Mis vermogen (turbodruk)

Gestart door dinky, 13-12-2020 17:02:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: dinky op 14-12-2020 15:47:06
Heb alle intercooler slangen destijds vervangen, zojuist relais overbrugt en hiermee een ritje gemaakt. Dit maakt niet veel verschil helaas. Alle vacuüm slangen gecontroleerd of deze goed zijn aangesloten. Hoor verder geen gesis of lekkende geluiden, misschien anders eens de downpipe er vanaf halen en kijken of de turbo geen scheuren vertoont bij de wastegate.

Je kan nog rondspuiten met remmenreiniger onder de kap om te kijken of er een lek is.
Je laat de motor dan stationair draaien en deze gaat harder lopen op het moment dat de remmenreiniger naar binnen gezogen wordt.

Ik zou alle IC slangen na de turbo nog extra nalopen, wellicht een scheur die pas onder druk verder open gaat?

Heb hier ook wel eens iets gelezen over een verstopte katalysator, dat zou ook nog kunnen met jouw klachten.

dinky

Ik zal inderdaad eerst alle ic slangen nalopen los halen inspecteren, zou trouwens de brandstof pomp een oorzaak kunnen zijn. Katalysator ga ik niet snel vanuit, ik heb een 3 inch downpipe met 100 cel racekat.
Ik hou jullie op de hoogte.

V70geRwin

Citaat van: dinky op 14-12-2020 18:55:46
Ik zal inderdaad eerst alle ic slangen nalopen los halen inspecteren, zou trouwens de brandstof pomp een oorzaak kunnen zijn. Katalysator ga ik niet snel vanuit, ik heb een 3 inch downpipe met 100 cel racekat.
Ik hou jullie op de hoogte.

Pomp en/of drukregelaar kan ook natuurlijk.

dinky

Heb natuurlijk de relais 103 overbrugt, dan hoor je duidelijk geluid gezoem/gesis bij de drukregelaar alleen hoor je de brandstof pomp niet. Zou betekenen dat er  (voldoende?)brandstof druk is. Zal morgen eerst kijken controle doen naar de ic slangen

V70geRwin

Citaat van: dinky op 14-12-2020 20:48:13
Heb natuurlijk de relais 103 overbrugt, dan hoor je duidelijk geluid gezoem/gesis bij de drukregelaar alleen hoor je de brandstof pomp niet. Zou betekenen dat er  (voldoende?)brandstof druk is. Zal morgen eerst kijken controle doen naar de ic slangen

Je benzinepomp zit in de tank, die maakt als het goed is niet zoveel herrie.
Die gaat gelijk aan met je contact voor het starten, als het stil is zal je hem een beetje horen.

Je drukregelaar zit onder de afdekplaat van de injectierail (Je hebt toch een 850?). Er loopt een slangetje uit, als de drukregelaar niet meer goed werkt lekt hij daar vaak benzine uit.

dinky

Heb vandaag de ic slangen gecontroleerd, deze zitten allemaal goed en niet kapot. Nu heb ik met lopende motor de vacuüm slang van de brandstof drukregelaar afgehaald, geen lekkage. Maar wat regelt deze precies en hoe, want heb de slang afdopt en toen een proefrit gemaakt blijft goed rijden? Ik ging ervan uit dat deze de druk regelt ook onder het rijden, zodat deze constant blijft.
Graag reactie.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet Anné

V70geRwin

Citaat van: dinky op 16-12-2020 16:48:51
Heb vandaag de ic slangen gecontroleerd, deze zitten allemaal goed en niet kapot. Nu heb ik met lopende motor de vacuüm slang van de brandstof drukregelaar afgehaald, geen lekkage. Maar wat regelt deze precies en hoe, want heb de slang afdopt en toen een proefrit gemaakt blijft goed rijden? Ik ging ervan uit dat deze de druk regelt ook onder het rijden, zodat deze constant blijft.
Graag reactie.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet Anné

Deze regelt idd de benzine druk mee afhankelijk van de luchtdruk in je inlaatspruitstuk, standaard  op 3 bar benzine druk op de rail en oplopend met de turbo "over druk" richting 3,5 bar (afhankelijk vd staat vd turbo en tuning natuurlijk).
Als deze regelaar lek is dan druppelt hij via dit slangetje benzine in je inlaatspruitstuk en weet je dat hij intern lek is.

De ECU zal aan de hand van de meting van de lambda de injectietijd bijregelen en dus langer (meer) inspuiten omdat de druk niet meer mee oploopt als de turbo in komt.

Dus gauw weer in originele staat brengen.


dinky

Oké bedankt, er staat natuurlijk vacuüm druk op het slangetje.
Maar de auto gaat er niets anders door rijden als de slang dus niet aangesloten is op de regelaar. Dus begrijp dat dus de regelaar waarschijnlijk niks doet. Maar even een nieuwe bestellen.

V70geRwin

Citaat van: dinky op 16-12-2020 17:26:16
Oké bedankt, er staat natuurlijk vacuüm druk op het slangetje.
Maar de auto gaat er niets anders door rijden als de slang dus niet aangesloten is op de regelaar. Dus begrijp dat dus de regelaar waarschijnlijk niks doet. Maar even een nieuwe bestellen.

HoHoho  ;)

De regelaar is niet lek en dat is goed. Grote kans dat deze nog prima zijn werk doet.

Dat de auto niet direct echt anders gaat rijden komt omdat de ECU de injectietijd compenseert voor de niet mee oplopende benzine druk. Bij meer druk hoeft de injector maar korter open voor dezelfde hoeveelheid benzine.
Dit zolang dit nog binnen het regelbereik valt. Het zou zo maar kunnen dat als je DLD in gaat en even echt knalt de ECU dit niet meer bij kan regelen en via het lambda lampje waarschuwt dat je injector tijd dan buiten het regelbereik komt.

Als je tijdens het rijden de benzinedruk op de rail zou gaan meten (slangetje onder de kap door naar de drukmeter naar binnen) dan zou je zien dat de benzine druk mee oploopt met de turbo druk. Dit kan je helaas niet simuleren zonder echt te rijden.

Gewoon verder zoeken dus al zou je wel kunnen controleren of de druk netjes op 3 bar staat bij stationair.


dinky

Oké duidelijk bedankt voor de uitleg, wat is de simpelste manier om de druk te meten van de rail. Dus wat kun je of moet je hier voor gebruiken.
Heb het relais al doorgelust, dus op contact zetten en meten maar. Kun je hier ook een bandenspanning tester voor gebruiken om die op de rail te zetten? Zou het misschien nog iets te maken kunnen hebben met de lambdasonde, heb de lmm al uitgewisseld maar geen verschil.
Alvast bedankt.

Wouter96

Weet je écht zeker dat je vacuum goed is? Ik lees dat je al veel heb gecheckt maar het is echt vaak vacuum met deze autos. Ik heb ook lang een zelfde probleem gehad en al snel verder gaan zoeken dan vacuum, had ik uiteindelijk toch een vacuum lek. Dus alle IC slangen ook ff goed inknijpen om droogtescheuren te checken, kerstboom en zn o-ring, slang van-naar stationair regelaar, intercooler zelf, turbo inlaatbuis, EVAP gerelateerd spul, BOF scheurt ook nog wel eens... het makkelijkste is eigenlijk om een rook test te doen.

V70geRwin

Citaat van: dinky op 16-12-2020 19:00:45
Oké duidelijk bedankt voor de uitleg, wat is de simpelste manier om de druk te meten van de rail. Dus wat kun je of moet je hier voor gebruiken.
Heb het relais al doorgelust, dus op contact zetten en meten maar. Kun je hier ook een bandenspanning tester voor gebruiken om die op de rail te zetten? Zou het misschien nog iets te maken kunnen hebben met de lambdasonde, heb de lmm al uitgewisseld maar geen verschil.
Alvast bedankt.

Kan wel maar het is een ventiel aan het eind van de rail, daar komt dus wel benzine uit die dan je meter in loopt.
Denk dat elke garage wel een meter heeft liggen, is een fluitje van een cent om even te meten.

dinky

Heb vandaag even een m4.4 te leen met schutten chip, alleen is deze voor automaat bedoeld. Het enige wat ik verder gedaan heb is de gaskabel een beetje strakker gezet. En hoppa hier rijd hij veel beter mee en meer boost. Nu verder zoeken wat nu precies specifieke probleem is wat dit nu veroorzaakt.

Jankooo

Citaat van: dinky op 17-12-2020 16:10:14
Heb vandaag even een m4.4 te leen met schutten chip, alleen is deze voor automaat bedoeld. Het enige wat ik verder gedaan heb is de gaskabel een beetje strakker gezet. En hoppa hier rijd hij veel beter mee en meer boost. Nu verder zoeken wat nu precies specifieke probleem is wat dit nu veroorzaakt.
Slimme actie, andere ecu erin. En mooi dat ie dan wel op druk komt, kun je weer veel uitsluiten.
Als je een logbare ecu leent van iemand hier, kan dat ook veel inzicht opleveren.
Maar als ik dit zo lees, kan het ook gewoon aan de tune op je eigen ecu liggen. Wie / hoe is die gechipt?

dinky

De ECU waar orgineel de software op stond heeft heeft kortsluiting gekregen door de garage waar een reparatie plaats vond, heb een andere goeie ECU gevonden, hier door fasttech de chip in geplaatst met de software van de oude ECU. Ze hebben de software nog bekeken of deze goed was. Ze wisten niet helaas van wie de tune kwam. Maar deze tune zag er verder goed uit. De tune reed verder altijd goed, tot voor wat weken gelden merkte ik dat hij wat anders begon te rijden in trekkracht/vermogen het in komen van de turbo.