Compressie waarden van een 2.0 T5

Gestart door jellejas, 23-05-2021 18:47:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jellejas

Hey,

Kan iemand mij vertellen wat "normale" compressie waarden zijn van een B5204FT/B5204T? Ik heb recent de compressie getest op mijn motor en die komen allemaal strak uit op 100psi +/- aantal psi. Super dicht bij elkaar dus, en bij de eerste omwenteling naar 90 en tweede direct naar 100 dus ook heel netjes volgens het internet. Echter lijken de waardes heel laag. Ik heb de Volvo garage hier even gebeld en daar kwam naar voren dat de compressie sowieso boven de 150 psi moet liggen voor een goeie motor en dat is dus niet het geval. Er wordt daar alleen uit gegaan van een 2.3 turbo en dat is die van mij niet. De compressie van een 2.3t is volgens Wikipedia 8:5:1 en die van een 2.0t 8:4:1 dus, dan zou ik denken dat als de standaard compressie iets lager is, dat de metingen ook lager uit zullen vallen zonder dat dat per direct een kapot blok hoeft te betekenen. Zit ik een beetje in de juiste buurt met die beredenatie?

Overigens, ik heb in cyl 1 ook een klein beetje olie gegooid maar dat heeft geen verschil gemaakt voor de meting. Daarnaast is de meter de goedkoopste compressie tester die bij HBM te krijgen is, dus zal ook niet schokkend accuraat zijn. Daarnaast heb ik wel het juiste adapterstukje gebruikt, zonder bougies in de cylinders, met het gaspedaal op de grond, op bedrijfstemperatuur en voor 10 omwentelingen laten gaan. Hoeveel het blok heeft gelopen is een mysterie maar de wagen heeft tussen de 250k en 300k gelopen (denk ik haha).

Groet,

Jelle
BRAAAAAAAP STUTUTU

Michaell

#1
Heb ook ff gezocht. Leek mij ook wel interessant. Al lijkt mij 100PSI (6,9Bar) wel heel erg weinig idd. De turbo blaast dit nog wel een beetje op natuurlijk als de motor in bedrijf is. Maar ik verwacht wel dat je startproblemen zult hebben en geen power als hij toch eenmaal loopt.
Rond de 6bar is de compressie van mijn Sachs 301 30cc 1-cilinder 2-takt blokje wat onder mijn spartamet zit als die gezond is (daar heb ik wel vaak genoeg mee gespeeld en zitten uitpluizen  ;D).

Ik kwam op de site: https://blog.fcpeuro.com/how-to-do-a-compression-test-on-a-5-cylinder-volvo het volgende tegen:

Ideale comressiewaarde:
1993-1997 850 Non-Turbo: 185-213psi
1993-1997 850 Turbo: 156-185psi
De waarde die de dealer gaf; lijkt dus te kloppen voor turbo motoren.
Maar als de motor goed start en toch krachtig lijkt te zijn, dan verwacht ik dat de compressie meter er naast zit. Misschien ff een tester huren of vragen of je hem ff mag vasthouden bij een lokale garage.

Maar ik wacht ff de antwoorden van de experts hier af. Ik heb hier nog nooit echt mee gespeeld. Dus ik ben benieuwd of wat ik zeg hier wel klopt.  :eusa_whistle:
Ik lees wel dat alle waardes bij elkaar zitten. Droog en nat. Dat is in iedergeval erg goed nieuws! Als de motor ook goed start en loopt, dan nijg ik na een slechte compressiemeter en denk ik niet dat het spannend zal zijn.

jellejas

Citaat van: Michaell op 23-05-2021 19:49:44
Heb ook ff gezocht. Leek mij ook wel interessant. Al lijkt mij 100PSI (6,9Bar) wel heel erg weinig idd. De turbo blaast dit nog wel een beetje op natuurlijk als de motor in bedrijf is. Maar ik verwacht wel dat je startproblemen zult hebben en geen power als hij toch eenmaal loopt.
Rond de 6bar is de compressie van mijn Sachs 301 30cc 1-cilinder 2-takt blokje wat onder mijn spartamet zit als die gezond is (daar heb ik wel vaak genoeg mee gespeeld en zitten uitpluizen  ;D).

Ik kwam op de site: https://blog.fcpeuro.com/how-to-do-a-compression-test-on-a-5-cylinder-volvo het volgende tegen:

Ideale comressiewaarde:
1993-1997 850 Non-Turbo: 185-213psi
1993-1997 850 Turbo: 156-185psi
De waarde die de dealer gaf; lijkt dus te kloppen voor turbo motoren.
Maar als de motor goed start en toch krachtig lijkt te zijn, dan verwacht ik dat de compressie meter er naast zit. Misschien ff een tester huren of vragen of je hem ff mag vasthouden bij een lokale garage.

Maar ik wacht ff de antwoorden van de experts hier af. Ik heb hier nog nooit echt mee gespeeld. Dus ik ben benieuwd of wat ik zeg hier wel klopt.  :eusa_whistle:
Ik lees wel dat alle waardes bij elkaar zitten. Droog en nat. Dat is in iedergeval erg goed nieuws! Als de motor ook goed start en loopt, dan nijg ik na een slechte compressiemeter en denk ik niet dat het spannend zal zijn.
Bedankt voor de informatie. Blok start zonder enige problemen en als ik de M4.4 in heb is hij DIRECT aan. Blok trekt ook super goed door, purrs like a kitten en is rete betrouwbaar, vandaar ook mijn verbazing/vraag. Ik heb al een keer bij de dealer gevraagd en die kwamen terug met 100+ euro voor een simpele compressie test dus ik moet nog even een garage bereid vinden mij even de meter uit te lenen.

De laatste keer dat ik "aso" heb gedaan tegen een 2.3 T5 en 2.4T ging het precies gelijk op, maar ik weet ook niet hoe die blokken en aan toe waren. 
BRAAAAAAAP STUTUTU

Michaell

Gelukkig. Nou, als ik het zo lees dan durf ik wel te zeggen dat je compressie gewoon dik in orde is!  :eusa_clap:
Als dat niet zo zijn zijn, dan kom je bijna de oprit niet af.

€100,- + voor een compressietest! Wat een oplichter zeg. Pfffffff. Het is zo gedaan. Volgens mij hebben ze er gewoon geen zin in en proberen ze je gewoon weg te jagen met zulke bedragen.  :eusa_sick:

Zoek anders ook ff een autospeciaalzaak of een doe-het-zelf garage op bij jou in de buurt. Een Hamu of een Brezan. Die verhuren ook speciaal gereedschap (De Hamu wel iig. Brezan weet ik eerlijk gezegd niet).

V70geRwin

Ga maar niet uit van die goedkope meter qua waarde, wat wel mooi is dat het allemaal gelijk is.
Laatst ook nog bij iemand gezien die had ook een goedkope meter en nadat we er een goede bij hadden veel betere waarden.

Dus maak je maar geen zorgen en als je de absolute waarden wil weten even een goede meter regelen of langs een garage rijden die een nette heeft oid.

Ries van de Zilverschuit

Dealer deed het bij mij gratis indertijd. Heb wel zelf de bougies gedemonteerd op de parkeerplaats, zodat het nog een werkje van niets was. Ben daar ook een goede klant, scheelt misschien.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue