Ja.. ik wel. Maar nu vraag je naar mijn mening.
Een originele intercooler buis heeft ook geen 2,5 inch. Grotere buizen geven zogenaamd minder weerstand bij de hogere flows. Maar daarentegen is het ook meer volume welke gevuld moet worden, waar de kleinere turbo's weer langer over doen, dus meer lag. Kleinere buizen verplaatsen net zoveel lucht, maar dan met meer snelheid. Dat creëert weerstand.
Dan kunnen we allemaal stoer doen met dikke 18T's, maar in de wereld waar men 2,5" functioneel nodig heeft zijn alle standaard oem turbo's natuurlijk kinderspeelgoed.
En wat heeft de extra diameter aan de drukzijde voor positieve invloed als je de aan zuigbuis niet 3" maakt? Centrifugaalpompen (mijn wereld) hebben heel dikke aanzuigbuizen om cavitatie tegen te gaan. De drukleiding daarentegen is erg klein omdat deze pompen efficiënter draaien (minder stroom opname) bij hogere drukken.
Allemaal niet op feiten of ervaring gebaseerd, maar op logisch natuurkundig inzicht. Dus als iemand dit goed onderbouwd kan weerleggen leer ik daar graag van.