2x ( intussen 3x) niet starten in 2 weken

Gestart door Dazzle, 09-01-2021 10:24:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Dazzle

Nou, wat ff snel moest zijn heeft hele geduurd uiteindelijk.
Relais 103 opnieuw losgehaald. Breukje eigenlijk niet kunnen detecteren. Er zat wel wat vuil onder dat contactpuntje vh beweegbare Plaatje ( geen idee hoe t heet, maar jullie snappen vast wat ik bedoel?). Dus voorzichtig schoongemaakt. Doorlussen nog maar ff niet gedaan, maar dank voor t idee en t Plaatje ( altijd handig).

Zwager kreeg t idee om brandstofpomp maar ns te bekijken en of zeefje misschien dicht zit. Zowieso erg leerzaam om dat eens te doen en te zien. Ff een Howto opgezocht op dit forum. gelukkig 1 gevonden waar de foto's nog intact waren, dat helpt.  Zeefje was in ieder geval mooi schoon.

Toen wilde ik huiswaarts gaan. Eerst ff radio opnieuw instellen, maar daarna helaas..... Hij startte weer niet. Dit keer draaide ook startmotor niet rond, dus te weinig prik.  Geen jumpstarter of kabels in de buurt uiteraard dus ANWB maar weer ns geappt. Die hebben t keidruk nu natuurlijk met dit weer.  Dus 1,45u later eindelijk t gele busje in de straat.
Kabels erop en hij startte weer. Accu doorgemeten, maar die bleek niet veel meer te doen ( wat binnen kwam schommelde tussen 12 en 13 A en zou richting 25 moeten zijn?). Accu zelf was ook niet de juiste blijkbaar. Iets van 100A te licht?  Tja,dan gaat ineens door je heen of die symptomen allemaal niet terug te herleiden zijn aan die kl.... accu. Is dat logisch?  Geen vonk bobine etc....
En wat BBS aangaf, ook dat TRACS-verhaal is dan idd ook vast hieraan gerelateerd, want bij t starten met nieuwe accu, geen TRACS-lampje.

Hopelijk was dit t en blijft de rest weg.  Fingers crossed...

Jullie in ieder geval enorm bedankt voor t meedenken en reageren.  Ben weer een hoop wijzer geworden (is toch ergens wel leuk).
Als symptomen toch weer terugkomen dan ga ik met die adviezen verder aan de slag.


V70geRwin

Ja, je schreef ook dat je lampjes eerst allemaal aan gingen voordat het stotteren begon.

Slechte accu kan zeker maar dan zou ik ook je dynamo in de gaten houden.

Dazzle

Citaat van: V70geRwin op 10-01-2021 18:39:14
Ja, je schreef ook dat je lampjes eerst allemaal aan gingen voordat het stotteren begon.

Slechte accu kan zeker maar dan zou ik ook je dynamo in de gaten houden.
.  Nee, dat vd lampjes en stotteren was niet bij mij t geval hoor. Ander topic misschien ?

V70geRwin

Citaat van: Dazzle op 10-01-2021 19:02:36
.  Nee, dat vd lampjes en stotteren was niet bij mij t geval hoor. Ander topic misschien ?

Ja idd, haal een ander topic door elkaar.

Laatste tijd veel korte stukjes gereden (wie niet)?

Als je motor nog voldoende snel rond gaat dan heeft je accu toen in ieder geval nog aardig prik gehad.
Natuurlijk zakt de spanning een beetje tijdens starten maar de ECU kan zelfs met lagere spanningen nog goed werken.
Dan is er toch nog iets anders aan de hand lijkt me...

Dazzle

Afgelopen maandagochtend wilde ik naar mijn werk gaan en ja hoor, weer niet starten.
Startmotor draaide, maar motor sloeg weer niet aan......  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: "Gelukkig" is thuiswerken een optie...., maar erg frustrerend dit.
Alles maar weer nagelopen ( nu ken ik de route ook beter).. Pomp zoemt, bobinekabel eraf en hee, die maakt geen vonk.
Ik had nog een gebruikte bobine liggen. Die erop. Wel vonk, maar hij sloeg niet aan. Ook relais 103 doorgelust, met hulp van jullie. Mocht ook niet baten.
Omdat foutcode nokkenassensor was, deze maar gelijk besteld. Volgende dag opgehaald en erop gezet.  Een uur ah prutsen geweest om dat klo.. stekkertje eraf te halen. Uiteindelijk gelukt.
Sensor erop en dan komt t spannende moment.... Hij sloeg weer aan.  Nice  !!  Werelds gevoel.... :eusa_dance:
Ff stukkie gereden. Stilgezet, paar uurtjes wachten, weer gestart en stukkie gereden.
Zelfde in avond gedaan. En ook vanochtend kwam ie weer tot leven.  Dus waarschijnlijk toch gewoon de nokkenassensor.
Binnenkort maar overige zaken gaan vervangen ( bobine, krukassensor, antenne ring, pomp etc). Hoort natuurlijk ook gewoon bij stage 0, maar niet meegenomen vorig jaar.
Al doende leert men.... zoiets, geloof ik.



