Wat is het beste Koelsysteem reinigingsmiddel?

Gestart door Cleon, 20-04-2021 19:25:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cleon

Aan een ieder die hier ervaring mee heeft,

Ik heb een 850 2.5 20v waarvan de koelvloeistof nodig vervangen moet worden. Ik vervang hierbij gelijk het expansievat (vieze aanslag), de thermostaat en de temp sensor. Nu wil ik ook graag het gehele systeem reinigen met een middeltje, maar ik heb vooralsnog geen idee met wat?!? Heeft een van jullie de gouden tip?

Groeten,
Cleon
Volvo 855 2.5i 20V, huidige Volvo.
V70n 2.4T Ocean race 404.000km, 2e Volvo.
Volvo 855 2.5i 10V 336.000 km, 1e Volvo.

Michaell

Water. Meer heb je niet nodig.  :)

Het is een kwestie van alle KVS eruit halen en vervolgens met een tuinslang doorspoelen in beide richtingen tot er alleen maar helder water nog uit komt.
Dan weer vullen met KVS en je bent klaar.

Zie dit filmpje. Het is zeer eenvoudig.
https://www.youtube.com/watch?v=mxm3E5SkHrI

V70R^2

Liever een kannetje extra gedemineraliseerd water gebruiken, zeker als de intentie is het systeem juist schoon te maken ipv meer kalkafzetting veroorzaken.

Reinigen doe je eigenlijk beter door gewoon wat vaker het systeem te verversen, de koelvloeistof doet het reinigende werk zelf wel.

rjverbrugh

Hangt er ook een beetje vanaf hoe je kvs eruit ziet.  Als er bruine aanslag in zit zou ik er zeker een radiator flush door heen doen. Of gewoon natuur azijn. Of beide. Heb het met de V70 en ook een 6-cil BMw gedaan. Eerst een flush erin, aftappen, en spoelen met water. Daarna nog een keer een mix natuurazijn en water erin, en nog 3 keer goed spoelen water. Daarna nog 2 x met demi water.

discovery

Je kan ook overwegen je gehele systeem te vervangen, radiateur kost niet een vermogen en je gaat niet de eerste zijn waarbij de radiateur doorslaat waardoor er koelwater in de automaat komt. Daarnaast hebben koelslangen vaak ook hun beste tijd gehad en scheuren van binnenuit langzaam door naar buiten.