Hoi Eric,
Dit klinkt als een lastige. Kunnen meerdere dingen zijn, of een combinatie ervan.
Maar wat mij zo ff te binnen schiet:
(1: Test de accu: Een rotte accu is soms nog wel in staat de startmotor prima rond te laten draaien. Zeker bij de warme winters die we hebben. Maar het kan zijn dat er vervolgens te weinig puf overblijft om de ontsteking aan te sturen en heb je gewoon een zwakke vonk. Testen kun je laten doen bij een garage of Hamu. Vaak is dit gratis, want het duurt maar een minuutje.
(2: Hoe oud zijn je bougies en zijn ze origineel Volvo? Een te zwakke vonk levert alleen maar problemen op.
(3: Stationair regelaar en/of luchtfilter ff schoon maken/vervangen. Het kan zijn dat de motor niet voldoende kan ademen tijdens het startproces. Een vies luchtfilter kan dit ook veroorzaken.
(4: vacuumlekje ergens. Met teveel lucht start de motor ook niet lekker. Soms kunnen ze lastig te vinden zijn. Een sigaar of remreiniger test doet wonderen (Persoonlijk vindt ik de sigaar test beter, veiliger en sneller werken:
https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE).
(5: Gasklep positie sensor. Kan zijn dat de ECU denkt dat je gas geeft tijdens het starten, terwijl je dat niet doet.
(6: koelvloeistof temp sensor. Het is mogelijk dat de ECU denk dat je motor juist warm is, terwijl hij dat niet is en denkt dat de motor koud is, terwijl hij juist warm is.
(7: Nokkenas sensor is niet helemaal lekker meer. Heb je een 10V? De 10V start nog zonder deze sensor. Zij het iets minder goed. Van wat ik weet en heb gehoord starten de 20V motoren helemaal niet zonder deze sensor.
(8: Heb je een MAF sensor? Mogelijk is deze vies of stuk. Ff schoonmaken helpt (Er is speciale MAF sensor reiniger op de markt. Alleen deze vloeistof gebruiken en geen rem of carburateur reiniger gebruiken!
(9: Compressie te laag. Ik hoop niet voor je dat je dit als probleem hebt. Want dan is je motor versleten en moet deze vervangen/gereviseerd worden. Een compressiecheck doet wonderen.
(10: Brandstof injectoren vies. Reinigen is vrij simpel:
https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic(11: Brandstof druk te laag. Test je brandstofdruk regulator en je brandstofpomp. Ik weet ff niet de juiste druk uit mijn hoofd. Ik meen 6 bar. Mss kan iemand dit ff verhelderen.
https://www.youtube.com/watch?v=JoWZz1ckRGwAls de druk idd wat laag blijkt te zijn? Vervang eerst je brandstof filter. Dit is het goedkoopst en het simpelst. Een vies filter laat minder brandstof door en laat de pomp harder werken. Op termijn gaat ook je pomp hierdoor stuk. Ik weet niet waar deze zit bij jouw auto. Maar bij een 850 zit deze onder de auto bij de Passagiesrdeur rechts achter. Groot ding ongeveer zo groot als een Cola blikje. Deze zijn vaak oud, omdat er niet vaak naar omgekeken word.
Dit zijn wat dingen die mij te binnen schieten. Helaas heb geen: "Als je dit doet, dan is het opgelost!" fix voor je. Kan van alles zijn.
Heb je een LPG installatie in de auto? Zo ja, probeer eens te starten op LPG. Als dat beter werkt, kun je een aantal dingen uitsluiten en zit het probleem in het benzine cirqui.
Heb je als de motor eenmaal loopt nog andere problemen opgemerkt tijdens het rijden/stationairloop die een mogelijke boosdoener zou kunnen aanwijzen? Zoals bijvoorbeeld iets minder vermogen of trillen tijdens stationairloop?
Heb je toevallig ook foutcode's die een hint kunnen geven?
Mijn auto had ook wat startproblemen 2 weken geleden. In mijn geval waren het vieze injectoren. Op LPG had ik geen problemen. Op Benzine wat lastig starten en trillen bij stationairloop.
Heb de benzine tank vol gegooid en rij 2 tanken leeg met injectorreiniger erin. Dit heeft het probleem voor mij opgelost. Geen getril meer en direct starten op benzine.
Zo simpel kan het zijn.