Klep seals

Gestart door bee, 20-01-2021 07:53:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bee

Mede roffelaars

Hulp gevraagd bij het vervangen van de klepseals.
Ben een zelfsleutelaar, maar bij sommige werkzaamheden is hulp gewenst.
850T5R 1995 375500Km.
Heb het originele setje in huis.
Olie verbruik is 1 ltr op 2000Km.
Daar kan ik nog mee leven.
Grootste ergernis na enige minuten stationair draaien en wegrijden grote blauwe walm.
Woonachtig in het mooie Brabant.
Rijs afstand geen probleem.
Hoeft niet kostenloos.

Arjen.

RoelNL

Hallo Arjen,

Belangrijkste is wil je hierbij wel of niet de kop liften? Waarom deze vraag? Mocht je de kop eraf halen kun je gelijk kijken of deze inorde is en laten vlakken bij een revisie bedrijf. Verder schijnt het ook een stuk makkelijker te zijn om de klep seals eraf te halen met de kop los en geen ingewikkelde tools nodig om ze eruit te halen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

bee

Roel

Natuurlijk laat ik de kop liever zitten, is geen reden ok de lichten.
Maar beschik niet over de tools en gaat makkelijker met iemand die hier handigheid  mee heeft.

Arjen.

RoelNL

Ok, dan denk ik dat je opzoek moet naar de juiste tools om zo de klepseals te vervangen. Ik hoop dat je auto droog kan staan want het is een lange klus. Met een handboek van haynes of een WPHB kun je het best zelf. Zorg dat je fatsoenlijk gereedschap hebt en niet het 100 euro alles in koffertje van de action/praxis want dan ga je problemen krijgen, kunststofhamer en een soort breekijzer is ook gewenst om je klepdeksel los te halen.

Denk dat je al snel een weekend minimaal mee bezig bent om het voor elkaar te krijgen. Met hulp misschien wat sneller maar overhaasten is bij deze klus niet echt een optie, denk niet iedereen zin heeft om tot 00:30 te sleutelen omdat het in 1 dag af moet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Ben er 2 jaar geleden 2,5 dag mee bezig geweest zonder de kop te demonteren. Tis ook met het juiste gereedschap (ook perslucht nodig, lastig op de oprit) een behoorlijk klus. Zeker met zo'n kmstd (weet niet of je ook nog op gas rijdt) zou ik toch de kop eraf trekken en gelijk de kleppen (laten)cotroleren. Ik had 25 dkm na de seal-operatie een verbrande klep..moest toch de hele zooi er alsnog. Maar goed ik rij op gas.

V70R^2

Ik heb de klus al vaak gedaan, maar zelden zonder de kop te laten zitten. Eigenlijk doe ik dat alleen bij non-turbo montoren van mijzelf, en een enkele keer omdat het niks mag kosten laat ik de kop voor iemand wel zitten.

Afhankelijk van de KM-stand (bij jou net een twijfelgeval) en of je ook nog op LPG rijd zou ik die kop dus wel demonteren, en een frisse terug plaatsen.

yannickdv

Klusje is goed te doen, inmiddels al heel wat auto's gedaan. Zou de kop laten zitten, echt onnodig om die eraf te halen en kan me niet voorstellen dat t tijdwinst oplevert. Woon zelf ook in Brabant dus tips en tricks wil ik altijd geven! :)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70R^2

Tijdswinst op termijn zeker wel, het kan voorkomen dat je het een twee keer moet doen indien je nu de 5 ton naderd op lpg bijv. Dan ben je op korte termijn aan de beurt met je versleten zittingen.

Uit economisch oogpunt is het zonder kopde.ontage voor nu de betere methode, of dat verstandig was, de tijd zal het leren.

V70geRwin

Pas ook gedaan en wel de kop er af gehaald, fijn om even de kleppen te zien, mooi polijsten en terug met verse koppakking. Kost je kop bouten en pakking maar het gepiel met maantjes en veren is fijner op de werkbank. 1ua tijd is het 5 minuten.

yannickdv

#9
Tja, als je de kop er dan af haalt wil je t meteen goed doen met een fatsoenlijke revisie. Met de kop erop dit klusje doen is een prima oplossing voor een groot probleem en kan veel erger voorkomen. Zeker als je t zelf doet is het kostentechnisch gewoon hartstikke interessant om het zo te doen.

Ik heb het bij mijn blok bij 5 ton gedaan. Resultaat; géén olieverbruik meetbaar en de klepjes heerlijk schoon.

Maar goed wie ben ik. Doe je ding, ik vind een niet gevlakte originele kop waarvan de pakking nog origineel is toch mooier.

Edit: hoe kan het tijd en kostenverschil toch zo marginaal zijn? Als je kop eraf haalt moet je een koppakking, kopbouten, vlakken, uitlaatpakking, inlaatpakking, waterbuis (ohja koelsysteem moet ook leeg) etc allemaal nieuw hebben. T kan zo simpel  :eusa_shifty nog niet te beginnen over het reinigen van de aanlegvlakken wat de meeste tijd kost, zowel aan de kop als aan het deksel, de seals vervangen is een eitje en met 1.5u heb je er 20 gedaan! Oke misschien iets langer als je t voor het eerst doet, maar na een kop of 10 krijg je er handigheid in  :angel:
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70R^2

De onderdelen kosten in verhouding niet zo veel, dat is een scheintje t.o.v. de arbeid natuurlijk.

Dus werk je zelf, dan maakt dat beetje meerwerk ook niet uit. Maar de intentie voor iedereen is anders, de 1 rekend alles tot d elaatste cent door, waar de ander het gewoon perfect wil hebben en het niet uitmaakt of het €500 of €2500 kost.

bee

Bedankt voor de reacties.
Heb nog tijd om de methode te kiezen, heb hem nu wel nodig voor woon/werk verkeer.
Vanaf maart kan ik weer op de motor (overgangsregeling wegenbelasting) dan kan ik hem wel een paar dagen missen.

Arjen.

V70geRwin

Citaat van: yannickdv op 21-01-2021 22:00:25
Tja, als je de kop er dan af haalt wil je t meteen goed doen met een fatsoenlijke revisie. Met de kop erop dit klusje doen is een prima oplossing voor een groot probleem en kan veel erger voorkomen. Zeker als je t zelf doet is het kostentechnisch gewoon hartstikke interessant om het zo te doen.

Ik heb het bij mijn blok bij 5 ton gedaan. Resultaat; géén olieverbruik meetbaar en de klepjes heerlijk schoon.

Maar goed wie ben ik. Doe je ding, ik vind een niet gevlakte originele kop waarvan de pakking nog origineel is toch mooier.

Edit: hoe kan het tijd en kostenverschil toch zo marginaal zijn? Als je kop eraf haalt moet je een koppakking, kopbouten, vlakken, uitlaatpakking, inlaatpakking, waterbuis (ohja koelsysteem moet ook leeg) etc allemaal nieuw hebben. T kan zo simpel  :eusa_shifty nog niet te beginnen over het reinigen van de aanlegvlakken wat de meeste tijd kost, zowel aan de kop als aan het deksel, de seals vervangen is een eitje en met 1.5u heb je er 20 gedaan! Oke misschien iets langer als je t voor het eerst doet, maar na een kop of 10 krijg je er handigheid in  :angel:

Klopt, het tijdverschil is idd meer dan losdraaien en weer vastzetten (naast schoonmaken in- en uitlaat even los). Maar omdat het blok achterover ligt zijn de uitlaatkleppen minder handig. Ik had ook eerst een tool waarbij je handmatig de klepveer in moet drukken. Zorg in ieder geval voor een tool die je vast kan zetten op de kop en met een schroefdraad de kleppen in kan duwen.

konniekip

ik ben er op dit moment mee bezig.
het is wel een geinig klusje maar na 10 kleppen had ik het ook wel gezien. gepriegel met die halve maantjes, vooral uitlaat zijde..
achteraf bedenk ik me dat ik beter ook de kleppen had kunnen doen, dus kop eraf, maar moet de auto ook rijdend hebben snel.

kwa tijd denk ik nu 2 dagen bezig. vooral die halve maantjes, kost soms 10 min per klepsteel. maar goed, het zit er allemaal weer in.
ik heb de methode van die amerikaan op youtube gekozen. dus touw in de cilinder, cilinder op hoogste punt draaien en dan klepveer naar beneden drukken.
met perslucht lekte er toch lucht weg. mogelijk lekke klep toch? of andere lek in de luchtslang. Ik durfde het niet aan zonder de zuiger helemaal omhoog met risico dat de klep in de cilinder zou vallen.

V70geRwin

Citaat van: konniekip op 25-01-2021 10:46:18
ik ben er op dit moment mee bezig.
het is wel een geinig klusje maar na 10 kleppen had ik het ook wel gezien. gepriegel met die halve maantjes, vooral uitlaat zijde..
achteraf bedenk ik me dat ik beter ook de kleppen had kunnen doen, dus kop eraf, maar moet de auto ook rijdend hebben snel.

kwa tijd denk ik nu 2 dagen bezig. vooral die halve maantjes, kost soms 10 min per klepsteel. maar goed, het zit er allemaal weer in.
ik heb de methode van die amerikaan op youtube gekozen. dus touw in de cilinder, cilinder op hoogste punt draaien en dan klepveer naar beneden drukken.
met perslucht lekte er toch lucht weg. mogelijk lekke klep toch? of andere lek in de luchtslang. Ik durfde het niet aan zonder de zuiger helemaal omhoog met risico dat de klep in de cilinder zou vallen.

Zonder maantjes gaat de klep wel zakken ja en kan de kop er alsnog af.
Hoop voor je op een lek in je luchtslang  ;D

Succes met het weer opbouwen, het is wel een heel dankbaar klusje  :eusa_clap: