gasklep en lmm vergroten?

Gestart door zwabbert, 18-11-2020 21:24:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwabbert

ik heb onderhand redelijk wat aan mijn 850 t5 vervangen een ding daarvan is een 18t turbo plaatsen. mijn vraag is is een grotere gasklep nodig? ik heb al wel een 3inch lmm liggen die ik met een beetje creativiteit ook aan kan sluiten op de huidige originele gasklep.
ik heb ook wat gelezen over het aanpassen van de huidige gasklep, op de vlinder van de gasklep zou een plastic bobbel zitten die sommige eraf halen.
mijn vragen zijn dus wat levert wel wat op en wat niks of is overbodig
grotere gasklep ja/nee
grotere lmm ja/nee
aanpassen originele gasklep ja/nee

arjenT5R

Grotere lmm sowieso doen uiteraard wel de software aanpassen.
De 18T maakt makkelijk meer lucht dan de std lmm kan meten.

Gasklep gewoon zo laten...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Miyel

Gasklep vergroten hoeft niet, de lucht van de 18t wordt er wel door geperst. Enige reden om het te doen is meer opening (oppervlakte) bij eenzelfde hoekverdraaiing, dus het voelt alsof je het pedaal harder in trapt.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

zwabbert

#3
misschien een rare vraag maar ik heb een 3 inch lmm meter van een s60 de aansluiting van de sensor die daar inzit heeft 5 pinnen inplaats van 4 dus dat past niet. de orginele 850 sensor past niet direct de maar daar kan ik wel wat voor 3d printen. de vraag luid is de bottleneck bij de orginele lmm alleen de diameter van het huis of kan de zelf gewoon niet meer aan.

RoelNL

De LMM is bottleneck als ik goed gelezen heb.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

zwabbert

#5
Citaat van: RoelNL op 20-11-2020 16:36:00
De LMM is bottleneck als ik goed gelezen heb.

dit maakt het niet echt duidelijker :-\ in mijn ogen is de lmm het huis samen met sensor dus dan weet ik nog steeds niet echt welke van de 2 het probleem is

edit* ik heb het al gevonden het huis is het probleem op de m44 wiki hebben ze het ook over de oude sensor in een groter huis plaatsen.

Piet

Vergroten van het LMM dient het vergroten van het meetbereik van de LMM.
Niet het opheffen van een restrictie. De standaard LMM is zeker voor een 18T niet restrictief.

Met het alleen plaatsen van de 18T verandert er niet zoveel, de ecu zal de turbo terug regelen naar de hoeveelheid luchttoevoer zoals geprogrammeerd in de ECU.
De 18T kan wél meer lucht leveren, maar dan moet het programma daar wel op aangepast worden.
Dan kan de 18T meer lucht leveren dan de standaard LMM kan meten.
Voor een goede tune is het dan wel handig het meetbereik te vergroten door de behuizing van de LMM te vergroten, de sensor kan standaard blijven.
De software moet op het vergroten van de LMM behuizing op zich ook aangepast, je kan niet zomaar alleen een grotere LMM huis plaatsen dus.



zwabbert

Ik heb al een aangepast bin file klaar staan dus dat zou goed moeten komen denk ik.

zwabbert

Resultaat:

Voordeel is dat ik de buis van de s60 ook kan gebruiken die gaat namelijk van 3 naar 2.5 zodat ik hem makkelijk kan aansluiten
Mochten er mensen interesse hebben in het 3d model zodat je hem kunt printen stuur een berichtje

arjenT5R

Ja en hoe ga je er nu voor zorgen dat je een kloppende meting hebt... je hebt toch geen enkele referentie op deze manier?

Ik zou gewoon een S90 maf nemen zoals iedereen... past vast die buis van de S60 ook wel aan...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zwabbert

#10
Hoezo kloppende meting? De sensor zit exact in het midden en de ecu is aangepast wat zou er niet moeten kloppen dan?

Ik heb deze voor 15 euro gekocht. Waar zou ik alleen een huis van een s90 kunnen krijgen dan

arjenT5R

Het werkt niet zo simpel als je denkt, de offset van de sensor bepaald heel veel. Dus als je sensor op net een andere plek zit dan wat de bedoeling is klopt je meting niet meer. Je kan dit wel zo doen maar dan moet je een referentie meting doen.
Dus de originele en deze tegelijk gebruiken en dan per tiende volt bekijken wat de andere aangeeft tov origineel. Dan een grafiekje maken en een werkende formule / omreken factor verzinnen.

Dit is allemaal al eens gedaan en zo zijn we aan de factoren van de S90 maf en de bmw maf gekomen zoals op de wiki te lezen.

Een S90 maf huis scoren we gewoon op aliexpress voor 15 piek ofzo. De sensor insert gooien we weg en we gebruiken onze eigen bosch insert...

Maargoed dit had je op zich allemaal wel al ergens kunnen lezen op zich ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!