De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gero

Citaat van: Jerra op 30-06-2021 12:02:24
De T-5R heeft voor nu ook maar een naampje gekregen, de RammelendeRoffel, zo kan ik ze goed uit elkaar houden ;)
Man man man wat kan zo'n estate rammelen zeg, dat ga ik aanpakken in de toekomst!
Heb hier al een zipje gevonden en zal me verder nog eens goed informeren op dit forum.

Verder toch maar de febi bilstein motorsteunen besteld vanwege verkrijgbaarheid, vervang ze meteen alle 4 (de twee hydrolagers, de distributiesteun en de baksteun).
De bovenste steun zag er nog goed uit op het oog, en kom je toch een stuk makkelijker bij later indien nodig.

In het begin van week 28 kan ik een avondje of 2 de brug op en dan breng ik hem 15 juli naar de lokale garage voor de APK.

Als het meevalt kan ik meteen de carterventilatie doen en natuurlijk een verdere inspectie van de motorruimte (alle koel en vacuüm slangen controleren voornamelijk).

Als hij dan helemaal goed is gaat de T-5 de verkoop in... denk ik, heb nog wat verlatingsangst....


verlatingangst, je zegt het goed, sinds ruim  1 jaar heb ik ook een 2e Volvo gekocht, een V70R , een 6-bak, uit 2007, daarnaast heb ik ook een Volvo 850 automaat(10-klepper) uit 1995 deze heb ik al 11 jaar, heel veel onderhoud aan gedaan, helaas moet ik er eentje verkopen.
Je zou zeggen dan verkoop je toch die 10-klepper, was het maar zo simpel, vorige jaar nog 2500,00 euro aan verspijkerd (nieuw stuurhuis, Bilstein B6 rondom etc.), die R is gevaarlijk voor je rijbewijs, een automaat is makkelijk maar als je weer in een handgeschakelde Volvo rijdt en dan eentje met ruim 300 pk, dan is het feest :police: :police:

Jerra

Hey Audy,

Ja dat is echt niet makkelijk, misschien moet je de keus voor je laten maken?
Welke van de twee is de favoriet van je duitse herder?  :angel:
Of toch beide houden...?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

De vorige eigenaar heeft maar zo'n 6000km met de T-5R geroffeld/gerammeld in de afgelopen 3 jaar.
Ik heb hem nu een week en net geen 1200km gereden, vandaag ga ik daar overheen al  ;D ;D ;D

Daar moest het tandwieltje ook iets van vinden na de eerste tankbeurt natuurlijk  :angel:
Die doet nu af en aan nog wel mee, maar heeft toch al 120km verschil opgelopen! Die mag op het takenlijstje  ::)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Meteen even aan mezelf bewezen dat ik echt een estate nodig had...
Nouja bewijzen, het is het verhaal wat ik mezelf voorhoud  ::)

(Naast het hout daarna ook 4 betonpoeren opgehaald)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Sta je dan al vloekend bij de pomp...
Én dat stomme klepje kan niet meer open én ik heb geen idee hoe ik de bekleding eraf krijg zonder dingen stuk te trekken?

Waarschijnlijk moet de vloer eruit, zo maar eens even de bagageruimte leegruimen en in de handleiding kijken.
Tips en truuks voor het uitbouwen van het motortje?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

NinaPaul

Kapje bij de lampen open doen en aan de hendel trekken (metalen draadje met een oog). Doe ik al tijden :D met lpg heb je die klep toch niet vaak nodig.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Timo

Heb ik soms ook, maar meestal werkt die gewoon. Kijk er dus verder niet naar  :D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Maestro12

Citaat van: Jerra op 06-07-2021 17:36:56


zo maar eens even de bagageruimte leegruimen en in de handleiding kijken.


Pagina 5.18 van het instructieboekje  ;)
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Jerra

Bedankt allen, ik ga er vandaag eens naar kijken (het motortje uitbouwen en smeren) :)

Nog een vraagje, voor zover ik weet zijn er drie soorten "remotes" voor de 850's (zie afbeelding)
Ik heb bij de T-5R de eerste gekregen, het is er eentje en hij werkt erg slecht.
Moet ik dan twee exemplaren van die eerste bijkopen of zijn de Guard I en II remotes ook te koppelen aan de T-5R ?

Het programmeren zag ik al beschreven staan op dit forum, maar zal er eerst twee bij moeten kopen.
Of in ieder geval 1 nette behuizing zodat ik mijn huidige kan repareren.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Gisteravond even mogen sleutelen aan de RammelendeRoffel :D

De versnellingsbaksteun en de distributiesteun zijn vervangen, de carterventilatie is vervangen en de uitlaat is "dichtgebakken".
Nog even een remtest gedaan (want achter moet ik een klauw weer gangbaar maken en dan de blokken vervangen), en met 28% verschil mag hij nog net door de apk.
Dit taakje ga ik snel oppakken.

Verdere diagnoses:
- Aandrijfaslager linkerwiel heeft speling, daar komt dan waarschijnlijk het gebonk uit voort.
- De connector van de PTC heater (een verwarmingselement van de carterventilatie) lag los.
- Weinig roest onder de gehele auto.
- Druppel onder de turbo, meer dan zweten. (En ook goed nat in de bovenste intercooler buis, dus waarschijnlijk is de turbo aardig aan het slijten al)
- Vettig onder de carterpan, lijkt van oliepijlstok afsluiting. (nieuwe ring bestellen)
- Vettig bij de bak, lijkt op de aftapplug. (nieuwe aluminium ring bestellen)
- het lijkt erop dat hij zweet bij de nokkenassensor (tenminste ik denk dat dat de nokkenassensor is). Dit was moeilijk te fotograferen want in het echt lagen meerdere slangen eronder gelegen ook onder de olie.
- De velg links achter had erg veel plaklood nodig, zeker voor een volledig nieuw gereviseerde velg...
- het wiellager links achter is aan vervanging toe, nog geen apk afkeur, binnenkort een setje vervangen.

Het is fijn sleutelen met zo'n smeerput!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Iedereen houd van foto's toch? nog een paar dan :)

Als het goed is gaat hij nu met een dichte uitlaat met gemak door de APK.  ::)

En ohja: ik moet nog controleren of de overdruk bij de vuldop/peilstok nu ook daadwerkelijk verdwenen is.

Over de terugweg naar huis, het was nog een uurtje en 20 minuten rijden na het sleutelen, en de auto reed echt veel lekkerder!!!
De nieuwe bandjes maken een enorm verschil, het gebonk is minder door de nieuwe steunen en de auto is vooral veel stiller qua bandenruis.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

TBoss3

Wow die laatste foto :o !! Wat glimt dat ding enorm. En goed bezig, knap dat je zulke dingen 'eventjes' aanpakt.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Zoepertje

Goed bezig Jeroen. Ik heb de 850 al kort in het echt gezien en kan bevestigen dat de lak erg netjes is.
Met de titan velgen gemonteerd is het plaatje compleet. Wat voor banden heb je er omheen gevouwen?

Jerra

Bedankt! In het echt zijn er zeker wat plekjes te zien maar ik ben er ook heel blij mee, moet denk ik net zoals TBoss3 ook maar aan de dubbele spatlapjes om die lak te beschermen  ::)

Citaat van: volvobug op 13-07-2021 13:05:31
En handig op loopafstand van de McDonalds!
En daar ook dankbaar gebruik van gemaakt toen ik rond een half 11 realiseerde dat we nog niet aan avondeten waren toegekomen ;D

Citaat van: Jerra op 29-06-2021 22:26:27
Dit zijn ze geworden: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 205/45 R17 88W XL, FP
Ik ben er erg blij mee, ga ze nog wel wat harder zetten. ze staan nu op 2,4 rondom en ze gaan naar 2,6 rondom om dat uit te proberen.
Overigens hechte ik veel waarde aan die FP/RP/MFP/MFS of hoe je het wilt noemen... de velgbeschermrand... Nou daar betaal je dan extra voor, alleen de tekst Rim Protector staat op de band maar het zogenaamd uitstekende rubber steekt helemaal niet uit! Die centen kun je dan beter in je portemonnee laten rusten.

Oh trouwens Koen, had jij die 3D files nog gevonden voor een busje in de schakelkabelrubbers (zie foto)?
Misschien krijg ik hem dan wat makkelijker in zijn 1 (en überhaupt wat strakker schakelgedrag).
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR