RIP kit met LPI?

Gestart door The_former_saint, 26-12-2020 19:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

Maarten en ik hebben toen ook nog zitten klooien bij die 5e injector en die ging met z'n leiding uiteindelijk echt nèt eronder. Ik ben benieuwd!

V70geRwin

Misschien kan je even passen?
Die mooie harde buis tot vlak aan de IC is idd zeer listig met LPG.

Je kan www.jendautoonderdelen.nl even een mailtje doen en het probleem voorleggen?
Zijn supersympathieke mensen daar en nog echte liefhebbers, leveren alles van DO88 voor Volvo en Saab.

Christiaan850R

Ik heb dezelfde buis als Boeing. de zwarte kunststof buis van een me7 blok.

samen met wat mix and match en zaagwerk van je onginele buizen kan je daar een passende set van maken.

The_former_saint

Ik heb ondertussen de RIP kit uit zweden aangekregen, ik had het besteld zoals Maarten had aangegeven.
Ik heb geprobeerd om de buis boven de motor op maat te maken, en dat lukt ook, maar er is een klein probleem. Als ik de motorkap sluit, raakt de metalen bocht nèt de bekleding onder de motorkap...
Zou dit kwaad kunnen qua temperatuur? Ik zou namelijk niet een schroeiplek willen hebben op de bovenkant van mijn motorkap. Ik denk niet dat de buis zo warm wordt, of denken jullie wel?


)()()sT

Dat had ik ook... ik heb er toen eens een stukje uitgesneden. Naderhand geprobeerd de bekleding aan de kap te lijmen, maar das allemaal wat geknutsel.
Ik heb ook nog een stukje extra siliconen die ik over had om de buis op die plek gedaan.

V70geRwin

Wordt niet zo warm, maar je hebt toch ook nog een isolatiemat aan de onderkant van de kap zitten?

The_former_saint

@V70geRwin: ik heb de bekleding nog onder de motorkap zitten ja, maar is dat niet eerder geluidsisolatie ipv thermische isolatie?

V70geRwin

Citaat van: The_former_saint op 30-01-2021 20:02:00
@V70geRwin: ik heb de bekleding nog onder de motorkap zitten ja, maar is dat niet eerder geluidsisolatie ipv thermische isolatie?

Nee maar is ook gemaakt om onder de hete moter te zitten dus kan wel wat hebben maar je hebt zelfs nog een thermische scheiding (silicone stukje) tussen het stuk wat van de turbo komt en het stuk wat evt je kap raakt zitten.

ddvries04

Zo zat het in m'n classic




1984 760 T5 (B5234T3, M4.4, Schutten chip)
̶1̶9̶9̶9̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶M̶E̶7̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
̶2̶0̶0̶1̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
2006 V70 2.4 T5 (B5244T5, LPG, Schutten chip)

Miyel

Inmiddels overbodige info, maar deze buis hoeft niet 2,5" te zijn, zeker bij standaard turbo's niet. Dus zou je kunnen overwegen 2" te nemen, heb je net wat meer bewegingsvrijheid.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

Wat beschouw je nog als standaard turbo's? Ik heb b.v. een 18T erop zitten. Valt dat nog onder de categorie "standaard"?

Miyel

Ja.. ik wel. Maar nu vraag je naar mijn mening.

Een originele intercooler buis heeft ook geen 2,5 inch. Grotere buizen geven zogenaamd minder weerstand bij de hogere flows. Maar daarentegen is het ook meer volume welke gevuld moet worden, waar de kleinere turbo's weer langer over doen, dus meer lag. Kleinere buizen verplaatsen net zoveel lucht, maar dan met meer snelheid. Dat creëert weerstand.
Dan kunnen we allemaal stoer doen met dikke 18T's, maar in de wereld waar men 2,5" functioneel nodig heeft zijn alle standaard oem turbo's natuurlijk kinderspeelgoed.
En wat heeft de extra diameter aan de drukzijde voor positieve invloed als je de aan zuigbuis niet 3" maakt? Centrifugaalpompen (mijn wereld) hebben heel dikke aanzuigbuizen om cavitatie tegen te gaan. De drukleiding daarentegen is erg klein omdat deze pompen efficiënter draaien (minder stroom opname) bij hogere drukken.

Allemaal niet op feiten of ervaring gebaseerd, maar op logisch natuurkundig inzicht. Dus als iemand dit goed onderbouwd kan weerleggen leer ik daar graag van.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

Citaat van: maartendeb op 27-12-2020 21:17:22
Hoi :) Die "2-delige" set die ET destijds aanbood, is samengesteld uit losse Do88 componenten. Zie foto in attachment (hopelijk lukt dat).

Net even opgezocht op de Do88 site, zou zoiets moeten zijn (disclaimer: die reducer slang is een gokje):

45 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-45-degree-25quot-63mm.html
90 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-90-degree-25quot-63mm.html
45 graden slang 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-45-degree-25quot-63mm.html
Koppelslang (1 hump) 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-hump-25quot-63mm.html
Reducer slang 2,5" -> 1,75" (dit is dus een gokje, ik weet de diameter van de turbo outlet niet): https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-175-25quot-45-63mm.html

edit: slangklemmen vergeten. Zoiets? (ook gokje)
5x zoiets als slangklem: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-dd-50-70mm_12mm-w4.html
1x iets kleinere slangklem voor op de turbo: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-d-32-50mm_9mm-w4.html

Kan er iemand bevestigen dat dit nu inderdaad de juiste set is?

@former saint: zit hij er al in?

The_former_saint

De set klopt inderdaad.

Ik heb de set nog niet verder kunnen installeren, nog geen tijd gehad. Het is misschien iets voor binnen 2 weken, dan heb ik wat verlof...

Ludo

De reducer naar 1,75" zal niet passen.
De turbo heeft een 51mm aansluiting, dat is 2".

Citaat van: The_former_saint op 30-01-2021 19:36:24
Ik heb geprobeerd om de buis boven de motor op maat te maken, en dat lukt ook, maar er is een klein probleem. Als ik de motorkap sluit, raakt de metalen bocht nèt de bekleding onder de motorkap...

De allereerste turbo's (1993) hadden hiervoor een voorgevormde motorkapbekleding.