Auteur Topic: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?  (gelezen 902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HanV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Volvo V70 EUROPA 1999 2.5/10 5-BAK
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2020 12:16:29 »
Is de toegepaste lambda sonde wel geschikt/ook de aanleg van de bedrading naar de stekker

Jerra

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2020 22:37:58 »
Update: So far so good!

Heb er een kleine 65km mee gereden, en sinds reset is hij nog niet aangesprongen.
Hopelijk blijft het goed gaan, zal nog laten weten of hij over 200km nog steeds niet brandt.

@volvobug enorm bedankt voor je hulp! En natuurlijk ook de overige reageerders :)
'97 --- 854 --- T-5 --- 412dkm --- Dark Olive Pearl --- RijdendeRoffel
'91 --- 854 --- GLT --- 131dkm --- Classic  Red --- RodeRochel (Geen leven in op dit moment)

'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500 + nog 2 voor de reserveondelen...

Jerra

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #17 Gepost op: 03-11-2020 12:10:24 »
Hij is terug  :'(, dit keer niet na een kleine 100/160 kilometer maar iets van 500 kilometer.

Even zelf een LED met een knoppie aann elkaar geknutseld, en ja hoor: 2-3-2 (Adaptive HO2S Control, Provides Richer Mixture At Idle)

En overigens ook 10 codes op de ECC pin, zijn dit allemaal opgeslagen codes die ik eerst maar eens moet resetten voor het uitlezen?
Heel af en toe knipperen de REC en AC lampje gelijktijdig, maar met een andere temperatuur instelling is dat eteen weer weg, dus dacht aan slecht contact op de ECC unit zelf?
'97 --- 854 --- T-5 --- 412dkm --- Dark Olive Pearl --- RijdendeRoffel
'91 --- 854 --- GLT --- 131dkm --- Classic  Red --- RodeRochel (Geen leven in op dit moment)

'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500 + nog 2 voor de reserveondelen...

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #18 Gepost op: 03-11-2020 13:48:37 »
Hij is terug  :'(, dit keer niet na een kleine 100/160 kilometer maar iets van 500 kilometer.

Even zelf een LED met een knoppie aann elkaar geknutseld, en ja hoor: 2-3-2 (Adaptive HO2S Control, Provides Richer Mixture At Idle)

En overigens ook 10 codes op de ECC pin, zijn dit allemaal opgeslagen codes die ik eerst maar eens moet resetten voor het uitlezen?
Heel af en toe knipperen de REC en AC lampje gelijktijdig, maar met een andere temperatuur instelling is dat eteen weer weg, dus dacht aan slecht contact op de ECC unit zelf?

Wel zo handig dat je nu zelf kunt uitlezen  :D

Ik meen me te herinneren dat je een gebruikte sonde hebt gemonteerd. Wellicht toch maar voor een nieuwe gaan?

V.w.b. ECC codes, eerst resetten en dan eens kijken wat er terug komt.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2673
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #19 Gepost op: 03-11-2020 14:01:57 »
Richer Mixture At Idle => zou dat ook een vacuümlekkage kunnen zijn?

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10214
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #20 Gepost op: 03-11-2020 14:10:05 »
Vacuumlek!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5685
  • Geslacht: Man
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #21 Gepost op: 03-11-2020 15:59:06 »
Richer Mixture At Idle => zou dat ook een vacuümlekkage kunnen zijn?

Bij een vacuum lek verwacht je bij stationair eerder een "arm mengsel".
Er komt via dat lek lucht naar binnen wat niet gemeten wordt door de LMM.
De ECU denkt dus dat er minder lucht naar binnen gezogen wordt dan werkelijk wordt. En spuit dus aanvankelijk te weinig brandstof in.
Wat dan uiteindelijk wel weer via de fuel trims georrigeerd wordt.
Dus uiteindelijk een normaal mengsel maar met een te hoge LTFT_I waarop de ecu een foucode "te arm" zou geven.

Jerra

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #22 Gepost op: 03-11-2020 17:24:05 »
Ik zal de leidingen eens na gaan lopen binnenkort, hier nog even wat extra informatie:
Hij loopt ook wat hoog stationair 1100 rpm, zou die niet rond de 900 moeten idle'en?

Verder zie ik meerdere mogelijk betekenissen van de code 2-3-2;
2-3-2 Lamda adjustment.
2-3-2 Adaptive heated O2 sensor control (94-up).
2-3-2 Speedometer control signal missing
2-3-2 Long Term Fuel Trim Idling
En degene die ik eerder had beschreven.

Waar kan ik het beste overzicht foutcodes vinden?
Ik heb dus een vrij "late" t-5 uit '97
'97 --- 854 --- T-5 --- 412dkm --- Dark Olive Pearl --- RijdendeRoffel
'91 --- 854 --- GLT --- 131dkm --- Classic  Red --- RodeRochel (Geen leven in op dit moment)

'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500 + nog 2 voor de reserveondelen...

marc-850

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Geslacht: Man
  • 850 T-5R / Nissan Micra / DAF XF106

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2673
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Storinglampje (Lambda symbool) brand, maar geen foutcodes?
« Reactie #24 Gepost op: 03-11-2020 21:03:11 »
Een te hoog stationair toerental wordt vaak veroorzaakt door een vacuümlek. Stationair zou-ie ergens rond de 850 t/pm moeten zitten.

Drie van de vier betekenissen die je noemt, kunnen daarop wijzen. Richer Mixture At Idle is ook op twee manier te interpreteren. Kan aangeven dat de ecu het mengel als verrijkt heeft, maar tegen de bovengrens is aangelopen. Of dat het mengsel te rijk was, voordat de correctie begon, maar dat kan niet door een vacuümlek, zoals Piet al aangeeft. Dan denk je eerder aan een lekkende injector.