Auteur Topic: motor loopt stationair onregelmatig bij koude motor  (gelezen 847 keer)

Dick

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Volvo 850t5 1993,740 2.3 e,740 td intercooler 1986
motor loopt stationair onregelmatig bij koude motor
« Gepost op: 22-04-2021 19:49:48 »
Volvo 850 t5
De motor van mijn Volvo loopt onregelmatig,de kachel ventilator draait niet en op het
bedieningspaneel van de climat control knipperen de lampjes.
Als de motor warm is loopt de motor weer goed en werkt alles weer.
Ik heb de temperatuur sensor en de luchtmassa meter vervangen maar dit gaf geen resultaat.
Kan iemand mij verder helpen?
Groet Dick
« Laatst bewerkt op: 22-04-2021 20:17:50 door Dick »

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: motor loopt stationair onregelmatig bij koude motor
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2021 21:07:59 »
Motor: staat van onderhoud? Stage 0 gehad? Gecontroleerd op vacuumlekkage?

Kachelventilator: foutcodes ECC paneel uitlezen. Kan kachelweerstand, ventilatormotor of defect ecc paneel zijn. Zekering gecontroleerd?

ECC paneel: foutcodes uitlezen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dick

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2021 21:47:43 »
Mag ik U vragen wat is stage 0?
Hij liep goed,is voor apk geweesttoen deed de kachel motor het niet,de garage heeft een plus ergens op gezet om de kachel motor te testen en nu doet hij wat ik boven heb beschreven.
Als hij warm is doet alles het perfect.

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2021 18:14:24 »

Zoekfunctie. Al genoeg over geschreven. Beetje moeite doen mag best ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2021 15:02:38 »
Hij liep goed,is voor apk geweesttoen deed de kachel motor het niet,de garage heeft een plus ergens op gezet om de kachel motor te testen en nu doet hij wat ik boven heb beschreven.

Dus als hij warm is, ik neem aan dat je bedoelt als de motor op temperatuur is,  loopt hij én stationair regelmatig én de kachelventilator doet het én de lampjes knipperen niet op het ecc paneel?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2021 18:46:35 »
Stage 0 is in het kort gezegd dat de auto in goede staat van onderhoud verkeerd en alles is aangepakt (is een heel topic met checklist over als sticky).

Wat bedoel je precies met onregelmatig lopen? Schommelt het toerental dan, of loopt hij wat rouw en trillend?
Kan zo simpel zijn dat je ff je stationairklep moet schoonmaken of mogelijk een vieze/rotte MAF, lambda of koelvloeistof temperatuur sensor.
Het kan ook zijn dat je een probleem hebt met je aircopomp, dat deze zo zwaar loopt dat het toerental van de motor ver inzakt als deze aanslaat en vervolgens ruw gaat lopen.

Die lampjes van je ECC knipperen om aan te geven dat je een foutcode hebt. Welke dat is geven ze helaas niet aan als code. Hiervoor moet je hem uitlezen.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om eerst de hele auto uit te (laten) lezen om te zien wat er boven water komt. Dan is het probleem vaak al gouw gevonden. Op afstand is dat altijd lastig te diagnosen. Je hebt immers duidelijk foutcodes. Die werken zeer verhelderend in de zoektocht.  :)

Als je wil, post ff de regio waar je woont. Er is altijd wel een medeforummer in de buurt die je eventueel vast wel wil helpen met het uitlezen van jouw wagen + direct advies kan geven over dingen.
Anders kun je ook wel terecht bij jouw lokale dealer. Kost vaak alleen maar een pakje stroopwafels.  ;D
De codes kun je dan ook hier posten.

Dick

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2021 19:16:49 »
Servicehandboek erbij gepakt hoofdgroep 8/87 verwarming/ventilatie 850/1992-.
Het schema bekeken.
Nu bleek dat het massapunt 31/15 van de ECC op de A-stijl van de passagiersvaart los zat.
Had dus niets te maken met warme of koude motor.
Het was gewoon toevallig dat op het ene moment alles het deed en het andere moment de de motor stationair slecht liep en de ECC het niet meer deed.
Dus massa vast gezet en alle problemen verholpen.
Iedereen bedankt voor z'n input.
Groet Dick
« Laatst bewerkt op: 24-04-2021 19:26:44 door Dick »

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2021 20:27:18 »
Knap dat je dit gevonden hebt!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2021 21:39:03 »
Zeker! Goed bezig.  :eusa_clap:

VolvoFreak89

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2021 13:04:20 »
Zoekfunctie. Al genoeg over geschreven. Beetje moeite doen mag best ;D

Buiten dat dit soort misplaatste gatekeeping afbreuk doet aan een gezellige community en vooral behoorlijk kinderachtig is zonder ook maar iets toe te voegen, kan die zoekopdracht nieteens. Had je zelf ook wel even kunnen checken ;D Aan de rest van zijn posts te zien heeft hij meer dan genoeg moeite gedaan om zaken uit tezoeken.

