Dazzle's V70 2.3 T5 NBP

Gestart door Dazzle, 23-12-2020 12:54:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dazzle

Goedemiddag,

Vorig jaar deze V70 gekocht (bj 97) en er ook al t een en ander aan gedaan en vond t tijd worden voor een ( klein ) blogje (wel zo netjes omdat ik veel gebruik maak van jullie kennis en ervaring via t forum....).

Auto gekocht met 327k op de teller en nu inmiddels 344k. De 2,5T houdt zich goed, gelukkig (horrorverhalen zijn er genoeg, maar dat vernam ik later pas.... :eusa_shifty:  Dus op tijd olie-wissel, netjes warmrijden etc en dan zien hoever we komen, want tis wel een erg fijne bak.). Olie verbruikt ie wel 1:1800km, dus wellicht klepseals. Maar nog geen pluimpjes te zien..... is iets voor later. KVS blijft prima op peil....

In eerste maanden hoop onderhoud gepleegd ( naast vloeistoffen en filters, ook bougies, rotor, verdeelkap, vaccuumslangen en carterventilatie). Gelukkig heb ik een handige zwager.....
Ook toen dakspoilertje ( via t forum) erop gezet. De inleg was hout en mij iets te oudbollig, dus paar onderdelen alu gespoten en ook gewrapt. Is nu meer mijn smaak.....

Even kijken of t lukt met de fotootjes......

Ook nieuwe koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen via Dennis. Dan voel je pas hoe soepel t hoort te gaan  :eusa_dance:

Omdat snelheid erg went, stoute schoenen aangetrokken en m laten chippen bij Schutten. Dat beetje extra power maakt t leven ineens n stuk aangenamer.
En tja.... dan gaat t kriebelen..... wat zou deze motor nog verder aankunnen.....

En dan gaat de midlifecrisis optreden. Forum afgezocht en wat bij elkaar gesprokkeld:
16T, Witte injectoren, Japanifold, 3inch downpipe met racekat. En toen terug naar Schutten voor een remap. 
Wat je dan meemaakt na de eerste rit...... wow..... als dat maar heel blijft... maar o zo lekker.... dan maakt ie ineens wel erg grote stappen.
En dan merk je snel waar je tekort schiet ( en wat eigenlijk al vooraf gedaan had moeten zijn: grotere remmen). Want dan schieten die standaard 280mm ineens heel erg tekort. Maar ja, geen idee wat zo'n upgrade zou gaan brengen.

Ik zal straks een nieuw bericht maken voor vervolg, want ik zie dat ik aan de max foto's zit ( 4 per bericht).

grtz


Dazzle

Ik zie dat de foto's merendeel gedraaid zijn. Vreemd, want waar ik ze uit haal staan ze gewoon goed....

Grotere remmen zitten er ook inmiddels op ( via Triton.  320mm schijfjes met V50 klauwen). Wereld van verschil, zeg. Dat geeft ff meer vertrouwen.
Om alles te laten passen ook andere velgen erop gezet ( Comets).

Ook tijdje terug 2 metertjes erin gezet ( olietemp en turbodruk). Blij mee, want zeker die olietemp is een must......
Ook bij Hunterparts een blokjesgril en R-bumper kunnen bemachtigen. Bumper opnieuw geschuurd en gespoten ( met spuitbusjes) en erg mooi geworden. geeft echt een dikker aanzien.

Ik moet zeggen dat iedere upgrade, hoe klein ook, echt wel een kick geeft. Had niet verwacht dit zo leuk te vinden.

En we gaan gewoon door. T boodschappenlijstje is nog niet leeg;

blanke lak dak laat los ( spuiten of wrappen). geldt ook voor motorkap.
Alu IC
RIP Kit
Open catback
gasveren achterklep
deurdranger linksvoor en linksachter
2e sleutel bij laten maken
onderstel ( stukkie verlagen)
Ferodo DS2500 blokjes
Veerpootbrug

en er gaat vast nog meer komen......

grtz


Ries van de Zilverschuit

Een 2.5T is gewoon een lekkere motor, zeker ook getuned. Wel inderdaad allerlei horrorverhalen over gescheurde cilinders in het onderblok met kvs-lekkage tot gevolg. De ruimte tussen de cilinders opvullen met shims schijnt een oplossing te zijn, maar dat vraagt nogal een ingreep. Ook lastig om zeker te weten dat het het helpt. Toeval lijkt hier ook een rol te spelen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Dazzle