V70geRwin


RoelNL

Citaat van: Dazzle op 15-01-2021 11:04:42
Binnenkort maar overige zaken gaan vervangen ( bobine, krukassensor, antenne ring, pomp etc). Hoort natuurlijk ook gewoon bij stage 0, maar niet meegenomen vorig jaar.
Al doende leert men.... zoiets, geloof ik.




Fijn dat het opgelost is voor de rest: "If it aint broke don't fix it". Dingen vervangen om te vervangen is zonde van je centen. Krukassensor kun je gewoon meten met een simpele multimeter. Op internet is genoeg info te vinden wat voor sensor het is en hoe je deze moet meten.

Antennering is hetzelfde verhaal deze doet het goed of niet, altijd bij de basis beginnen wat je inmiddels al een aantal keren gedaan hebt. Ik had zelf laatst ook de antennering vervangen maar achteraf was dit onnodig want het was het brandstofrelais, reden dat ik de antennering verving was omdat mijn motorkap toen niet open ging omdat deze niet van slot ging. Dit was een kleine uitdaging om hem open te krijgen. De symtomen leken op die van een kapotte antennering, vandaar.

ontsteking is wel goed om na te lopen en te kijken of ze vervangen dienen te worden, denk aan rotor, verdeelkap, kabels en bougies. De bobine kan je vervangen maar zolang de vonk goed is zou ik het niet doen tenzij je een zwaar getunede auto hebt en je zeker wil zijn dat de vonk goed is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dazzle

Ik begrijp wat je zegt mbt preventief vervangen. Zo sta ik er normaliter ook in. Maar door t gedoe afgelopen weken, wil ik t risico mbt dit soort issues wat proberen te verminderen. Tis mijn daily driver..... En stilstaan gaan we zeker nog wel meemaken.. ::), daar ben ik me wel bewust van bij auto's van deze leeftijd en km-standen.  Rest vd ontsteking is vorig jaar geheel gedaan (Bougies + kabels, rotor en verdelerkap).  In ieder geval rijdt ie weer prima en dan weet je weer waar je t allemaal voor doet..... :eusa_dance:.  Goed weekend!

Ries van de Zilverschuit

Is niets mis mee om preventief vitale onderdelen te vervangen, zeker als het nog eerste montage is. Hierdoor ben ik de afgelopen 11 jaar nooit stil komen te staan omdat deze onderdelen het begaven van ouderdom. De auto heeft er wel drie keer om andere reden de brui aan gegeven, maar dat was meer menselijk falen zegmaar...  ;D
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

RoelNL

Ik heb bij mij de meeste delen inmiddels wel vervangen die van belang zijn voor een goed werkende auto, gelukkig nog nooit echt mee stil komen te staan.

Maar nog originele sensoren die er bij mij op zitten zijn oa: de nokkenas sensor, krukas sensor, temp sensor en abs sensors noem het maar geluk. Al de andere sensoren zijn vervangen. Scheelt ook met zoeken naar foutieve sensoren omdat je weet wat er vervangen is hoef je daar minder snel naar te kijken :-)

Lambda sensors hebben een vervangingsinterval maar zolang er geen lampje brandje brand geloof ik het wel, inmiddels de huidige toch wel 70dkm (dacht dat de vervangings interval iets van 160dkm was). LMM had ik vervangen, was achteraf niet nodig omdat 1 injector een beetje verstopt zat (wel meer dan 330dkm mee gereden met de originele, die ligt nu als reserve in de garage evenals de antennering), alle injectoren gereinigd en toen liep die op benzine weer als van ouds. Binnenkort wel weer een keertje de hele carterventilatie vervangen om grote onkosten te voorkomen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023