Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand

Gestart door Sbv, 15-10-2020 12:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Met mijn V70T5 uit 1997 op LPG  heb ik sinds een aantal weken last van een slechte koude start of als de auto een aantal uren stil gestaan heeft.

Koude start is dan moeizaam, paar maal starten en dan even afslaan, slechte lopen en dan na ca 10 - 15 sec loopt de auto goed, wel wat blauwe/zwarte rook dan en wat inhouden met wegrijden maar dat verdwijnt al erg snel.

In eerste instantie dacht ik aan de brandstof pomp daar ik op een gegeven moment ook op gas een beroerd rijdende auto had. Pomp vervangen en daarmee was het beroerd rijden opgelost echter nog niet mijn slechte starten.
Volgende idee was lekkende gasinjector(en) wat ook slecht starten tot gevolg kan hebben. Tijdje op benzine rijden maakte geen verschil

Aangezien de auto op benzine start en dan pas naar gas overgaat verbruik je dus altijd wat benzine. Recent dacht ik de benzine tank weer wat bij te vullen maar was afgeleid dus tank helemaal volgegooid.
Volgende dag gelijk goed starten alsof de auto warm was. Niets aan de hand en eigenlijk zoals het hoort

Nu ca 2 weken verder gaat het starten weer iets minder. Tank zit ook weer wat leger ondertussen maar vraag me dan af wat het kan zijn.

Koelwatertemperatuursensor en thermostaat heb ik vervangen inmiddels. relais 103 vervangen(geen gescheurde solderingen)

Zelf zit ik nu aan de brandstofdruk regelaar te denken of iets met de ontluchting/evap systeem van de brandstof tank.
Vacuüm systeem lijkt goed te zijn, geen foutcodes die me in een richting kunnen duwen. Wel heb ik een vacuüm slangetje vervangen welke op de inlaat buis van de turbo zit, deze was gescheurd en komt vanaf de brandstofdrukregelaar. Helaas geen verschil kunnen ontdekken.


Een collega van mij gaf aan de mogelijk de pot onderin de tank waar de brandstofpomp in dit mogelijk defect was en daardoor de pomp te weinig brandstof krijgt. Brandstof meter staat op 50 l in de tank dus dat lijkt me niet gelijk

Zodra de auto even gelopen heeft dan is er niets meer aan de hand. Het is enkel bij koude start en bij langer dan 4 uur stilstaan

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Citaat van: volvobug op 15-10-2020 13:15:37
Lekkende benzineinjector al uitgesloten?
Nee, maar dan zou het bij warme start toch ook goed moeten gaan. Het vreemde is juist dat het starten met een hele volle tank geen problemen geeft. Dat zet mij dus aan het denken met iets met tankontluchting/Evap en misschien toch vacuüm ergens

volvobug

Bij koude start slaat de benzine neer als "condens", dus ook op de bougie. En hoe langer hij stil staat, des te meer er lekt. Bij warme start blijft eventueel lekkende benzine langer als damp in de cilinder hangen.
Ik kan op afstand ook niet met zekerheid zeggen of dat het is, maar je zou een keer bij parkeren 's avonds de druk van de rail kunnen halen via het ventieltje, en dan de volgende ochtend kijken hoe hij start.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Vanavond even de druk eraf laten via ventieltje en dan morgenochtend de grote test.

Zal ook even kijken of er brandstof drupt uit vacuüm leiding

Ik kwam er achter dat de drukregelaars in ieder geval niet meer te koop zijn van Volvo en op Bosch nummer is eigenlijk ook niet echt meer wat te vinden.
Onze S70 wil ik graag heel laten anders zou ik de drukregelaar daar even uit kunnen plukken om dat uit te sluiten

volvobug

Naar die ddrukregelaar heb ik ook al eens lopen zoeken, heb je volvo 1275711 nodig (bosch 0280160574)?

Ik denk dat eigenlijk ieder alternatieve regelaar van Bosch met zelfde pasvorm en afgeregeld op 3 Bar (meen ik) bruikbaar zal zijn. Bijvoorbeeld de BOSCH 0280160557, https://www.autodoc.nl/bosch/677333. En deze https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400 is denk ik zelfs dezelfde als 1275711.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Yep, die heb ik inderdaad nodig. Heb wel diverse andere gezien weet alleen niet of ze passen. 3 bar dient het te zijn ME4.4 tenslotte

Sbv

Citaat van: volvobug op 15-10-2020 14:43:59
En deze https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400 is denk ik zelfs dezelfde als 1275711.
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.

volvobug

Citaat van: Sbv op 15-10-2020 17:00:45
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.

Zoek de verschillen, als ze er al zijn.

R&D (Saab)



Volvo 1275711



Allebei 3 bar, ik zou het wel aandurven.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Krijgt ie niet twee brandstoffen tegelijk omdat het omschakelrelais blijft hangen?
Die schakelt over op temp. toch, dus bij warme motor blijft ie op lpg lopen (ook met starten) en wanneer het blok afkoelt schakelt deze weer terug naar benzine.
Dat zou het beroerde starten kunnen verklaren...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Sbv

Heb LPE7 in de auto zitten, geen los omschakel relay

Ik kan alleen niet verklaren dat met volle benzine tank het starten geen probleem is en naar mate de tank leger wordt dit wel lastiger wordt.

Vanmiddag nog even een kniestukje vervangen van de vacuumleiding welke op inlaatsrpuitstuk zit en naar de brandstofdrukregelaar gaat. Tevens ook de Evap klep omgewisseld met exemplaar welke ik nog had liggen
Brandstof druk zal even zoeken worden naar metertje. Ergens in een doos heb ik die wel, maar welke doos. Fijn hoor een nieuwe garage, ben alles kwijt :-)

)()()sT

Wanneer gaat ie uit elkaar?


;D

M'n gele startte na een paar uur ook rot. Wat nou precies de oorzaak was weet ik nog niet; wel dat de oranje injectoren zeer zeker debet waren. Sowieso nokkenasssensor, krukassensor, Idd de koelwater sensor, lambda vervangen (Lmm moet nog) maar pas nadat de injectoren vervangen waren werd het stukken beter.

T o m

Ik denk lekkende injector. Kan gas of benzine injector zijn. Misschien een idee om je gastank helemaal leeg te rijden en dan te kijken of hij goed start. Als dat nog steeds niet het geval is de benzine injectoren eens controleren.

Sbv

Citaat van: )()()sT op 15-10-2020 20:45:48
Wanneer gaat ie uit elkaar?
Ligt eraan hoe erg het me gaat storen. Niet betrouwbaar is weg/uit elkaar
Tot op heden heeft de auto me nog niet echt laten staan

Sbv

van de week gastank keer helemaal leegrijden en dan eens kijken of het op benzine wel goed gaat.

Benzine injectoren heb ik nog setje witte en lichtblauwe liggen en ook nog setje groene. Keuze genoeg dus