Nieuw hier

Gestart door ep_ha, 12-03-2021 21:08:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Mooie wagen Ep!  :eusa_clap:

Ziet er strak uit en ook met een mooi interieur! Daar zul je nog jaren plezier van gaan hebben.
Leuk ook dat het een Diesel is geworden! Beginnen helaas zeldzaam te worden vanwege de zeer hoge belastingdruk hier in NL en milieuzones waar je niet in mag.

Ik heb nog nooit in een 850/V70 classic Diesel gereden. Ben stiekum wel benieuwd hoe dat roffelt.  ;D

ep_ha

#31
Hoi Michaell  bedankt voor je positieve reactie...ja ik ging ook op een V70 met gas af, maar  deze diesel had zo'n leuke prijs en staat van onderhoud dat is me wel wat extra wegenbelasting waard.Bij lage snelheid hoor je de diesel flink klepperen maar op snelheid hoor je niet veel meer; ook trekt hij best rap op!

Michaell

Heerlijk!  :eusa_clap:
Lekker veel koppel op laag RPM en ook genoeg power voor een leuke snelheid. Lijkt me heerlijk rustig en zuinig rijden. Zeker voor de grotere afstanden en op vakantie met een caravan erachter.

ep_ha

Ik erfde een caravan die veel te zwaar was voor mijn Peugeot 306 met 75 pk...de Volvo speelde ermee...

ep_ha

Hoe vind ik foto's van jouw auto?

Michaell

Kijk! dat is pas Diesel power!  Waarschijnlijk ook zo'n lekker zwart poefje erachter als je schakelt. ;D
Ik weet zeker dat je idd met 2 vingers in je neus dat ding trekt.  ;D

Er staan nog wat foto's van mijn auto hier en daar. Ben ff wezen zoeken. De meest recente vond ik hier:
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,90788.msg1812026.html#msg1812026

Dit was toen ik samen met Ruurd mistlampen gingen inbouwen en de zijschermen gingen vervangen..
Ik zal morgen nog wel ff wat betere foto's maken. Ben net terug van mijn werk (ik werk ff tijdelijk op zaterdag en zondag, maar Ma en Di ben ik weer vrij) en zit nu zo lekker. :)

Ik noem mijn wagen sinds kort "Pipo". Als je de foto's ziet, snap je denkik wel waarom.  ;D
Had last van roest en kon mijn kleur niet vinden. Dan maar 3 kleuren. Zie je niks van tijden het rijden. Ik ga het niet overspuiten.  ;D
Uiterlijk heeft mij nooit echt wat geboeid bij auto's. De techniek wel. Hij ziet er niet mooi uit, maar onder de motorkap is bijna alles nieuw! De stage-0 is dik in orde.
Ik weet niet hoeveel KM's op de klok. Maar zit ergens tussen de 750.000 en 850.000Km (tandwieltje was stuk. Is 2 jaar geleden gefixt, maar ik weet niet de exacte KM stand).

Dit jaar ga ik erweer mee naar Italie met een motortrailer erachter.

V70geRwin

En gooi er nog een chip in en je kunt helemaal schakellui rijden.

ep_ha

Inderdaad zo in 3 kleuren rijden heeft óók wel wat!ik sleutel ook bij ons vóór op straat, meestal leuke reacties en veel aanspraak ook.Ik heb de Egr klep afgedopt, de rookpluim is bijna afwezig nu en het verbruik ging ook omlaag.De automaat schakelt best soepel, is 100t km geleden doorgespoeld.ik heb het beruchte tandwieltje voor teller klaar liggen maar nog niet gemonteerd.De chiptuning spookt wel door mijn hoofd maar ben nog te zuinig om er zo'n 300 euro aan uit te geven :eusa_think:..is de echte km stand eigenlijk uit te lezen ergens?bij keuring zei de garagist dat dit niet via obd2poort ging?wat een kmstand zeg,750t!!

Michaell

#38
Ik liep met de gedachte om er een zogenaamde "rat car" van te maken.  Het zorgt er ook voor dat ik de auto altijd makkelijk kan vinden op grote parkeerterreinen. ;D
Hij heeft inderdaad een leuke KM stand. Al zou je het niet zeggen als je erin rijdt. Wat dat betreft is het verbazingwekkend hoe goed Volvo deze motoren heeft gemaakt. De 10V staat ook berucht als "onverwoestbaar", mede omdat het, zoals in de woorden van onze Dirk (helaas niet langer meer op deze wereld): "Simpele boeren techniek is".
De Diesel heeft daar ook een handje van heb ik begrepen. We overdrijven hier dus niet als we zeggen "Daar zul je nog lang plezier van hebben!".  :)

Je kan de KM stand wel degelijk uitlezen via de OBD-II poort. Het probleem is alleen dat het erg stiekum geen OBD-II is. Het is OBD-1.5.
Sommige onderdelen, zoals de motor ECU en de ECC blijven het OBD-1 protocol gebruiken. De ABS en het dashboard daarintegen gebruiken weer OBD-II.
Tevens is het ook geen Canbus. Het maakt gebruik van het VAG protocol. Een moderne uitlezer kan daarom geen contact krijgen met onze auto's. of niet volledig alles uitlezen.

Daar zijn gelukkig wel oplossingen voor:
Op de Pc kun je VOL-FCR gebruiken: https://ilexa.co.uk/diagnostic-tools/vol-fcr.html (Geen gratis software). Leest alleen niet de KM stand uit voor zover ik weet (demo is gratis).
Of Brickdiag: De demo kan alleen niet de KM stand uitlezen. De volledige versie is nooit uitgebracht. Maar voor de rest werkt het prima.

Er is een een manier om dit via je telefoon te doen met een bleutooth dongel (moet van een specifiek type zijn!) En een app die maar €2,- kost ofzo.
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,87205.0.html

De Dealer kan het ook. Als je wat stroopwafels meeneemt doen ze het vast graag voor je.
Ook zijn er zat forummers die kunnen uitlezen waar je een afspraak mee kunt maken. :)
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,73591.0.html

Let wel: De KM stand word opgeslagen door de dashboard computer. Als je klokkenspel ooit vervangen is geweest, kun je de juiste KM stand nooit meer achterhalen.

V70geRwin

Denk als je wat rondbelt dat de tuners best bereid zijn om er wat af te doen, die software heeft zich al lang terug betaald natuurlijk.

KM stand kan je uitlezen, tenminste de stand zoals in je KM teller, staat hierboven uitstekend uitgelegd  :eusa_clap:
Heb ook al eens een elektrisch speelgoed autotje op mijn teller gezet om deze omhoog te draaien naar de juiste stand.
https://youtu.be/QjGeqEK31k0

Jullie TDI heeft Volvo ingekocht bij VW/Audi en dat is een uitstekende keuze geweest.

ep_ha

Bedankt Michaell en Gerwin voor jullie tips;kom voorlopig niet aan het demonteren van het dashboard toe maar zal de tips dan zeker gebruiken. De Audi/VAG diesel is inderdaad degelijk, gebruikt na 360t km 0,0 liter olie tussen de beurten!
Net als de RATmobiel van Michaell vind ik deze rode altijd gemakkelijk terug na parkeren  ;D

Michaell

Citaat van: V70geRwin op 02-08-2021 11:07:41
Heb ook al eens een elektrisch speelgoed autotje op mijn teller gezet om deze omhoog te draaien naar de juiste stand.
https://youtu.be/QjGeqEK31k0

Haha, briljant! ;D ;D ;D

ep_ha

Inventief en doeltreffend ,dat autootje hahaha