Auteur Topic: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand  (gelezen 709 keer)

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
« Reactie #15 Gepost op: 16-10-2020 10:00:18 »
....
Volgende idee was lekkende gasinjector(en) wat ook slecht starten tot gevolg kan hebben. Tijdje op benzine rijden maakte geen verschil
...

Wat bedoel je met een 'tijdje': een paar dagen op benzine?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pwassink

• Universeel-Techneut
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 ja maar Glad & Groenig is gaan hemelen.
« Reactie #16 Gepost op: 16-10-2020 11:54:17 »
Lekkende gasinjectoren melden zich vaker en meestal bij echt heet weer in mijn ervaring.

Heb dat indertijd gehad toen ik als een van de eersten die paarse vialle spuiters kreeg, die waren niet zo geweldig dicht bleek.

Heb je ooit die slangen over het blok goed bekeken en vooral de idioot hoge drukrating die die dingen hebben?

Wat er gebeurt is dat bij een warme motor, en warm weer je ergens bv langs de snelweg parkeert, tankt oid en vervolgens niet of heel moeizaam de boel weer aan het lopen kan krijgen, denk aan de brand driehoek, 3 noodzakelijke punten in de juiste verhoudingen, dus teveel gas = geen boem. Reden dat die slangen zoveel druk aan moeten kunnen is dat er bij afschakelen contact een stel kleppen dichtgaan die wel dicht (horen te) zijn, het vloeibare gas wordt in die motorruimte dan erg heet en verdampt in de leidingen, van lpg weet ik het niet exact, maar van water was het ik meen ongeveer 1800* volumevergroting (correct me if i'am wrong) dus dat en die enorme druk die dan achter t kleppenblok ontstaat moet ergens heen, de afsluiter van de vialle injector is dan vaak het zwakste punt, waardoor er een of meer cilinders echt vol gas komen te staan.

De enige manier om dit gaslekken door injectoren echt uit te sluiten is s'avonds voordat je hem x uur parkeert een keer buiten en goed geventileerd en vooral weg van eventuele ontstekingsbronnen ! aan de aanvoerkant > injectoren vanaf het klepblok even de leiding iets te lossen, waardoor dat er deels vloeibaar! (trek wel een goede leren handschoen aan en hang er ook een lap overheen!) gas uitspuit, dus alle rest druk volledig aflaten, en let op, daar komt dan veel meer uit als je dacht, is dat stuk leiding daadwerkelijk drukloos dan draai je die wartel wel weer met gepast geweld vast en zie je het het startprobleem de volgende ochtend weer dan is het dus zeker en aantoonbaar niet gaslekkage gerelateerd.

Is het wel gasgerelateerd is er ook een oplossing los van weer nieuwe gasinjectoren kopen, die post ik hier niet maar kan jij van mij wel per pb krijgen .. :-)

Doe er je voordeel mee ..

#edit typo's en wat mogelijke onduidelijkheden

P.S. schoot me net nog te binnen :

Als je weet hoe die gaspomp in elkaar steekt en of er een van binnen hebt gezien zou ik zelf in ieder geval de tank nooit echt leeg rijden, los van dat je daar altijd een flinke restdruk over zal houden en leeg een relatief begrip is (hoe hoog zit de aanzuigopening in de tank bijvoorbeeld) is die pomp echt niet blij als je hem op damp laat draaien, t koelt ook erg slecht dan.  Geen goed plan / advies dat leeg rijden m.i.z.

« Laatst bewerkt op: 16-10-2020 15:21:31 door pwassink »
M'n roffel is al net als zijn baasje, helemaal glad van boven .. !!

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 S70R, '00 V70R en '97 V70 T5
« Reactie #17 Gepost op: 16-10-2020 13:09:03 »
Wat bedoel je met een 'tijdje': een paar dagen op benzine?
Nee ca 30 km op benzine, halve woon-werk rit en dan laatste stukkie naar huis toe

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16-10-2020 13:10:38 »
Zojuist een mooie Saab Brandstofdruk regelaar besteld, komt morgen binnen. Even eigenwijs deze testen. Werkt dat niet dan ga ik met Peter zijn verhaal aan de slag om uit te sluiten of het in de gasrommel ergens zit.

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #19 Gepost op: 16-10-2020 13:44:00 »
Nee ca 30 km op benzine, halve woon-werk rit en dan laatste stukkie naar huis toe

Dan kun je een lekkende gasinjector ook nog niet uitsluiten.

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2020 21:17:51 »
Gisterenmiddag even de Evap afgedopt onder de auto en ook bij de regelklep en vanochtend geen verschil met starten. Vanmiddag weer test gedaan door tankdop iets los te draain. Starten leek wat beter te gaan. Vanavond gestart met tankdop eraf en leek weer iets beter te gaan. Net de tankdop vervangen door een andere en dan morgenochtend weer testen.
Voorlopig lijkt het eerder iets met de brandstof tank te zijn dan lekkende injector.

Tank leger is meer damp boven de vloeistof en dus slechter starten, Volle tank, vrijwel geen damp en dus snel starten

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2020 21:58:55 »
Misschien zuigt je tank vacuĆ¼m  :eusa_think:

En dat zal de levensduur/opbrengst van de brandstofpomp ook niet tengoede komen lijkt me...
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2020 22:11:57 »
met tankdop eraf gebeurt dat niet meer.

Morgen bij daglicht even kijken onder de auto over ergens bij roll-over-valve nog wat gescheurd is. Nu geen zin meer om auto in garage te rijden

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20-10-2020 19:33:23 »
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.
Zojuist deze erin gezet. Het past in ieder geval en de motor sloeg aan en liep ook. Zo nog even alles weer goed vast zetten.

Hopelijk lost dit dan probleem op en anders zoeken we verder in de richting van de gasinjectoren

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #24 Gepost op: 21-10-2020 00:11:24 »

Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar.....

Zojuist deze erin gezet. Het past in ieder geval en de motor sloeg aan en liep ook. Zo nog even alles weer goed vast zetten.

Hopelijk lost dit dan probleem op en anders zoeken we verder in de richting van de gasinjectoren

Mooi, dan weten we dat voor de R rijders dat een betaalbaar alternatief is.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #25 Gepost op: 21-10-2020 11:51:54 »
Nice!

Lekke gasinjectoren gaan na verloop van tijd vanzelf over.
Die slaan vanzelf weer in. Geduld... ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!