Auteur Topic: Uitlaatdampen door ventilatierooster....oorzaak?  (gelezen 1245 keer)

T o m

• Lid 100+
  • Offline Offline
Re: Uitlaatdampen door ventilatierooster....oorzaak?
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2020 21:33:52 »
Voordat je aan deze klus begint kijk eens onder de bougiekabels afdekplaat of daar niet veel olie onder ligt? Als dit het geval is zal deze olie door een kanaaltje aan de achterzijde op je uitlaat kunnen druppen en een verbrande olie geur veroorzaken. Het is het checken even waard lijkt me.

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #16 Gepost op: 15-10-2020 23:10:00 »
Die had ik er inderdaad al af. Daar lag wel wat olie, maar ook nou weer niet zo heel erg veel. Waar Komt die olie eigenlijk vandaan? Er zit daar een gat in het kleppendeksel, hoort dat zo?
Ik heb het schoon gemaakt in ieder geval, en alhoewel het niet meer in het interieur komt stinkt het nog erg onder de kap. Heb toch het idee dat er wat olie met/door de turbo mee gevoerd wordt die verbrandt. Wil sowieso het spruitstuk vervangen door die Japanifold, dus gaan het zien.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
« Reactie #17 Gepost op: 16-10-2020 10:30:26 »
Ik vermoed dat die olie onder de oliedop vandaan komt omdat de afdichtring olie doorlaat na verloop van tijd. Die loopt dan onder de afdekplaat. Dat was bij mij ook zo.   

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #18 Gepost op: 16-10-2020 18:21:51 »
Hoi Ries, dat is nu bij mij niet het geval. Die oliedop lekte paar jaar geleden, en heb de rubberring vervangen door een origineel, sauteuer  Volvo exemplaar, en die lekt niet. Dat wat op de kop ligt, zit op de achterste ‘kuiltjes’. Direct onder de dop is het alu van het kleppendeksel droog, ook daar waar dat opstaande randje is. Vandaag op en neer nar Zwolle, geen stank in interieur. Heb wel het idee dat mijn aut bak langzaam op zijn eind aan het komen is. Bij hard accelereren lijkt het of dat er van alles doorslipt, en het stinkt ook behoorlijk daarna....

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #19 Gepost op: 16-10-2020 18:51:18 »
Net nog even onder de kap gekeken. Oliedop is droog

Maar er ligt wel weer een plasje.... dit is (na schoonmaak) na retourtje Leeuwarden, Mook en Zwolle (vanuit Den Haag), ca. 1000km.... Het lijkt te komen uit dat gat, en niet van de oliedop of carterventilatieslang. Kan dat gat op een of andere manier afgedicht worden? Heb er nu een kurk in gehad, maar dat helpt niets.....

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
« Reactie #20 Gepost op: 16-10-2020 21:08:58 »
Oh, dat is geen klein beetje zeg. Als de oliedop en de cv-slangetje uitgesloten zijn, weet ik het eigenlijk ook niet...

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-Honda Fire Blade-V70R
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2020 06:59:42 »

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2020 10:51:04 »
Zie ik inderdaad ook, maar echt oorzaak/verband met olie uitkomen is onduidelijk. Zal nog eens handschoentest doen, en  schoonmaken en een afdekplaatje erop fröbelen. Morgen retourtje Uden, kijken hoe het dan is met de lekkage.
Overigens is wat je aan olie op de foto ziet ook het enige, de overige ‘vakjes’ zijn nog droog.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #23 Gepost op: 17-10-2020 12:05:44 »
Dit hangt volgens mijn ook samen met je carterventilatie, als dit systeem goed werkt heerst er een onderdruk in je kop (handschoen zuigt naar binnen) en zal er dus ook niet door overdruk olie naar buiten geperst worden. Heb even niet al je posts doorspit maar is je carterventilatie al een keertje volledig vernieuwd? Vaak olie wisselen met flush (net voor het aflaten circa 200ml ATF bij je motorolie en heul voorzichtig stukje rijden, daarna nieuwe olie en filter) helpt ook heel goed om alle kanalen terug open te maken.

Qua automaat: ATF al gewisseld? (aflaten en zelfde hoeveelheid bijvullen is makkelijk zelf te doen)

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #24 Gepost op: 17-10-2020 13:01:47 »
Als het goed is ca. 60dkm geleden e complete carterventilatie vervangen. Daarna om de 10dkm oliewissel en ook een paar keer flushen met meuk van Mannol (https://www.groothandel-nemeco.nl/winkel/motor-flush-350-ml-9900-349-p-2882.html) En ook atf. Ga zo nog even handschoentest doen.
Wbt Automaat: daar is 60dkm geleden ca. 16 l ATF doorheen gegaan. Olie is redelijk helder nog, maar stinkt wel weer, vermoed dat de bak toch wel z’n beste tijd gehad heeft.

Edit: handschoentest positief, in die zin dat die naar binnen wordt gezogen bij gas geven.....
« Laatst bewerkt op: 17-10-2020 14:58:09 door rjverbrugh »

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #25 Gepost op: 18-10-2020 16:25:22 »
Nou, euforie was van korte duur. Had een plaatje gefröbeld,

dacht het daarmee wel verholpen te hebben. Helaas, na ca. 250km wederom klein plasje op het kleppendeksel.

Vervolgens zaak er maar weer af en schoonmaken. Bij het eraf halen van dat plaatje viel me op dat de olie eronder onder druk stond. Spetterde er uit. Dat gat zat ook helemaal vol met olie.

Is er dan toch druk in het carter, ondanks handschoen test? Die werd er gisteren toch echt ingezogen bij fors gasgeven. Even de  slang bovenop los gemaakt en doorgeblazen. Er komt dan lucht uit het carter boven, waar de slang normaal op zit. Druk ik die dicht, dan kan ik de slang niet doorblazen. Is dat okay? Lijkt mij niet.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #26 Gepost op: 19-10-2020 09:32:49 »
Verse carterventilatie, check! Zou toch goed moeten zijn dan denk ik (PTC nipple op de inlaatbuis van de turbo ook nog mooi open?)

Ik deed vroeger wel (veel te) lang tussen oliewissels, tegenwoordig om de 5000km ongeveer (met mini ATF flush) en dat bevalt prima. Bijna geen olieverbruik meer en een geheel lekvrij blok  :eusa_dance: (nu alleen de turbo nog  :eusa_shhh:)

Geen idee waardoor dit lek dan ontstaat  ??? (wel eens gelezen ooit dat een niet goed afsluitende pakking van de kop deksel een lekkage gaf naar de bougie gaten...)

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #27 Gepost op: 20-10-2020 10:31:46 »
Denk dat de pakking niet goed is aangebracht bij plaatsen van het klepdeksel.
Enige juiste oplossing is "ff" die pakkingtroep vervangen ;D
Maar dat is wel een dagje werk...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T-5R DOP
« Reactie #28 Gepost op: 20-10-2020 17:13:29 »
Denk dat je gelijk hebt. Heb vorig jaar in oktober 2 verbrande uitlaatkleppen gehad, en omdat ik toen zelf geen tijd had, de klus uitbesteed aan een garage in de buurt. Die zijn van oorsprong een koprevisie bedrijf, dus dat is goed gegaan, maar de rest beduidend minder. Had o.a. discussie over een beschadiging op 1 van de spatborden en de auto heeft daar een maand of 2 gestaan met een vage olielekkage, dat achteraf de o-ring van de turbo olieretourleiding bleek te zijn. Ik vermoed dat ze die er niet goed afgehaald/weeropgezet hebben, waardoor de oude o-ring gescheurd was. Ze hebben ook niet de juiste pakking zooi gebruikt, zit iets zwart op als ik nu goed kijk, ipv roze, dus vermoed dat dat ook niet goed gegaan is. Achteraf had ik daar nooit naar toe moeten gaan. Maar ja,...

Als ik een keer tijd heb haal ik het kleppendeksel wel weer eens los. Moet daar de distributie voor af, of is ontspannen  van de riem afdoende (om daarna weer lekker de spanner te moeten indrukken en monteren...)?
Tot die tijd maar regelmatig deppen.....

Edit: distr zal er wel helemaal af moeten, die keerringen moeten natuurlijk ook weer allemaal vervangen worden....
« Laatst bewerkt op: 20-10-2020 17:15:40 door rjverbrugh »

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #29 Gepost op: 20-10-2020 18:05:22 »
Nou, euforie was van korte duur. Had een plaatje gefröbeld,
....

Kleppendeksel opnieuw doen is nogal wat, ik zou toch eerst een poging doen met dat gat afdichten. Links en rechts zit draad voor een boutje, als je daar nu een degelijk afdichtplaatje mee vastzet i.p.v. zo'n stukje pisbakkenstalen strip aan een kant. En dan een afdichtring of prop op maat eronder klemmen. Moet toch kunnen zou je zeggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.