LV-NJ: kots, kvs slangen, tankje en lambdasonde vervangen 406dkmGoedenavond!
KotsToen ik de motorkap opendeed trof ik een vreemde verrassing aan op het bougiedeksel: kots.
Jawel kots. Een dier had van de mezenbol gegeten en is als dank onder de gesloten motorkap een potje gaan zitten kotsen op mijn motor.
Verandert de motor ruimte van onze bolide in een openbaar toilet of kotsplek voor ehh ongure diersoorten? Gekker moet het niet worden.
Of mishaagt het uiterlijk van onze auto zo zeer dat dier en wil die daar wat nadrukkelijk uiting aan geven?
Zum kotzen!
Voordat ik het ging opruimen was het nog best veel. Meer dan in een rattenmaagje past. Ongepast. Kots voor dank!
Voor de geïnteresseerden: Zo zag de kots er uit toen ik het ergste al weggeborsteld had.
Kvs slangen en tankjeHet tankje en de diverse kvs slangen waren zo vervangen. De slangen waren op het oog nog heel behoorlijk maar een slang uit 2003 vertrouw ik niet.

Het oude spul.
Ontluchten doe ik makkelijk over. Verse kvs er in, motor laten draaien tot de eerste boertjes, bijvullen. Dop er op, stukkie rijden en noch een paar keer bijvullen.
Lambda sondeBij het P2 platform zit de lambdasonde op een fijnere plek. Hij is van bovenaf benaderbaar. -edit- bij een non turbo.

Van een goede vriend had ik een drietal fijne branders gekregen.

In geval van nood kon ik die gebruiken om de sonde die inderdaad muurvast zat los te krijgen.
Garages doen dat vaak met hitte omdat ze weinig tijd hebben om een klus te klaren. Tijd is geld.
Los trillen is ook een optie. Al trillend breek je de roest.
Los wringen op kracht is riscant. De kans is groot dat je de schroefdraad in de uitlaat verpest.
Er bestaan speciale lambdasonde doppen maar die hebben de neiging open te veren als er te veel kracht op komt.
Ik vind ze wel geschikt voor het vastdraaien van de sonde. Dat gebeurt met slechts 20Nm dus dat gaat wel.
Penetreren maar!Als je de tijd hebt is kruipolie of penetrating oil een veilige en betrouwbare methode. Iedere dag een beetje op de plek des onheils en dat een week lang.

Na een week knipte ik de kabels van de sonde zo door dat ik de boel bij falen toch nog zou kunnen herstellen.
Mooi platte ringsleutel 22 van Gedore er op en ik hoefde nouwelijks kracht te zetten om de sonde er uit te draaien.
Wel zorgde ik er voor de sonde steeds ook weer een klein beetje naar binnen te draaien om de draad zo mooi mogelijk te houden.

Ging als een zonnetje en de nieuwe sonde zat er zo in.
Heel eerlijk gezegd was ik al te lang doorgegaan met rammen en de lambdasonde dop.

De oude sonde.
Als ik daar langer mee was doorgegaan had ik er een probleem bij.
Als ik meteen met de kruipolie en een goede ringsleutel was begonnen zou de zeskant een stuk netter zijn gebleven.
Maar goed as is verbrande turf en bier is lekker. Proost!