Auteur Topic: Ook aan de beurt, dynamo defect  (gelezen 322 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RemkoT5

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 366
  • Geslacht: Man
  • 850 T5 2.3 MY´95
Ook aan de beurt, dynamo defect
« Gepost op: 08-05-2021 23:05:30 »
Afgelopen week, begon op eens t service en brandstof tankniveau lampje te branden en gelijktijdig te knipperen/flikkeren/ uit en aan.
In eerste instantie dacht ik aan die vermaledijde accu, er zit n ander merk in waar ik niet zo veel vertrouwen in heb, misschien ff checken.???
Dit gebeurde na n half uur rijden vlak voordat ik op mm bestemming was.
Toen ik daar later weer weg reed gingen beide lampjes weer branden/flikkeren.
En op het moment dat ik n half uur later mijn straat in reed begon t abs lampje te branden t tracks lampje te branden en de wagen te stotteren.
Ik kon net de oprit op rijden waar de wagen zoekende was om de juiste versnelling te vinden (automaat)

Eerst maar eens de spanning gemeten van de accu. 10.5 V
Ik dacht accu stuk balen net n half jaar oud en direct maar n varta besteld op internet.

Maar de dag erna eens op t forum zoeken en misschien was t wel de dynamo.
De wagen gestart en weer doorgemeten op de accu. 10,5 volt.
Nee he, dynamo kaduuk
Nieuw of refurbished (geen idee eigenlijk), maar Bosch besteld. en vandaag binnen 3 uurtjes ingebouwd.

Uiteindelijk viel de klus wel mee, maar ik heb alle bouten en moeren 2 x vast en los gehad.

Koelvloeistof +/- 2 liter af getapt.
koelwaterslang van thermostaat naar radiator losgehaald
koelwater reservoir aan de kant gehangen
multiriem van spanning gehaald, koelslang en deksel printplaat box eraf gehaald, om wat meer ruimte te hebben.

t stuk Belgisch tankstaal voor t hydrauliek tankje gedemonteerd.
uiteindelijk 3 stukken tankstaal gedemonteerd? Daarom is ie zo zwaar op de voorwielen  :eusa_whistle:





upload a jpg

hydrauliek tankje gedemonteerd, uiteindelijk had ik dus 3 stukken tank staal en de spanner los gesleuteld.
er zitten 3 bouten die t hydrauliek tankje op z´n plek houden die je via de gaten in de poulie moet lossen.





De dynamo ging eigenlijk best makkelijk eruit. ondanks dat de bouten op n onmogelijk plek zitten
en de nieuwe erin.




De boel terug monteren, slang monteren en kvs opvullen, multiriem weer omleggen en spannen.

starten, alles checken. accu spanning meten 13.5V.
Mooi. proefrit; all o.k.
Ah en wat zit m´n gerepareerde stoel lekker  :angel:




« Laatst bewerkt op: 09-05-2021 00:25:55 door RemkoT5 »

robbar

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
  • Er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen !
    • 1
Re: Ook aan de beurt, dynamo defect
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2021 20:33:06 »
 :eusa_clap: That's the way to do it . netjes  :eusa_dance:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 516.000 km and counting

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • 855R AUT Lpi
Re: Ook aan de beurt, dynamo defect
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2021 09:19:23 »
Top! mooi verslagje ook.

Michaell

  • Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
Re: Ook aan de beurt, dynamo defect
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2021 13:11:59 »
Goed bezig!  :eusa_clap:

Ik kwam een paar jaar geleden ook stil te staan op de A50 door een dode dynamo. Alle controle lampjes gingen branden op het dashboard. Boordcomputer gaf alleen nog 888888888 aan, radio viel ineens uit gevolgd door alle lampen. En voor ik het wist, stond ik op de vluchtstrook om te kijken wat er loos was (motor liep nog prima op dat moment op LPG). Vanaf dat moment nooit meer starten natuurlijk. Accu gaf ook rond de 10V aan onbelast.

Ik kwam nog thuis, doordat de ANWB monteur na de diagnose "dynamo stuk" er een klap op gaf en met startkabels de auto weer gewoon starten. Ik ben nog thuis gekomen.
In mijn geval waren de koolstofborstels op. Ik heb gelijk een nieuwe dynamo gekocht en erin gezet.

Ik ken het gevoel...  :'(

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7711
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Ook aan de beurt, dynamo defect
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2021 10:47:12 »
Wat een mooie glimmert  :eusa_clap: