Auteur Topic: RIP kit met LPI?  (gelezen 1837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17436
  • Geslacht: Man
  • 850 T-5R CY | V60D3+
    • www.joostvdveer.nl
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #15 Gepost op: 27-12-2020 22:24:14 »
Maarten en ik hebben toen ook nog zitten klooien bij die 5e injector en die ging met z’n leiding uiteindelijk echt nèt eronder. Ik ben benieuwd!

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7663
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #16 Gepost op: 28-12-2020 21:09:34 »
Misschien kan je even passen?
Die mooie harde buis tot vlak aan de IC is idd zeer listig met LPG.

Je kan www.jendautoonderdelen.nl even een mailtje doen en het probleem voorleggen?
Zijn supersympathieke mensen daar en nog echte liefhebbers, leveren alles van DO88 voor Volvo en Saab.

Christiaan850R

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #17 Gepost op: 04-01-2021 22:34:29 »
Ik heb dezelfde buis als Boeing. de zwarte kunststof buis van een me7 blok.

samen met wat mix and match en zaagwerk van je onginele buizen kan je daar een passende set van maken.

The_former_saint

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • 854 T-5R CY
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #18 Gepost op: 30-01-2021 19:36:24 »
Ik heb ondertussen de RIP kit uit zweden aangekregen, ik had het besteld zoals Maarten had aangegeven.
Ik heb geprobeerd om de buis boven de motor op maat te maken, en dat lukt ook, maar er is een klein probleem. Als ik de motorkap sluit, raakt de metalen bocht nèt de bekleding onder de motorkap...
Zou dit kwaad kunnen qua temperatuur? Ik zou namelijk niet een schroeiplek willen hebben op de bovenkant van mijn motorkap. Ik denk niet dat de buis zo warm wordt, of denken jullie wel?


)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17436
  • Geslacht: Man
  • 850 T-5R CY | V60D3+
    • www.joostvdveer.nl
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #19 Gepost op: 30-01-2021 19:49:22 »
Dat had ik ook... ik heb er toen eens een stukje uitgesneden. Naderhand geprobeerd de bekleding aan de kap te lijmen, maar das allemaal wat geknutsel.
Ik heb ook nog een stukje extra siliconen die ik over had om de buis op die plek gedaan.

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7663
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #20 Gepost op: 30-01-2021 19:50:55 »
Wordt niet zo warm, maar je hebt toch ook nog een isolatiemat aan de onderkant van de kap zitten?

The_former_saint

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • 854 T-5R CY
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2021 20:02:00 »
@V70geRwin: ik heb de bekleding nog onder de motorkap zitten ja, maar is dat niet eerder geluidsisolatie ipv thermische isolatie?

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7663
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2021 21:41:10 »
@V70geRwin: ik heb de bekleding nog onder de motorkap zitten ja, maar is dat niet eerder geluidsisolatie ipv thermische isolatie?

Nee maar is ook gemaakt om onder de hete moter te zitten dus kan wel wat hebben maar je hebt zelfs nog een thermische scheiding (silicone stukje) tussen het stuk wat van de turbo komt en het stuk wat evt je kap raakt zitten.

ddvries04

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #23 Gepost op: 05-02-2021 20:27:10 »
Zo zat het in m'n classic




1984 760 T5 (B5234T3, M4.4, Schutten chip)
2001 V70 T5 (B5234T3, LPI, Schutten chip)

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #24 Gepost op: 20-03-2021 06:43:38 »
Inmiddels overbodige info, maar deze buis hoeft niet 2,5" te zijn, zeker bij standaard turbo's niet. Dus zou je kunnen overwegen 2" te nemen, heb je net wat meer bewegingsvrijheid.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11060
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #25 Gepost op: 20-03-2021 08:29:40 »
Wat beschouw je nog als standaard turbo's? Ik heb b.v. een 18T erop zitten. Valt dat nog onder de categorie "standaard"?

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #26 Gepost op: 20-03-2021 09:13:40 »
Ja.. ik wel. Maar nu vraag je naar mijn mening.

Een originele intercooler buis heeft ook geen 2,5 inch. Grotere buizen geven zogenaamd minder weerstand bij de hogere flows. Maar daarentegen is het ook meer volume welke gevuld moet worden, waar de kleinere turbo's weer langer over doen, dus meer lag. Kleinere buizen verplaatsen net zoveel lucht, maar dan met meer snelheid. Dat creëert weerstand.
Dan kunnen we allemaal stoer doen met dikke 18T's, maar in de wereld waar men 2,5" functioneel nodig heeft zijn alle standaard oem turbo's natuurlijk kinderspeelgoed.
En wat heeft de extra diameter aan de drukzijde voor positieve invloed als je de aan zuigbuis niet 3" maakt? Centrifugaalpompen (mijn wereld) hebben heel dikke aanzuigbuizen om cavitatie tegen te gaan. De drukleiding daarentegen is erg klein omdat deze pompen efficiënter draaien (minder stroom opname) bij hogere drukken.

Allemaal niet op feiten of ervaring gebaseerd, maar op logisch natuurkundig inzicht. Dus als iemand dit goed onderbouwd kan weerleggen leer ik daar graag van.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11060
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #27 Gepost op: 28-03-2021 13:23:13 »
Hoi :) Die "2-delige" set die ET destijds aanbood, is samengesteld uit losse Do88 componenten. Zie foto in attachment (hopelijk lukt dat).

Net even opgezocht op de Do88 site, zou zoiets moeten zijn (disclaimer: die reducer slang is een gokje):

45 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-45-degree-25quot-63mm.html
90 graden buis 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/aluminiumpipe-90-degree-25quot-63mm.html
45 graden slang 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-45-degree-25quot-63mm.html
Koppelslang (1 hump) 2,5": https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-hump-25quot-63mm.html
Reducer slang 2,5" -> 1,75" (dit is dus een gokje, ik weet de diameter van de turbo outlet niet): https://www.do88.se/en/artiklar/silicone-hose-black-175-25quot-45-63mm.html

edit: slangklemmen vergeten. Zoiets? (ook gokje)
5x zoiets als slangklem: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-dd-50-70mm_12mm-w4.html
1x iets kleinere slangklem voor op de turbo: https://www.do88.se/en/artiklar/hose-clamp-d-32-50mm_9mm-w4.html

Kan er iemand bevestigen dat dit nu inderdaad de juiste set is?

@former saint: zit hij er al in?

The_former_saint

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • 854 T-5R CY
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #28 Gepost op: 28-03-2021 19:59:53 »
De set klopt inderdaad.

Ik heb de set nog niet verder kunnen installeren, nog geen tijd gehad. Het is misschien iets voor binnen 2 weken, dan heb ik wat verlof...

Ludo

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 16876
Re: RIP kit met LPI?
« Reactie #29 Gepost op: 28-03-2021 20:04:54 »
De reducer naar 1,75" zal niet passen.
De turbo heeft een 51mm aansluiting, dat is 2".

Ik heb geprobeerd om de buis boven de motor op maat te maken, en dat lukt ook, maar er is een klein probleem. Als ik de motorkap sluit, raakt de metalen bocht nèt de bekleding onder de motorkap...

De allereerste turbo's (1993) hadden hiervoor een voorgevormde motorkapbekleding.