remdruk kwijt

Gestart door Dazzle, 27-03-2021 20:35:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dazzle

Goedenavond

Enige tijd terug aan de voorkant V50-klauwen met 320-schijven gemonteerd.  Ontluchten is toen gedaan via t rempedaal.
Sindsdien doet zich t fenomeen voor dat ik soms het rempedaal tot de bodem kan intrappen. Er is dan bijna geen remdruk meer.
Bij 1x goed pompen zit deze weer bovenin.
Wanneer gebeurt dit:  bij starten en wegrijden ( moet wel enkele meters, >10, gereden hebben), na 1x pompen blijft ie weer goed en blijft dat in principe doen. Als ik echter wil inparkeren ( auto draait dan stationair) en de auto in zijn achteruit zet, en ga inparkeren, dan gebeurt t weer. Het gebeurt niet als ik bijv voor een stoplicht stilsta en daarna ga rijden en remmen. Wel als de auto stilgezet is, motor uit, weer starten en >10mtr rijden.

Het is ook weer niet iedere keer, maar 6 uit 10 ongeveer.

Motor uit, rem ingedrukt is hard pedaal. Bij starten zakt deze cm of 5, dus rembekrachtiger werkt dan, wat ik begrijp.

Heb vanmiddag de HRC vervangen door een gebruikte, want wellicht door ontluchten via rempedaal de cups kapot getrapt.
Ontluchten nu gedaan met de Eezy Bleeder. Kwam best veel lucht uit ( met name bij 1 vd V50-klauwen).
Daarna testritje. Rempedaal voelde in eerste instantie goed aan. Na enkele meters rijden, ook geen probleem. Maar na enkele km begon pedaal zachter te worden. En inmiddels doet de issue zich nu weer voor zoals hierboven beschreven. Daarnet achteruit de stoep op geparkeerd en had geen remdruk. Dus terug bij af.

Verder info:
Remvloeistof is ververst.
Het niveau blijft op peil. Dus geen zichtbaar lek ( misschien intern dan).
Remslangen zijn vorige jaar vervangen door Goodridge.

Wat kan dit zijn?
is dus begonnen na montage vd grotere klauwen.
Iets met t vacuum?
Lek in de klauw, dat die lucht trekt?  Maar is daar niet nat en t peil blijft goed.
Dat terugslagklepje?
De rembekrachtiger?
ABS misschien?

Ik weet t ff niet.....

grt
Ronald

RoelNL

klinkt toch heel erg alsof er nog ergens lucht zit. De v50 klauwen zijn wel een stuk groter dan de originele en misschien een gekke luchtzak erin, kan het me niet voorstellen als ze goed ontlucht zijn. Zakt het niet langzaam terug naar een sponzig pedaal? Het zijn uit mijn hoofd 4 zuigers per klauw (2 links en 2 recht in de klauw verwerkt) en dat betekend ook een beetje meer vloeistof.

Wat je zelf ook al aandraagt een intern lek, maar dat moet zichtbaar worden na een aantal test, je kan de klauwen los halen en intrappen en kijken of er iets geks gebeurt.

In de klauw zit na mijn weten verder geen klepje oid (1 toevoer leiding). Mocht er een probleem zijn dan zit dat bij het verdeel systeem bij het begin van het systeem, maar als daar verder niks te zien is...
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dazzle

Pedaal kan ik tot de bodem intrappen op zo n moment. Hij is niet kwijt maar druk is er bijna niet, niet genoeg om te remmen in ieder geval. Garage heeft paar weken terug ook ontlucht en eigenlijk hetzelfde. Voelde eerst goed maar kort erna zelfde issue. Ben vrijdag al vrij dus ga dan de klauwen eens loshalen of er wat te zien valt. Vind t wel vreemd dat t zich voordoet vanuit stationair en ik dan wegrij. Lijkt alsof er eerst ergens druk moet worden opgebouwd (vacuĆ¼m?). Maar ja, bij stoplicht gebeurt t weer niet. Heb dit fenomeen ook nergens teruggevonden op internet. Lastig. Misschien ook nog n keer ontluchten en dan ook wat langer per wiel, dus ook al komt er geen lucht meer uit, dan Ff langer.....

NinaPaul


Het klinkt als een interne lekkage van de hoofdremcilinder of "abs" unit, wanneer er geen vloeistof verdwijnt.
Ik zou zeker eerst de 2e hands hoofdremcilinder testen (blinde pluggen) dit is vrij snel gedaan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Dazzle

HRC is inmiddels getest en is goed bevonden.
Intussen ook het terugslagklepje vervangen.  Wat een pokke werkje bij een V70. Zit naast ABS-module tegen de bekrachtiger aan, met erg weinig werkruimte.
HRC eraf gelaten. Klepje losgewurmt uit de bekrachtiger, luchtfilterhuis weggehaald en zo de slang met klep achter de unit vandaan gehaald. Nieuw klepje erop en weer terug. Pielwerk.
Daarna boel weer gevuld en ontlucht (met bleeder werkt dat echt prettig). Heb nu veel beter gevoel in pedaal nu. Merkte ook dat pedaal zachter was bij motor uit en bij starten zakte deze eigenlijk niet meer.  Nu weer wel..... Heb intussen flink wat gereden en deze blijft steady.
Echter, de issue dat het pedaal wegzakt is er nog steeds. Balen !
Helaas geen tijd meer gezien om de klauwen los te maken, om te bezien of daar iets vreemds is, dus dat wordt t volgende.
Hopelijk a.s. weekend...... Komen er wel.....


