850 t5 awd en versnellingsbak conversie

Gestart door zwabbert, 29-10-2020 17:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Ja dat vind ik erg interessant :)
Dus delen wordt gewaardeerd, ook voor de archieven.

Ik wil misschien een 850 GLT laten restaureren over een paar jaar en de m66 is dan wel erg interessant voor het cruisen! 
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

zwabbert

bij deze het excel bestandje er zijn nu 3 versnellingsbakken uitgewerkt maar je kunt het zo omzetten naar andere bakken als je de ratios van de versnellingen en de eindaandrijving weet. het max motor koppel is volgens het specificatie sheet van de 850 t5r. als je het bestand download dan kun je de waardes aanpassen en zelf mee prutsen
https://drive.google.com/file/d/1R6Dx3ftVztWnEB2sP5PZ_KZDx9G4J8WI/view?usp=sharing

Jur-volvo850

#17
Zijn de M56L bakken echt zo slecht dan?
Ik heb er 1 in m'n T5  gezet met "lage" km stand, doet het al 10k+ km prima met 300+ pk

Ik was juist van plan een final drive van een M56LK (M56L2) in mijn M56L te zetten.
Hierdoor blijven de 1e en 2e versnelling bijna het zelfde als die van een M56H, maar heb je een langere 3e, 4e en 5e versnelling.
Dus 0-100 is nog goed te doen binnen 2 versnellingen en bij cruisen heb je toch behoorlijk lagere RPM.
Of zie ik dat helemaal verkeerd  ::)



Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

zwabbert

#18
Citaat van: Jur-volvo850 op 06-11-2020 19:16:31
Zijn de M56L bakken echt zo slecht dan?
Ik heb er 1 in m'n T5  gezet met "lage" km stand, doet het al 10k+ km prima met 300+ pk

Ik was juist van plan een final drive van een M56LK (M56L2) in mijn M56L te zetten.
Hierdoor blijven de 1e en 2e versnelling bijna het zelfde als die van een M56H, maar heb je een langere 3e, 4e en 5e versnelling.
Dus 0-100 is nog goed te doen binnen 2 versnellingen en bij cruisen heb je toch behoorlijk lagere RPM.
Of zie ik dat helemaal verkeerd  ::)



ik bedoel ook helemaal niet dat de bak slecht is. ik heb hem vergeleken met een m66 en daar is niet heel veel winst te halen in de eerste 2 versnellingen. en dat is waar het mij om gaat. ik ga nu dus ook een m56 reviseren en een lim slip dif plaatsen en die weer inbouwen

Het enige wat interessant zou zijn is de diesel m66 aangezien de eerste 5 exact hetzelfde zijn als de m56 en dan heb je nog een 6 voor snelweg

)()()sT



Christiaan850R

geen aanpassingen nodig kwa assen oid.

In mijn s40 heb ik een een diesel gedaan voor topsnelheid, die was na zn 5 nog niet uit geaccelereerd.  dat was een aardige klus met ombouwen.


Voor een 850 is de ombouw niet zoveel werk. koppelingsleiding en schakelkabels was het wel zo ongeveer dacht ik. Ik heb ook tegelijk automaat naar handbak + awd gedaan dus neem t met een korrel zout.