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2021 07:37:04 »
Als je stage ipv stage 0 invult gaat het prima hoor.

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2021 19:39:43 »
Buiten dat dit soort misplaatste gatekeeping afbreuk doet aan een gezellige community en vooral behoorlijk kinderachtig is zonder ook maar iets toe te voegen, kan die zoekopdracht nieteens. Had je zelf ook wel even kunnen checken ;D Aan de rest van zijn posts te zien heeft hij meer dan genoeg moeite gedaan om zaken uit tezoeken.

En het is maar goed dat er altijd superterechtwijzers zijn....

Stage 0 is basiskennis pop :eusa_whistle:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2021 22:28:49 »
Als de kachelmotor nog was aangesloten tijdens deze test, heeft dat wellicht iets 12v gegeven wat dat niet fijn vindt  :eusa_think:
Temp sensor bij voorkeur origineel Volvo monteren, ander merk geeft vaak bijna altijd problemen
En zoals als is gesuggereerd, je ECC unit controleren/uitlezen (of evt wisselen met een die goed is)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

VolvoFreak89

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06-05-2021 10:31:26 »
En het is maar goed dat er altijd superterechtwijzers zijn....

Stage 0 is basiskennis pop :eusa_whistle:

Inderdaad, want bij 500 posts verwerf je het recht om je als wijze wijsneus te gedragen en je onhebbelijk maar -belangrijker- vooral onbehulpzaam op te stellen tegenover nieuwe leden die bepaalde termen nog niet kennen. Om ze toch even fijntjes duidelijk te maken dat omdat jij daar ooit moeite voor hebt moeten doen om erachter te komen, zij dat nu ook moeten doen als soort van ontgroening, want ander is het niet eerlijk en gewoon normaal helpen doen we hier niet. Het moet je maar wat moeite kosten.

Een oliefilter vervangen is ook basiskennis, tot er een nieuw lid komt die net begint, hier komt vragen naar de beste methodes voor de 850, the likes of you tegenkomt en dan maar rechtsomkeert maakt.

Ik kijk al een tijdje mee, en vooral jij samen met 1 ander niet nader te noemen persoon (en in mindere mate een paar anderen), zorgen er inderdaad voor dat ik mij -wanneer ik een keer zelf vragen over een 850 heb- tot een ander forum wendt.

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #14 Gepost op: 06-05-2021 12:29:21 »
Zoals Michaell heeft laten zien is het vrij gemakkelijk om de vraag te beantwoorden en dat had Freefall best kunnen doen. Toch wil ik even een kanttekening plaatsen bij de opmerking want het handelt over gedrag op een forum.

Een belangrijk verschil tussen een forum en Facebook is dat je hier gewoon informatie op kunt zoeken en kunt vinden. Als iedereen maar nieuwe topics opent met dezelfde vraag dan werkt dat enorm vervuilend. Wat Freefall (zij het misschien wat ongenuanceerd) aangeeft is dat met een beetje extra moeite informatie eenvoudig gevonden kan worden.

Het is ook niet de bedoeling van dit forum om mensen te leren sleutelen maar de Volvo 850/X70 specifieke zaken te behandelen.

Bij 500 posts heb je wellicht zelf het antwoord op sommige vragen al een paar keer gegeven en frustreert het je dat mensen niet eerst de zoekfunctie gebruiken die juist daarvoor bedoeld is. Ikzelf heb hele epistels geschreven over de lambdaregeling en diagnose. Wanneer daar nu een vraag over komt heb ik niet bepaald behoefte om daar een antwoord op te geven omdat dat er al is en ik me dan afvraag: Waarom heb ik destijds al die moeite gedaan?

Dus: In dit geval had Freefall beter niks kunnen zeggen maar dat neemt niet weg dat forumleden ook wel hun best mogen doen om eerst zelf naar antwoorden te zoeken ipv gelijk te vragen naar de wellicht bekende weg.