en Porsche killer rijgedrag.

Edit; en dus geen andere turbo waarvoor vergaande aanpassingen nodig zijn.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

freefall

Iemand aan de mauwpap gezeten? ;D

Lekker niveautje weer... :eusa_wall:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

NinaPaul

Wat noem je een upgrade (wat is de upgrade) en hoeveel wil je ervoor betalen? Dat is nu juist waar het om draait (pun intended).

Je zal sowieso weer de ecu moeten laten aanpassen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

vasquez

Flauw hoor zo een  reactie :D

Je kunt klagen over mijn toon maar ik probeer het transparant te houden, is dat je teveel geworden?

Heb het al eerder gezegd, de samenstelling van een hybride  is en blijft een experiment, als je daar zin in hebt prima,  niets mis mee, maar moet je wel bewust van zijn.

Waar mijn voorkeur qua vermogen ligt staat hier los van, sterker nog dat heb ik al vaker gezegd, maar dat kwartje valt niet bij je.

Het is aan de Boeing om een weloverwogen keuze te maken, wil hij het experiment aan, prima!
Wat ik zou doen heb ik in het begin van dit draadje al vermeld.

Zomaar iets roepen iig niet  ;D

We doen hier net alsof een bepaalde werking een absoluut gegeven is en een kritische noot word verwelkomt met een Adriaantje  ;D

Maar omdat je blijkbaar moeite hebt met terugzoeken...met de voorkeuren van de Boeing, stock K24 revisie  en een remap met zijn voorkeuren als input.

arjenT5R

machined hybrid... Compressorhuis uit boren... Ja ik hoor het al... Echte praktijk kennis hier ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Google is your friend

Hoe noemen je redneck vrienden aan de overkant van de oceaan het  eigenlijk....  ;D

arjenT5R

Sorry maar al je geblaat klinkt nu alleen nog maar dommer.
Hoe wil je zonder een compressorhuis uit te draaien dan 450pk halen?
Dan snap je er toch ook echt gewoon geen hol van...

En dat blijkt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Gewoon een grotere turbo nemen?


Zo moeilijk is deze "discussie" niet op te lossen. Pak de beschikbare data van alle reeds rond rijdende "bewezen goede setups" en zet ze hier online.
Pas dan kan je een onderbouwde discussie voeren wat voor TS de beste oplossing is.

Niets is zo frustrerend om op de bank te staan en ver onder het verwachte vermogen uit te komen, hoe lekker het dan ook rijdt.
Natuurlijk werkt dat andersom ook! Als hij lekker rijdt, waarom dan testen om een "misschien teleurstellend" uitslag op de bank te zien?

De laatste T5 die ik op de bank heb zien staan, waarvan de eigenaar 100% overtuigd was dat er goed onderhoud was gepleegd (laatste 8 jaar in bezit) deed 157pk op de wielen.
Ik heb hem aangeraden om de basis te verbeteren, voordat hij aan tunen begon. Maar dat was te kostbaar. Hij is toch doorgegaan met tunen.
Hij is erg tevreden ermee! 198pk op de wielen, 1l olie per 1500km, verbruik van 12l op 100km en slechts € 500,- aan tuning kwijt.

Niet iedereen wil/verwacht hetzelfde.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

vasquez

Je verdeel-en-heers spelletje trappen mensen niet in  ;D

Ik heb in bijna iedere reactie aangegeven dat het niet mij niet om topvermogen en dikke cijfers gaat.
Sterker nog, het gaat niet om mij, maar om de "Zin en onzin van een Billet compressor wheel in stock Turbo"
Ik vraag eindeloos "waarom is het beter" en jij, Adriaan en Michel doen net alsof ik alleen maar zeg dat 400+ niet haalbbaaar is.
Je snapt het niet, of doet alsof, aandoendoenlijk hoor  :eusa_clap:

Citaat van: vasquez op 01-09-2020 13:21:22
Adriaan, schattig hoor maar dit spelletje met beweringen duurt al jaren :D
Vergeet 400-500pk even en richt je op het kwantificeren van verschil tussen stock en hybrid, niets meer, niets minder.

Citaat van: vasquez op 03-09-2020 16:56:09
@Miyel
Wie zegt dat ik het niet over rijplezier heb dan, vermogen is niet alles.
Nee mijn punt is dat het niet verstandig is om blind te varen op aannames en forumwijsheden  ;D
Dat doe jij ook niet ;-)

Help de Boeing en andere lezers liever verder op weg met feiten ipv aannames en mislukkingen!

Ik zal je helpen, de ijle zeelucht maakt lezen wellicht lastig.

Citaat van: vasquez op 31-08-2020 20:15:59
Yep, het kan in theorie je max koppel en koppelkromme best leuk beinvloeden, is vooraf alleen onbekend hoe, dus je moet maar hopen dat het niet te piekerig word, je geen torenhoge EGT's krijgt en ga zo maar door.
Expriment aangaan op risico van een mismatch, dat moet je vooraf weten en willen.

Citaat van: vasquez op 31-08-2020 16:24:46
"Succesverhalen" zijn de but-dyno varianten en laat ik die nou net niet vertrouwen  ;D
Standaard K24 spoelt gewoon ook al snel, doet ook vroeg lekker veel koppel en 330-340pk.
Dus waarom een hele operatie, geld steken in een paar schamele NM's en 350 of max 360pk, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je een exprimentele mismatch hebt die alleen maar pijnlijk hoge EGT's geeft.



Een specifieke remap kan ook al een ander (driveability) gevoel geven, dus hoe ga jij de toegevoegde waarde van een wieltje dan duiden?!

Kunnen hier lang en breed over discusseren, maar ik durf te stellen dat je eerdere exprimenten niet hebben gebracht wat jij er van verwachte.
Reden om aan de slag te gaan met het laaaangverwachte 9blads turbinewiel. M.a.w. de combinatie van compressorwiel, turbinewiel en gegeven turbinehuis gaven een ongewenste mismatch.

Sluit mij nogmaals aan bij NinaPaul, says it all!

Have fun met je expiriment....en ehh laat ons als je klaar bent met testen ff weten hoe goed allemaal is!

Tot dan, praat je veel, maar zeg je feitelijk weinig  ;D

Sesamstraat niveau dit  :eusa_wall:

de Boeing

Ik vond hier ook nog wat extra uitleg:

https://forums.swedespeed.com/showthread.php?413593-K24-Turbo-billet-wheel

Maar ook daar komen ze er niet uit :)
(desondanks heb ik er wel weer wat info uitgehaald...)


Mooiste zou natuurlijk zijn: stock K24 op de testbank, dan met verschillende billet-/turbine wielen eraan telkens de compressormap opmeten. Maar of dat soort metingen commerciële beschikbaar en betaalbaar zijn... (wellicht nie :) )

rappendaf

Boeing wat is het geworden of rijd je als milieu liefhebber nog steeds met dat rokende ding rond HAHAHAHA .Ik ben aan het neuzen omdat ik van plan ben de c70 terug in te schrijven
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T