Dazzle

Intussen zomer, druk geweest maar we zijn weer wat verder....
Vorig week bij Thuurbo geweest om wat dingen te laten checken en fixen.
Dus ook dit probleem met de remdruk besproken.
Conclusie was dat de bracket die op de klauw zit gelast, te hoog zit. Klauwen moeten meer naar het hart vd schijf toe.
Hierdoor zit ook t remblok iets te hoog en pakt de rand vd schijf mee. Daardoor wat trillen en zeker niet t volledig remvermogen ( en t afslijten gaat niet zoals t hoort natuurlijk).
En wat ook naar voren kwam, toen de auto op de brug stond en de wielen hingen,, dat de klauw tegen de stuuruitslagbegrenzer aankwam.  T kan dus zijn dat als ik uitstuur uit bijv parkeervak ( vooral met wat hoogteverschil) en bij uitveren vd veerpoot t wiel niet ver genoeg kan meezakken, klauw blijft hangen op die begrenzer, druk klauw naar buiten en daardoor zuiger terug naar binnen. Hierdoor moet opnieuw zuiger naar buiten gebracht worden wat zich uit in gevoel van pedaaldruk weg. En verklaart ook dat na opnieuw pompen de druk ( en dus zuiger) er weer is. En ook dat t niet altijd is....... Oke dan..... Zou volgens Thuur ook APK afkeur zijn, maar dit is niet gezien bij laatste keuring en hij zei ook dat kans klein is dat dit gezien wordt.....


Helaas kon hij dit niet fixen en vraag is ook of dat uberhaupt kan.
Dus bracket vd V50 klauw is gelast op de klauw. Kan dat nog los? En dan?
T zou zonde zijn als deze klauwen niet meer te gebruiken zijn.....
iemand enig idee hoe verder?  Slijpen en lassen is niet mijn ding......

V70geRwin

Klinkt heel aannemelijk dat je daardoor voelt alsof de druk weg valt, dit heb je ook al als de blokken bijvoorbeeld trillen in de klauw.

Het bracket is dus niet goed of niet op de goede plek gelast dus zal er toch af moeten.
Hopelijk zijn de originele bevestiging gaten dan nog netjes.

Er zijn genoeg brackets voor de V50 klauw die wel goed passen, laatst op FB kwam er nog iemand voorbij die die dingen voor hele schappelijke prijzen maakt. Stuur me anders PB zoek ik het even op voor je.

RoelNL

Ik vraag mij dan af wie dit gemaakt heeft zonder te kijken en controle?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dazzle

Via GeRwin met iemand contact gehad die deze adapters aanbiedt. Het verhaal dat t remblok iets op de rand vd schijf zit ( 3-4mm)  blijkt te kloppen en is inherent aan deze setup, begrijp ik. Ok, dan is dat zo. Ik ga in ieder geval wel door met deze set up.

Even kijken of ik ergens voor een zacht prijsje andere remzadels kan scoren. Is makkelijker dan proberen los te slijpen.   Iemand toevallig wat liggen?


V70geRwin

#9
Citaat van: Dazzle op 24-06-2021 20:48:56
Via GeRwin met iemand contact gehad die deze adapters aanbiedt. Het verhaal dat t remblok iets op de rand vd schijf zit ( 3-4mm)  blijkt te kloppen en is inherent aan deze setup, begrijp ik. Ok, dan is dat zo. Ik ga in ieder geval wel door met deze set up.

Even kijken of ik ergens voor een zacht prijsje andere remzadels kan scoren. Is makkelijker dan proberen los te slijpen.   Iemand toevallig wat liggen?

Voor klauwen even de onderdelen lijn proberen?

Wel vreemd hoor dat er 3/4 mm overlap is van het remblok op de schijf.
Er rijden hier best veel mensen met de V50 klauwen, destijds zijn er veel brackets van Ash gekocht.
Je kan even zoeken op het topic en vragen of het idd klopt dat er zoveel overlap is.

Deze dus:  https://volvo850forum.nl/index.php/topic,74909.0.html

Dazzle

Ik had dat topic al doorgespit welke me ertoe deed zetten voor deze setup te gaan.....
Op de eerste pagina staat de handleiding, maar krijg ik niet geopend.  Op de site van R&Dcarparts staat bij Remsysteem- upgrade kits ook een handleiding, welke volgens mij dezelfde is ( DVS).
Hierin staat bij hfdst 11:
11.3 Pad surface area
This conversion is an entirely 'bolt-on' arrangement allowing, if desired, the car to be converted
back to its original brake package at a later stage. As a result of this and the bolt pattern
arrangement this limits us to, the caliper is mounted slightly further outboard than would be
ideal and the pad surface overlaps the edge of the brake rotor by 3-4mm. This is a limitation of
using inexpensive, off-the-shelf, calipers and rotors. As pads wear, a 'lip' may be worn into the
pad surface

Ik ga de vraag zeker stellen via t topic.  Ben benieuwd..... Misschien is er ergens een upgrade ofzo....

Maestro12

De link naar de handleiding is idd dood, maar even zoeken naar het pdf bestand op het wereldwijdeweb kom je hier op uit
https://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Dazzle

Thx. Dat is t zelfde document (bijna dan ). Op pagina 17 staat t stuk over de pads beschreven.....

V70geRwin

Ik vind dat toch vreemd dat je je blok over de schijf laat vallen, ook al zal het prima werken hoor.

Er zijn ook wel mooie setjes gemaakt met brembo klauwen die gewoon passen, als je toch opnieuw gaat beginnen.
Er staat heel veel in het remmen topic van het tuning gedeelte.

Christiaan850R

Elke v50 setup heeft dat op een 850, de mijne ook.
maakt niet uit verder, en heeft als voordeel dat je geen roestrand op de buitenkant van je schijf krijgt  :eusa_dance: