Uitlaatdampen door ventilatierooster....oorzaak?

Gestart door rjverbrugh, 06-10-2020 15:06:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Afgelopen zondag in 1 keer last van. Stond voor stoplicht en er kwam duidelijk zichtbaar en ruikbaar uitlaat/verbrande olie gassen door de ventilatieroosters boven het airco paneel. Duurde paar seconden, heb de  ventilatiebediening van 'aut' gelijk op 0 gezet (airco stond overigens uit) en auto aan de kant. Onder de kap niets te zien, geen rook of wat dan ook. Bediening weer op aut en niks te ruiken uit de roosters...vreemd. Vandaag na rit van 140km bij de inrit van de McDrive zelfde, niet zichtbaar dit keer maar wel goed ruikbaar.

Even gezocht op 't forum en uitlaatspruitstuk is 1e verdachte. Maar kijkend en luisterend onder de kap zie of hoor ik niks. Een lek spruitstuk (scheur  of pakking) moet toch te horen zijn?

En even voor mijn beeld vorming: het kachelsysteem haalt toch alleen verse lucht via de parafaan en het daar aanwezige Interieurfilter binnen? Kan toch nergens anders vandaan komen? Gaat overigens om de T-5R.

aloisdecroon

carterventilatie slang los gekomen van de aanzuigbuis turbo ?

Die slang zit bevestigt tussen de turbo en lmm.

rjverbrugh


V70geRwin

Het zijn idd geuren die door de inlaat opgesnoven worden.
Ergens zit er een lekje, vaak verwaait het maar als je stil staat merk je het ineens.

Ff zoeken dus.

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 06-10-2020 17:51:13
Het zijn idd geuren die door de inlaat opgesnoven worden.
Ergens zit er een lekje, vaak verwaait het maar als je stil staat merk je het ineens.

Ff zoeken dus.

Stond er niet een oud gebakje voor of naast je olie te stoken?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Citaat van: volvobug op 06-10-2020 17:58:54
Stond er niet een oud gebakje voor of naast je olie te stoken?
Nope, stond alleen in de McDrive....Komt dus helaas uit mijn eigen oude gebakje....

de Boeing

Heb ik ook gehad, enkel bij stilstand. Bij mij was het destijds de aansluiting tussen turbo en downpipe...

In mijn geval moest er een pakking tussen al weet ik niet of dat moet met een conische flens (t-5r) ook moet.

rjverbrugh

Okay, ga ik checken. Die van mij heeft trouwens geen conische flens. Heb ooit de downpipe vervangen en die was recht en zit inderdaad zonder pakking. Misschien ook maar eens voor een Japans of R spruitstuk kijken.

de Boeing

met draaiende motor (doe het als ie net koud start) kan je het goed voelen (was maar een klein lekje...)

V70geRwin

Als de uitlaatpakking nog origineel is dan kan dat ook geen kwaad, pak dan die van de v50, dat is een metalen variant voor alle 5 cilinders in 1 stuk.
Moet je een klein hoekje afknippen en dan past hij zo. Nummer is 8699467

Als je motorrubbers niet meer helemaal fris zijn dan kan de beweging van je blok ook zorgen voor wat speling op de uitlaatlijn bij de flensen idd.
Maar het kan ook de retour van je PCV zijn die aansluit op je inlaat vlak voor de turbo.

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 06-10-2020 21:07:38
met draaiende motor (doe het als ie net koud start) kan je het goed voelen (was maar een klein lekje...)

Goede tip.

Bij mijn 10v maakte deze koud meer herrie als warm, door het uitzetten sloot het lek net weer af  ;D

rjverbrugh

Net even koud gestart, eerst even het hitteschild eraf gehaald. Voel een klein beetje, maar geen idee of het tussen turbo en downpipe vandaan komt of dat het de uitlaatspruitstukpakking is. Volgende week maar alles vervangen, heb net een uitlaatspruitstuk (9207688) gescoord op internet.
Citaat van: de Boeing op 06-10-2020 20:57:44
Heb ik ook gehad, enkel bij stilstand. Bij mij was het destijds de aansluiting tussen turbo en downpipe...

In mijn geval moest er een pakking tussen al weet ik niet of dat moet met een conische flens (t-5r) ook moet.
Weet je toevallig een nummer van die pakking? Zit er niet tussen normaal, en vind 'm ook niet bij ES (wel 1 voor tussen spruitstuk en turbo.

Ries van de Zilverschuit

Ik ken ook alleen die tussen spruitstuk en turbo, origineel zat hij er bij mij geen eens tussen. Bij de nieuwe turbo er toch maar tussen gezet. Turbo en downpipe zitten bij zo plat tegen elkaar .
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

de Boeing

Ja, bij een Mitsu turbo zit er hier volgens mij geen pakking tussen (oorsponkelijk zat deze ook niet op mijn auto). Maar door K24 turbo dus ook een bijpassende (originele) schuine flens downpipe moeten plaatsen, en deze aansluiting bleef lekken.

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1744747.html#msg1744747

Deze 30650969  heeft er circa 1j tussen gezeten maar toen weer lek; die (keramische-achtige) pakking was helemaal broos geworden.

https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=235365&ukey_product=1113648

Nu heb ik er dus 8642449 tussen zitten (gewoon metaal pakking)  en deze lijkt (hout vast houden) wel goed af te dichten.

rjverbrugh

Okay, maar even een pakking tussen spruitstuk en turbo scoren dan. Die andere lijkt alleen voor modellen na 2000....

Enfin, spruitstuk is binnen, vanuit Zeeland! En dat voor 60,- incl verzenden! En er staat zelfs Japan op! Volgende week maar eens aan de klus beginnen...