Cx70 1998 start niet in een keer, wel in twee keer.

Gestart door twangerd, 23-12-2020 21:18:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

twangerd

Hallo,

Mijn xc70 uiit 1998 heeft sind kort een probleem met starten.
Soms start hij in 1 x, maar steeds vaker in 2 x. Warm of koud maakt naar mijn idee geen verschil.
Startmotor gaat gewoon rtond maar slaat niet aan.
Is er iemand die hiermisschien een oplossing voor heeft ?

Gr Eric

Michaell

#1
Hoi Eric,

Dit klinkt als een lastige. Kunnen meerdere dingen zijn, of een combinatie ervan.
Maar wat mij zo ff te binnen schiet:

(1: Test de accu: Een rotte accu is soms nog wel in staat de startmotor prima rond te laten draaien. Zeker bij de warme winters die we hebben. Maar het kan zijn dat er vervolgens te weinig puf overblijft om de ontsteking aan te sturen en heb je gewoon een zwakke vonk. Testen kun je laten doen bij een garage of Hamu. Vaak is dit gratis, want het duurt maar een minuutje.
(2: Hoe oud zijn je bougies en zijn ze origineel Volvo? Een te zwakke vonk levert alleen maar problemen op.
(3: Stationair regelaar en/of luchtfilter ff schoon maken/vervangen. Het kan zijn dat de motor niet voldoende kan ademen tijdens het startproces. Een vies luchtfilter kan dit ook veroorzaken.
(4: vacuumlekje ergens. Met teveel lucht start de motor ook niet lekker. Soms kunnen ze lastig te vinden zijn. Een sigaar of remreiniger test doet wonderen (Persoonlijk vindt ik de sigaar test beter, veiliger en sneller werken: https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE).
(5: Gasklep positie sensor. Kan zijn dat de ECU denkt dat je gas geeft tijdens het starten, terwijl je dat niet doet.
(6: koelvloeistof temp sensor. Het is mogelijk dat de ECU denk dat je motor juist warm is, terwijl hij dat niet is en denkt dat de motor koud is, terwijl hij juist warm is.
(7: Nokkenas sensor is niet helemaal lekker meer. Heb je een 10V? De 10V start nog zonder deze sensor. Zij het iets minder goed. Van wat ik weet en heb gehoord starten de 20V motoren helemaal niet zonder deze sensor.
(8: Heb je een MAF sensor? Mogelijk is deze vies of stuk. Ff schoonmaken helpt (Er is speciale MAF sensor reiniger op de markt. Alleen deze vloeistof gebruiken en geen rem of carburateur reiniger gebruiken!
(9: Compressie te laag. Ik hoop niet voor je dat je dit als probleem hebt. Want dan is je motor versleten en moet deze vervangen/gereviseerd worden. Een compressiecheck doet wonderen.
(10: Brandstof injectoren vies. Reinigen is vrij simpel: https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic
(11: Brandstof druk te laag. Test je brandstofdruk regulator en je brandstofpomp. Ik weet ff niet de juiste druk uit mijn hoofd. Ik meen 6 bar. Mss kan iemand dit ff verhelderen. https://www.youtube.com/watch?v=JoWZz1ckRGw
Als de druk idd wat laag blijkt te zijn? Vervang eerst je brandstof filter. Dit is het goedkoopst en het simpelst. Een vies filter laat minder brandstof door en laat de pomp harder werken. Op termijn gaat ook je pomp hierdoor stuk. Ik weet niet waar deze zit bij jouw auto. Maar bij een 850 zit deze onder de auto bij de Passagiesrdeur rechts achter. Groot ding ongeveer zo groot als een Cola blikje. Deze zijn vaak oud, omdat er niet vaak naar omgekeken word.

Dit zijn wat dingen die mij te binnen schieten. Helaas heb geen: "Als je dit doet, dan is het opgelost!" fix voor je. Kan van alles zijn.

Heb je een LPG installatie in de auto? Zo ja, probeer eens te starten op LPG. Als dat beter werkt, kun je een aantal dingen uitsluiten en zit het probleem in het benzine cirqui.
Heb je als de motor eenmaal loopt nog andere problemen opgemerkt tijdens het rijden/stationairloop die een mogelijke boosdoener zou kunnen aanwijzen? Zoals bijvoorbeeld iets minder vermogen of trillen tijdens stationairloop?
Heb je toevallig ook foutcode's die een hint kunnen geven?

Mijn auto had ook wat startproblemen 2 weken geleden. In mijn geval waren het vieze injectoren. Op LPG had ik geen problemen. Op Benzine wat lastig starten en trillen bij stationairloop.
Heb de benzine tank vol gegooid en rij 2 tanken leeg met injectorreiniger erin. Dit heeft het probleem voor mij opgelost. Geen getril meer en direct starten op benzine.
Zo simpel kan het zijn.  :)

twangerd

Michael,
Bedankt voor je reaktie.
Dat zijn inderdaad nogal een aantal opties die je opsomt.
Heb je nog een advies over de volgorde waarin ik dit het beste kan doen ?
Wat ik nog moet melden is dat ik mijn garage er ook al een paar keer naar heb laten kijken, en deze komen er ook niet uit.
Volgens hen heeft het mogelijk te maken met de startonderbreker.
Gr Eric

V70R^2

Mijn wagen startte ook nooit in 1x, de 2e keer wel altijd.

Bleek een scheurtje in de slang in de benzinetank van de brandstofpomp te zitten, klusje van niks, 2 jaar naar gezocht ;D

Door dat scheurtje kreeg die de 1e keer geen vacuüm en brandstof, hoe lang je ook startte gek genoeg. De 2e keer altijd direct aanslaan.

Michaell

Citaat van: twangerd op 24-12-2020 21:38:49
Michael,
Bedankt voor je reaktie.
Dat zijn inderdaad nogal een aantal opties die je opsomt.
Heb je nog een advies over de volgorde waarin ik dit het beste kan doen ?
Wat ik nog moet melden is dat ik mijn garage er ook al een paar keer naar heb laten kijken, en deze komen er ook niet uit.
Volgens hen heeft het mogelijk te maken met de startonderbreker.
Gr Eric

Graag gedaan. :)

Begin bij de meest simpele dingen. Dingen die je makkelijk snel zelf kan doen en ook goedkoop zijn. In mijn ervaring tot nu toe zit meestal de oplossing daar.
Soms lijken dingen een groot probleem, maar word het maar veroorzaakt door b.v. een vies luchtfilter twv €10,- die je binnen 5 minuten vervangt.
Als ik het probleem van jou zo lees, verwacht ik geen drama. Dat moet wat kleins zijn.

Zoals een simpel vacuumlekje. De meeste rubberen leidingen onder je motorkap zijn vacuümleidingen. En na 22 jaar zal de glans er wel vanaf zijn en gaat het rubber barsten (met namen in bochten. Die gaan eerst). Soms is dit zelfs niet eens goed zichtbaar, maar zorgt er wel voor dat de motor teveel lucht naar binnen zuigt en dus "arm" gaat lopen en starten. De ECU gaat hiervoor compenseren door meer benzine in te spuiten. Hierdoor gaat de motor slecht lopen en starten plus je brandstofverbruik zal toenemen.

Ruurd had een vergelijkbaar probleem als jij ook jaartje geleden ofzo. Hij bleek een vacuumlekje te hebben in de carterontluchting.
Links naast het grote alu inlaatspruitstuk, een beetje ter hoogte van het thermostaathuis zit een klein rubber knietje. Deze was bij hem gaar. Na het vervangen van deze was zijn startprobleem weg en kwam nooit meer terug! Een stom rubber slangetje van 5Cm groot ofzo van een paar euro. En ook  V70R^2, geeft aan dat hij een vergelijkbaar probleem had waar de boosdoender een vacuumlekje was. Er zitten meerder van dit soort knietjes onder de motorkap. Trek die eens los en inspecteer ze eens op kleine scheurtjes (buig het rubber ook ff tijdens je inspectie. Dan komen scheurtjes tevoorschijn). Zie je een scheurtje. Hoe klein dan ook? Vervangen!

Als ik zou gokken, denkik dat je het eerst in deze richting moet zoeken.
Ze zijn soms lastig te vinden. Niet elk vacuumlekje is een groot gat in een leiding, of een slangetje die ergens vanaf geschoten is. Soms is het een klein ellendig haarscheurtje die vrijwel niet te zien is wat roet in het eten gooit.

Dit is ook vrij eenvoudig zelf te doen, maar je moet wel grondig wezen. Zoals ik al zij; ze zijn niet altijd gemakkelijk te zien.
Dus neem een sigaar of sigaret (ookal rook je niet. Je hoeft echt niet over je longen te roken. Ik ben zelf ook geen roker. Alleen in je mond zuigen en er weer uit blazen) en een stuk slang en blaas de rook in je motor en kijk waar de rook ontsnapt. Daar zit je vacuumlek.
Remreiniger kan ook, maar je komt niet overal makkelijk erbij. B.v. de carterontluchting onder je inlaatspruitstuk is nauwelijks bereikbaar. Maar als daar rook uit ontsnapt, dan zie je daar wel rook onderuit komen en weet je genoeg.
Hoewel ze in een garage een rookmachine daarvoor moeten hebben, heb ik vaak het idee dat deze nooit word gebruikt en ze daarom ook niks vonden.

Soms is het een rotte pakking tussen het blok en je luchtinlaat. Na 22 jaar willen ook deze afbrokkelen. Kost geen drol (this maar een stukje papier) en is relatief eenvoudig te vervangen.

De meeste vacuumlekjes zitten rond de luchtinlaat van de motor. Dus controleer dit gedeelte eerst. Kan is groot dan je dan vrij snel beet hebt.
Als je 1 lekje gevonden hebt. Stop dan niet direct met zoeken. Soms zijn het meerdere lekjes. Noteer ze allemaal.

Ik zou hiermee beginnen.
Daarna kun je zelf nog ff verder kijken in wat je van bovenstaand lijstje nog meer eenvoudig zelf lukt.
Met een sigaar: https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE
Met remreiniger (doe dit nooit met hete motor! Brandgevaar): https://www.youtube.com/watch?v=9CPqbaSgcok


ruurdp

Geen privacy meer hier op dit forum mbt andermans persoonlijke problemen  ;).
Maar t klopt: ik had een issue met warm starten op benzine (niet op LPG). Was het knietje onder de thermostaat. Overigens al weer 2 jaar geleden.
Michaell je hebt de 2.5 10V classic van mijn broertje eens uitgelezen met een vergelijkbaar probleem. Eerste keer niet starten, tweede keer wel. Was dit niet de thermostaat sensor?

twangerd

Bedankt voorjullie input.
Ga hiermee aan de gang hopend het probleem te vinden.
Laat het jullie weten, fijne dagen toegewenst
Gr Eric

Michaell

Dank je wel, en jij ook fijne dagen toegewenst!

Succes! En hou ons op de hoogte van je bevindingen.

V70geRwin

Heb je de auto al eens uitgelezen op foutmeldingen?

Het zou ook zomaar een slechter wordende antenne ring kunnen zijn bijvoorbeeld.
Deze zit om je contactslot en leest de chip in de sleutel uit om het starten vrij te geven.