Ja, op shims was ik ook al gewezen door een ander forumlid. Wel interessante materie, maar idd, behoorlijke ingreep en dus ook kosten ( als je t zelf niet kan/wil doen). Ik hou t zeker wel in mijn achterhoofd....

freefall

 Heb anders hier nog wel een kaal 2.5T blok liggen...mooi op je gemak shimmen, dikke drijfstangen  erin en extra gas erop ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

V70geRwin

Leuk blog en het blijft leuk om met kleine upgrades de auto steeds beter te maken  :eusa_clap:

Ik zou lekker doorrijden en ondertussen een 2,3 blok gaan zoeken en op smaak maken.
Mocht de beruchte scheur dan komen dan hoppa, blokwissel en door....

Remo1970

Citaat van: V70geRwin op 23-12-2020 18:27:16
Leuk blog en het blijft leuk om met kleine upgrades de auto steeds beter te maken  :eusa_clap:

Ik zou lekker doorrijden en ondertussen een 2,3 blok gaan zoeken en op smaak maken.
Mocht de beruchte scheur dan komen dan hoppa, blokwissel en door....

Wijze woorden! 😉

Dazzle

Een ander blok opbouwen is idd ook gaaf. En zal erg leerzaam zijn en hoop voldoening geven, denk ik zo..... ach, t eind is toch zoek, dus food for thoughts.....

Gisteren langs 2 forumleden gesjeest. 
Gasveren achterklep gescoord, dikke alu IC en een veerpootbrug...... 

Veerpootbrug is gisteren door forumlid meteen erop gezet. Ik sta te kijken vh verschil. Erg goed merkbaar. Veel meer rust in t stuur, voelt stuk stabieler/volwassener. Geen idee of dat komt omdat misschien de rest vh onderstel ah slijten is..... maar whatever. Ikke weer blij.....
De rest maar ff inpakken en onder de kerstboom leggen voor mezelf  :angel: :eusa_doh:

Ik ga nog bekijken of een RIP kit wel iets gaat zijn ( vele meningen). Het staat erg gaaf, maar moet wel iets (lees: voldoende) brengen, want t is ook niet goedkoop.
Anders gewoon enkel nieuwe silliconen slangen erop ( is trouwens ook kassa.....)
Maar dat zal voor 2021, want t weer is bagger tot einde vh jaar.
In ieder geval weer iets om naar uit te kijken......

grtz


KIM

Ik heb begin dit jaar een DO88 slangenset besteld bij https://www.rendcarparts.nl/ voor zo'n 100 Euro met wat korting. Das goedkoper dan originele slangen...

V70geRwin

Citaat van: KIM op 24-12-2020 12:04:27
Ik heb begin dit jaar een DO88 slangenset besteld bij https://www.rendcarparts.nl/ voor zo'n 100 Euro met wat korting. Das goedkoper dan originele slangen...

Rip kit staat leuk maar brengt erg weinig, beste de standaard slangen vervangen door een DO88 setje siliconen.
Ik kan www.jendautoonderdelen.nl  aanraden, nog echt sympathieke mensen met een hart voor klanten.
Hebben ook alles van DO88 voor Volvo.

de Boeing

Over effectieve meerwaarde qua turbogat kan idd nog wel een boompje opgezet worden  ;D Maar het staat wel cooler  8)  en wat ik ook nog een enorme plus vind: je kan overal veel beter bij aan de zijkant van het blok.

Dazzle

Jammer genoeg zijn de centen maar 1x uit te geven..... dus worden t waarschijnlijk enkel nieuwe slangen, want t ging me in eerste instantie om de performance-verwachtingen.
Of ik moet een keer tegen een gebruikte kit aanlopen voor een zacht prijsje......

JeroenV70

Hallo Dazzle,

Ik zal me even abonneren op je updates. Ben benieuwd wat hier allemaal nog voorbij gaat komen.
Zelf ben ik begin vorig jaar een BLOG begonnen voor mij C70 Coupé, ik heb er ook eentje voor de V70 10v van mijn vrouw, maar daar gebeurt bijna niets.

Veel plezier met je V70.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Dazzle

Hi Jeroen,

Thx.
Ik volg je blog ook. Jij hebt er echt al n hoop aan gedaan, dan valt mijn sores nog wel mee. Hoewel vast niet minder frustrerend soms....
Goed dat je ook foto's erbij zet, want een hoop is pleitos op t forum.


