Auteur Topic: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie  (gelezen 1293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #15 Gepost op: 06-11-2020 16:23:00 »
Ja dat vind ik erg interessant :)
Dus delen wordt gewaardeerd, ook voor de archieven.

Ik wil misschien een 850 GLT laten restaureren over een paar jaar en de m66 is dan wel erg interessant voor het cruisen! 
'97 --- 854 --- T-5 --- 412dkm --- Dark Olive Pearl --- RijdendeRoffel
'91 --- 854 --- GLT --- 131dkm --- Classic  Red --- RodeRochel (Geen leven in op dit moment)

'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500 + nog 2 voor de reserveondelen...

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #16 Gepost op: 06-11-2020 18:46:28 »
bij deze het excel bestandje er zijn nu 3 versnellingsbakken uitgewerkt maar je kunt het zo omzetten naar andere bakken als je de ratios van de versnellingen en de eindaandrijving weet. het max motor koppel is volgens het specificatie sheet van de 850 t5r. als je het bestand download dan kun je de waardes aanpassen en zelf mee prutsen
https://drive.google.com/file/d/1R6Dx3ftVztWnEB2sP5PZ_KZDx9G4J8WI/view?usp=sharing

Jur-volvo850

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #17 Gepost op: 06-11-2020 19:16:31 »
Zijn de M56L bakken echt zo slecht dan?
Ik heb er 1 in m'n T5  gezet met "lage" km stand, doet het al 10k+ km prima met 300+ pk

Ik was juist van plan een final drive van een M56LK (M56L2) in mijn M56L te zetten.
Hierdoor blijven de 1e en 2e versnelling bijna het zelfde als die van een M56H, maar heb je een langere 3e, 4e en 5e versnelling.
Dus 0-100 is nog goed te doen binnen 2 versnellingen en bij cruisen heb je toch behoorlijk lagere RPM.
Of zie ik dat helemaal verkeerd  ::)



« Laatst bewerkt op: 06-11-2020 19:23:54 door Jur-volvo850 »
Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #18 Gepost op: 06-11-2020 22:23:13 »
Zijn de M56L bakken echt zo slecht dan?
Ik heb er 1 in m'n T5  gezet met "lage" km stand, doet het al 10k+ km prima met 300+ pk

Ik was juist van plan een final drive van een M56LK (M56L2) in mijn M56L te zetten.
Hierdoor blijven de 1e en 2e versnelling bijna het zelfde als die van een M56H, maar heb je een langere 3e, 4e en 5e versnelling.
Dus 0-100 is nog goed te doen binnen 2 versnellingen en bij cruisen heb je toch behoorlijk lagere RPM.
Of zie ik dat helemaal verkeerd  ::)



ik bedoel ook helemaal niet dat de bak slecht is. ik heb hem vergeleken met een m66 en daar is niet heel veel winst te halen in de eerste 2 versnellingen. en dat is waar het mij om gaat. ik ga nu dus ook een m56 reviseren en een lim slip dif plaatsen en die weer inbouwen

Het enige wat interessant zou zijn is de diesel m66 aangezien de eerste 5 exact hetzelfde zijn als de m56 en dan heb je nog een 6 voor snelweg
« Laatst bewerkt op: 06-11-2020 22:32:56 door zwabbert »

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17420
  • Geslacht: Man
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #19 Gepost op: 10-11-2020 07:11:40 »

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #20 Gepost op: 10-11-2020 12:14:11 »
https://youtu.be/YY1XB5S-2sE


:D
het grote verschil is dat die bijna 600pk heeft XD

Christiaan850R

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #21 Gepost op: 10-11-2020 23:03:31 »
geen aanpassingen nodig kwa assen oid.

In mijn s40 heb ik een een diesel gedaan voor topsnelheid, die was na zn 5 nog niet uit geaccelereerd.  dat was een aardige klus met ombouwen.


Voor een 850 is de ombouw niet zoveel werk. koppelingsleiding en schakelkabels was het wel zo ongeveer dacht ik. Ik heb ook tegelijk automaat naar handbak + awd gedaan dus neem t met een korrel zout.