Auteur Topic: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ  (gelezen 1356485 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 347
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (kleur 412) '97
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10560 Gepost op: 20-01-2023 22:12:49 »
Ziet er inderdaad goed uit. Mooie upgrade. De radio is vrij makkelijk minder fel te zetten dus dat kan je vast mooi matchend krijgen. ;D

Hans Duiven

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Geslacht: Man
  • V70 lll AT D5, C30 1.6, 854 T-5
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10561 Gepost op: 22-01-2023 16:53:20 »
Mooi gedaan! Heb je gelijk nog even de ventilator achterop de climate controle unit los geschoefd en schoongemaakt?   :eusa_whistle:
Die dingen lopen nogal vol met stof en smeer naarmate de jaren verstrijken
« Laatst bewerkt op: 22-01-2023 16:57:16 door Hans Duiven »

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12051
  • Geslacht: Man
  • V70N 2003-417
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10562 Gepost op: 22-01-2023 19:01:28 »
Mooi gedaan! Heb je gelijk nog even de ventilator achterop de climate controle unit los geschoefd en schoongemaakt?   :eusa_whistle:
Die dingen lopen nogal vol met stof en smeer naarmate de jaren verstrijken
Alleen met wat perslucht. Maar die was eigenlijk verdacht schoon.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12051
  • Geslacht: Man
  • V70N 2003-417
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ Kots, kvs en lambdasonde
« Reactie #10563 Gepost op: 16-03-2023 17:39:14 »
LV-NJ: kots, kvs slangen, tankje en lambdasonde vervangen 406dkm
Goedenavond!

Kots
Toen ik de motorkap opendeed trof ik een vreemde verrassing aan op het bougiedeksel: kots.
Jawel kots. Een dier had van de mezenbol gegeten en is als dank onder de gesloten motorkap een potje gaan zitten kotsen op mijn motor.
Verandert de motor ruimte van onze bolide in een openbaar toilet of kotsplek voor ehh ongure diersoorten? Gekker moet het niet worden.
Of mishaagt het uiterlijk van onze auto zo zeer dat dier en wil die daar wat nadrukkelijk uiting aan geven?
Zum kotzen!

Voordat ik het ging opruimen was het nog best veel. Meer dan in een rattenmaagje past. Ongepast. Kots voor dank!

Voor de geïnteresseerden: Zo zag de kots er uit toen ik het ergste al weggeborsteld had.


Kvs slangen en tankje
Het tankje en de diverse kvs slangen waren zo vervangen. De slangen waren op het oog nog heel behoorlijk maar een slang uit 2003 vertrouw ik niet.

Het oude spul.
Ontluchten doe ik makkelijk over. Verse kvs er in, motor laten draaien tot de eerste boertjes, bijvullen. Dop er op, stukkie rijden en noch een paar keer bijvullen.

Lambda sonde
Bij het P2 platform zit de lambdasonde op een fijnere plek. Hij is van bovenaf benaderbaar. -edit- bij een non turbo.


Van een goede vriend had ik een drietal fijne branders gekregen.


In geval van nood kon ik die gebruiken om de sonde die inderdaad muurvast zat los te krijgen.
Garages doen dat vaak met hitte omdat ze weinig tijd hebben om een klus te klaren. Tijd is geld.
Los trillen is ook een optie. Al trillend breek je de roest.
Los wringen op kracht is riscant. De kans is groot dat je de schroefdraad in de uitlaat verpest.

Er bestaan speciale lambdasonde doppen maar die hebben de neiging open te veren als er te veel kracht op komt.
Ik vind ze wel geschikt voor het vastdraaien van de sonde. Dat gebeurt met slechts 20Nm dus dat gaat wel.


Penetreren maar!
Als je de tijd hebt is kruipolie of penetrating oil een veilige en betrouwbare methode. Iedere dag een beetje op de plek des onheils en dat een week lang.


Na een week knipte ik de kabels van de sonde zo door dat ik de boel bij falen toch nog zou kunnen herstellen.

Mooi platte ringsleutel 22 van Gedore er op en ik hoefde nouwelijks kracht te zetten om de sonde er uit te draaien.
Wel zorgde ik er voor de sonde steeds ook weer een klein beetje naar binnen te draaien om de draad zo mooi mogelijk te houden.


Ging als een zonnetje en de nieuwe sonde zat er zo in.

Heel eerlijk gezegd was ik al te lang doorgegaan met rammen en de lambdasonde dop.

De oude sonde.

Als ik daar langer mee was doorgegaan had ik er een probleem bij.
Als ik meteen met de kruipolie en een goede ringsleutel was begonnen zou de zeskant een stuk netter zijn gebleven.

Maar goed as is verbrande turf en bier is lekker. Proost!
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023 23:21:51 door razorx »

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5708
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ Kots, kvs en lambdasonde
« Reactie #10564 Gepost op: 17-03-2023 09:25:26 »
....
Voor de geïnteresseerden: Zo zag de kots er uit toen ik het ergste al weggeborsteld had.
....

Had niet gehoeven  ;D

Was het nog de originele sonde denk je? Dan zul je vast verschil gaan merken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

discovery

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • S70 2.5 AUT 426
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10565 Gepost op: 17-03-2023 09:54:47 »
Goed bezig! Heb je de koelslangen ook van binnen bekeken? Daar zit vaak het probleem, binnenkant vol scheuren van buiten niks te zien.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12051
  • Geslacht: Man
  • V70N 2003-417
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10566 Gepost op: 17-03-2023 10:28:42 »
Had niet gehoeven  ;D

Was het nog de originele sonde denk je? Dan zul je vast verschil gaan merken.
Zoals hij er uitzag was hij verre van nieuw. De wagen heeft 406dkm gereden maar wel goed systematisch onderhoud gehad. Ik houd het op een leeftijd van tussen de 100 en 200dkm.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12051
  • Geslacht: Man
  • V70N 2003-417
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10567 Gepost op: 17-03-2023 10:29:04 »
Goed bezig! Heb je de koelslangen ook van binnen bekeken? Daar zit vaak het probleem, binnenkant vol scheuren van buiten niks te zien.
Helaas niet gedaan. Goede tip!

Hans Duiven

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Geslacht: Man
  • V70 lll AT D5, C30 1.6, 854 T-5
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10568 Gepost op: 17-03-2023 20:06:25 »


 ;D ;D ;D


Leuk excuus om weer wat aan onderhoud te gaan doen  :eusa_dance:

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12051
  • Geslacht: Man
  • V70N 2003-417
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10569 Gepost op: 17-03-2023 20:37:07 »
De long term fuel trim was voor vervanging van de sonde iets meer dan 7%. Verwacht wel een serieuze verbruiksbesparing. Over een maandje of zo, lees ik dit opnieuw uit. Bbn.

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1289
  • Geslacht: Man
Re: Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ
« Reactie #10570 Gepost op: 19-03-2023 21:50:27 »
Het kán ook een vacuümlekje zijn. Heeft mijn BMW ook last van, zit ook standaard op 7% (en dus wat te arm).