Auteur Topic: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren  (gelezen 624 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MachielW

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Gepost op: 29-01-2021 15:00:20 »
Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes over het ombouwen van een 15g naar 16t turbo.
Op de sloop heb ik een 16T met schuine flens en blauwe injectoren (0280155830) op de kop getikt. Helaas om de benzine tank eronder uit te halen kappen ze de uitlaat ook door.
Heb nu een 16t met een bochtje eraan en een stuk doorgezaagde flex. Zo kan ik helaas geen aansluiting maken op de rest van de uitlaat.

Nu heb ik ook het vermoeden dat mijn cat ook verstopt zit. Mijn uitlaat gassen zijn behoorlijk heet als ze eruit komen. ( is een test die ik op internet las, weet niet inhoevere dit klopt)
Mijn auto is van '95, en zover ik kan vinden is er dan nog geen plicht op en katalysator. Mijn idee was om zelf een pijp te maken, de cat weg te laten en zo naar de achterdemper te werken.
iemand daar ervaring mee dat het zo kan? Of een idee waar ik een voorpijp kan vinden die past?
 
Dan heb ik nog een vraagje over de blauwe injectoren. Kunnen die zo gewisseld worden met de oranje, of heb je dan een tune nodig?
Heb wel kunnen vinden dat dit met de witte kan, maar heb die helaas niet kunnen vinden op sloop.

De auto waar het om gaat is een volvo 850 uit '95. De 16T heb ik uit een V70 (B5234T3) samen met een japanifold.

zie jullie suggesties graag tegemoed,

met vriendelijk groet,
Machiel
 



V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2021 16:23:46 »
Gewoon even een 3" pijp maken met race-cat (100 of 200 cells) met de mooie schuine flens aansluiting. Dat is voor performance het beste.

Wouter96

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2021 16:26:47 »
Hoi Machiel,

Volgensmij kan het met beide injectoren, dacht dat blauw en oranje het zelfde doen qua cc's meer een 850/v70 verschil is (bind me er niet op vast). Maar als je toch de blauwe hebt zal ik die er lekker in prikken, een tune heb je hoe dan ook nodig. Dan kan je beter gwn de injectoren gebruiken die er ''bij horen''.

Tja, en de downpipe is net wat je budget/wensen zijn. Wat V70R^2 zegt, 3inch dp is wel heel mooi. Dan moet je wel een passende catback hebben omdat je anders t risico loopt een ''sjonnie uitlaat'' te krijgen (mijn mening). Originele dp zoeken is n stuk goedkoper maar spoelt de turbo wat minder snel op.


MachielW

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2021 19:51:38 »
Maar kan je nou wel met de blauwe injectoren zo rijden? en zorgt een tune dan alleen voor een betere prestatie? Of kan je die blauwe er echt niet inzetten zonder een tuning?

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2021 20:09:22 »
De blauwe en witte injectoren zijn hetzelfde, en ja wat je ook kiest dit moet je gewoon (laten) tunen/afstellen op elkaar.

De computer regelt het allemaal wel een beetje bij, maar waarom zou je überhaupt een japanifold 16t+ schuine flens monteren als je niet gaat tunen..

MachielW

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2021 20:56:20 »
Wil ik ook tzt. Maar Budget is beperkt, dus zit af en toe m’n kans af te wachten op onderdelen. En vandaag dus geslaagd🙂. Ik heb een AT en wat ik zover gelezen heb hier op het forum is een 16t met een tune een leuke upgrade tov een 15g met conische flens en veel verder zou niet aan te raden zijn met een at. Nu dus nog een uitlaat regelen. Misschien dat ik een voorpijp nog kan vinden of zelf eentje maak. Achterdemper wil ik ook nog vervangen voor een Simmons of iets gelijks. Liefst zou ik voor de tune een mte tune uitkiezen omdat die beter zijn voor de at.  Maar was dus ook benieuwd kan je met alles rondrijden en dan zonder tune zonder dat het naar de tingtang gaat.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10240
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company

Christiaan850R

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2021 13:30:07 »
Los van al het bovenstaande.

Voor jouw bouwjaar is inderdaad een katalysator niet verplicht. MAAR. je moet wel voldoen aan emissie eisen voor de apk. een benzine zonder kat haalt dat helaas niet. Dus je zal toch een kat (in wat voor vorm dan ook) moeten plaatsen


MachielW

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #9 Gepost op: 02-02-2021 09:18:08 »
Bedankt voor de suggesties.
Ik ga denk ik proberen zelf een pijp te maken met een cat.
Op de 2e hands markt is maar weinig te vinden, en 600 euries voor een DP ga mij een beetje te ver.
Mocht het lukken laat ik het jullie weten:)


ddvries04

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #10 Gepost op: 05-02-2021 20:23:38 »
Racekat bestel je in Portugal voor een paar tientjes en las je er zo tussen.

Kleine tip: als je toch bezig gaat, vervang je uitlaatspruitstuk ook meteen voor een japanifold. Kleine moeite maar zeker de moeite waard...

Is gewoon een magnaflow kopie maar dan voor minder geld
https://www.ebay.nl/itm/274032650943
1984 760 T5 (B5234T3, M4.4, Schutten chip)
2001 V70 T5 (B5234T3, LPI, Schutten chip)

MachielW

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: ombouw van 15g naar 16T en blauwe injectoren
« Reactie #11 Gepost op: 09-02-2021 13:01:19 »
japanfold heb ik al liggen.
een stuk flex en racekat ga ik in china bestellen. is nog goedkoper :)