Dazzle

Even afstoffen....

Vorige week mooi tochtje gemaakt naar Zuid-Limburg om bij Thuurbo.nl mijn auto ns te laten nakijken. Heenweg 1.40min over gedaan via Belgie. Kon de auto ns een keer goed warm gereden worden, want teveel kleine stukjes ( dag witte sludge). Kundig man, die Arthur. Al veel over gelezen hier op t forum, maar niks over gelogen. Erg gastvrij ook. Ben erheen gegaan ivm mijn turbodruk-issue en remdruk.
Zie hier mbt remdruk: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91260.0.html
Als iemand mij verder kan helpen hiermee zou ik erg waarderen, want de bracket zit gelast en hopelijk kan ik de klauwen en brackets behouden.

Daarna heeft ie gezocht naar t turbodruk-probleem. Relais vd fan gereinigd, nieuw stekkertje op TCV en wat andere dingen bekeken. Ik had eerder de WGA van Kinugawa erop gezet ( met de 0,5bar veer). Thuur heeft de oude WGA er terug op gezet en die flink strakker gedraaid en toen was de druk stuk beter. Ik durfde dat eerder zelf niet aan en ging t meer zoeken in de aansturing ( tcv etc). Maar na aandraaien en testen was de druk zeker nog niet wat t moet zijn.... En echter ook nog met momenten dat t wel/niet is. Bij doorschakelen en vol gas dan max 0,5bar en hield ie niet vast, maar in dezelfde versnelling druk opbouwen en dan volgas dan piekt ie wel, zelfs richting 0,9/1.0bar ( getuned op 1,1bar max), maar zakte daarna snel in. Had zelfs pieken over de max van 1,1bar heen ( richting 1,3, dus das tricky). In ieder geval was dit toch de richting om verder te zoeken.
Ik had bij aankoop vd WGA van Kinugawa 2 extra veren besteld ( na t lezen vh bericht van Piet dat de standaardveren erg slap waren) van 0,8 en 1 bar. Omdat t al tegen 15.00u liep en op de radio kwam dat de wegen volliepen besloten om t hierbij te laten en dat ik thuis de zwaardere veren zou gaan testen.
Terugreis heeft 2u en 45min  geduurd, want Belgie kende blijkbaar een horror-vrijdag qua files die middag. En t was ook nog eens +30graden. Gelukkig bleef de airco koele lucht geven..... maar aan een natte bilnaad ontkwam ik niet  :eusa_snooty:

Was leuke dag en erg leerzaam ook. Ik ga zeker nog ns terug want de dikke alu I/C ligt ook nog te wachten......

Vandaag de veer gewisseld met de 0,8bar.  Had geen bankschroef om t stangetje vast te zetten, want die veer moet je terug indrukken om daarna t membraam en klepje terug te plaatsen. Dus vindingrijk een paar gewichten uit mijn mancave gehaald, ketting erdoor en een haak en die aan t oogje vh stangetje gehangen. WGA op tafel buiten geplaatst waar richel in zat en daar stangetje door. Veer zakte mooi in, dus dat kwam goed. Amateuristisch maar lekker boeiend....
Daarna de WGA gewisseld (ook voor t eerst maar goed afgekeken van Arthur) en gaan rijden.  Al bij warm rijden merkte ik dat de lichtvoetigheid terug was. ff verder warmrijden en gas erop. Sjooo, boost is echt stuk beter. lekkerrrr, hoor.  Gedoe is al sinds februari, dus dit is kicken.  Hij haalt nu max 0,9bar in 4 en maar houdt die niet lekker vast.  In de lagere versnellingen blijft ie de boost wel vasthouden.....
Dus ik wil die 1bar veer nog gaan proberen. Veelbelovend in ieder geval.....

Als ik deze 1 bar veer ook getest heb, zal ik t andere topic over specifiek deze turbodruk issue opdaten (deze https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91168.0.html).

Moet wel zeggen dat door t niet kunnen vinden vd remdruk en turbodruk issue (ook bij eigen garage geweest, vervolgens bij een Volvo-specialist en dus ook hoop geld verder) de motivatie erg laag werd. Gelukkig Thuurbo gecontacteerd. Tis n stukje rijden maar blij dat ik t gedaan heb...... 

Uiteraard zijn beide issues nog niet afgesloten maar dit geeft weer  vertrouwen..... :eusa_dance:
Vast herkenbaar voor een hoop van jullie.....