Dieselpomp / injectorpomp lekkage TDI / 2.5D (lekkage op en rond de pomp)

Gestart door kvcuijck, 10-02-2021 00:20:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Beste Dieselliefhebbers!

Heb al lang niets meer van me laten horen, maar na ongeveer 12 jaar en zo'n 325k in eigen beheer en onderhoud, ben ik nog steeds erg blij met mijn 2.5D ;D (Teller op 678k momenteel.)

De meeste probleempjes en fine-tuning los ik zelf op met de opgedane ervaring of de beschrijvingen in dit forum! Top :eusa_clap:

Helaas heeft de 2.5D de laatste tijd wat last van slecht starten. Niet door de temperatuur (want hij vertoont het zelfde gedrag in een garage waar het zo'n 8 graden is), maar waarschijnlijk door een gebrek aan brandstof of "valse" lucht. Nader onderzoek rond de brandstofpomp laat duidelijk zien dat ik op de goede plek aan het zoeken ben gegaan. Vanochtend heb ik alles zo goed mogelijk schoon en droog gemaakt en vanmiddag zo'n 260km gereden. Ik zie dat er weer aardig wat diesel gelekt heeft, maar het is lastig om de exacte plek/oorzaak aan te wijzen.
Ondanks dat de retourslangetjes op de verstuivers aan vervanging toe zijn, lijken die de lekkage niet te veroorzaken. (Nieuwe retourslang onderweg.)

Bijgevoegd wat foto's van de lekkage. Wellicht dat iemand ze herkent en zegt: Ah! Dat zag er bij mij precies zo uit en toen bleek de oorzaak DAAR te liggen!  :angel:

Zo zag het eruit na schoon/droog maken: (zie "natte" vacuumslang leiding.)


Aan de verstuiverleiding zijde van de pomp is het ook aardig "vettig" geworden. Stekkertje onder pomp is ook nat:


Dit is dezelfde foto als de eerste, maar dan 260km verder. Vooral rond die ovale bout met dat gele randje er omheen stond veel diesel.


Zelf vermoed ik de twee pakkingen in de pomp, maar ik zou graag alles uitsluiten voordat ik de brandstofpomp ga demonteren. Is het trouwens mogelijk die pakkingen te vervangen zonder de pomp te demonteren? Kan prima zelf de boel op tijd zetten, maar dat is toch altijd weer een klusje wat aardig wat tijd kost :evil:

Alle tips, tricks en inzichten zijn welkom.

Heb de volgende topics bekeken voordat ik dit topic heb aangemaakt:
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,61208.msg1302849.html#msg1302849
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,21908.msg773239.html#msg773239

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,

Koen



Noot

Mooi om te zien dat er toch nog meerdere dieselrijders zijn hier :)

Ik heb die 2 grote pakkingen van de dieselpomp een paar maanden geleden vervangen, omdat bij mij ook de pomp aan die kant volledig nat was. Ik heb wel het idee dat de mijne nog veel harder lekte als bij jou. Er stond na het rijden altijd een plasje diesel onder de auto en de hele onderkant tot achter toe zat helemaal onder de diesel. Ik had overigens geen problemen met starten.

Na het vervangen van die 2 grote pakkingen is de pomp nu kurkdroog. De pomp hoeft er niet af, maar voor de onderste pakking moet ook het middelste deel van de pomp los. De positie van dit deel bepaalt de inspuithoeveelheid, dus die moet exact goed staan! Dit kan alleen met behulp van de juiste software (ik heb hiervoor vol-fcr gebruikt). Ook heb je voor 1 van de bouten van de pomp een speciale kop nodig, omdat deze anders is.

kvcuijck

Best Noot!

Haha! Ik denk dat de dieselrijders in dit topic inmiddels allemaal van die 40+-ers zijn die eigenlijk wel vinden dat die wegenbelasting te gortig is geworden, maar geen afstand kunnen doen van die oerdegelijke old skool diesel :) (Al bevind ik me nu wellicht op glad ijs...)

Goed om te horen dat het met die twee pakkingen waarschijnlijk opgelost is. Op de foto's van Elianmars zie ik dat hij de brandstofpomp ook heeft laten zitten. Als je de pomp laat zitten valt er toch weinig af te stellen? (Gebruik zelf VIDA, kan volgens mij niet anders met de 2.5D.) Of verloopt de timing een beetje met het loshalen van de bovenkant van de pomp?

Die torx bouten zijn gewoon T30 denk ik, maar inderdaad die ene bout lijkt een soort van driehoeksvorm te hebben. Met wat voor dop kun je die het beste lossen? Heb je toevallig ook de Nm-momenten waarop al die bouten straks weer vast moeten? Zijn het alleen die 3x T30 en 1x special die los moeten om beide delen van de pomp te kunnen verwijderen?

Voor de volledigheid maar weer wat foto's gemaakt zodat de volgende "probleemeigenaar" straks een one-stop-shop-topic kan vinden ;D

Bovenkant pomp, met bouten en brandstof toevoer/afvoer leiding zichtbaar. Dit leidingwerk links (bevestigd aan bovenste deel pomp) ook verwijderen?


Het "speciale" boutje... Kun je die met een goed passende veeltand dop ook veilig lossen?


Denk dat ik ook nog een half uurtje kwijt ben om alles rond die pomp perfect schoon te krijgen, want vuil in je gefilterde diesel lijkt me geen goed plan..

Dank voor je bijdrage zover!

Groet,

Koen

Noot

De timing (inspuittijdstip dus) verandert niet, maar de inspuithoeveelheid wordt bepaald door de plaats van het middelste deel van de pomp ten opzichte van de pomp zelf (onderste deel). Google maar eens op: tdi "hammer mod". Door de schroeven los te draaien en het middelste deel van de pomp naar links of naar rechts te bewegen, verandert de inspuithoeveelheid. Let op! dit komt heel precies, en een kleine verschuiving betekent een grote verandering in inspuithoeveelheid! Voordat je de schroeven loshaalt dus heel goed de positie van het middelste deel markeren, zodat je deze op ongeveer dezelfde positie kan terugzetten. Het middelste deel zit ook met een aantal aparte bouten vast volgens mij.
De mijne is van 1998 en ik gebruik vol-fcr. Ik neem aan dat je dan met VIDA ook de inspuithoeveelheid kunt zien? In vol-fcr heet dit: "injected fuel quantity actual value" uitgedrukt in mg/s (is mg per stroke).
Verder inderdaad schoon werken, je wilt geen vuil in je pomp. Eerst met remmenreiniger ofzo de boel goed schoonspuiten voordat je alles loshaalt.

Noot

Citaat van: kvcuijck op 10-02-2021 10:39:13
Best Noot!

Haha! Ik denk dat de dieselrijders in dit topic inmiddels allemaal van die 40+-ers zijn die eigenlijk wel vinden dat die wegenbelasting te gortig is geworden, maar geen afstand kunnen doen van die oerdegelijke old skool diesel :) (Al bevind ik me nu wellicht op glad ijs...)

Ik ben nog net geen 40, maar voor de rest klopt het vrij aardig...  ;)


Hier nog een link waarin het vervangen van de pakkingen in detail beschreven is: https://web.archive.org/web/20080430112247/http://anglo-hexon.net:88/tdi/ip_seals/

De speciale doppen voor de "security bolt" kun je bestellen op bv amazon: https://www.amazon.de/-/en/Special-VP37-Injection-Special-Enspritz-0986612605/dp/B00BQZ5S96

kvcuijck


Christiaan850R

die 3 hoekige dop komt ook wel los met een 12kant dop en wat subtiel aantikken met een hamer. zit niet zo idioot vast

Taranis

En nu de hamvraag: was na het verhelpen van deze lekkage ook het startprobleem opgelost?

kvcuijck

Nou,

Om heel eerlijk te zijn ben ik er nog niet aan begonnen.... Heb alle spulletjes in huis, maar toen de temperaturen weer rond de 0 graden waren 's nachts i.p.v. -7, was het startprobleem er niet meer en de brandstoflekkage is ook vrijwel weg. Ik houd het goed in de gaten en als het blijft zoals het is gaat het kitje er binnen nu en 2 maanden op als ik toch een 685k beurt moet doen  ;D (Staat nog een ander klusje op de brug dat ook aandacht vraagt..)

Zodra ik de repair / poging gedaan heb, kom ik er zeker op terug in dit topic!

Groet,

Koen

P.s. Weet 95% zeker dat het startprobleem gerelateerd is aan de lekkage van de pomp.