Binnenste stuurkogel gaat niet los

Gestart door mehrzahl, 15-06-2021 17:14:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehrzahl

Ik ben bezig om mijn stuurkogels (binnen & buiten) aan de bestuurderszijde te vervangen. Met twee griptangen, de nodige hamers en veel te weinig ruimte lukt het me niet om de binnenste kogel los te krijgen. Er zit ook een kunststof bus om de tandheugel (aanslag denk ik) die het lastig maakt de schroefdraad met WD40 te bereiken.

Hoe krijg ik deze het beste los? De "moer" doorslijpen werkt niet (want de schroefdraad steekt uit); verhitten denk ik ook niet (zelfde reden, plus de kunststof bus zit tegen de moer aan).

Wie heeft er een goed idee?

Gr, Marcel

konniekip

volgens mij past er een sleutel maat 38 of 40 op.

razorx


V70geRwin

Aan het stuur draaien dat je meer ruimte krijgt aan die kant, dan kan je de kunstof bus opschuiven.

mehrzahl

@ Razorx: dank voor de link, dat helpt. Ik heb inmiddels ook een pijpentang gekocht (hopelijk niet te groot). In jouw verhaal lees ik alleen wel dat hij niet zo heel erg vast zat. En bovendien zit bij mij het kunststof busje vast (geklikt?) zodat ik daar geen steeksleutel op de 'tandheugel' kan zetten. Ik moet daar dus een griptang op zetten om hem tegen te houden.
Straks ga ik een nieuwe poging wagen, ik laat weten wat er wel/niet gewerkt heeft.

@V70geRwin: ja, klopt dat deed ik ook al. Anders kom je er helemaal niet bij...het zit allemaal best diep weggestopt. Gelukkig hoef je dit maar eens per 22 jaar te doen :-D



konniekip

ik heb de binnenste stuurkogel van mijn V70nn losgekregen met een balhoofdsleutel
https://www.bol.com/nl/p/grs-lifu-balhoofdsleutel-30-32-36-40mm/9200000020915160/


die was smal genoeg en paste op de afgevlakte stukjes van de kogel. Heeft die kogel bij jou geen afgevlakte stukjes of is ie helemaal rond?

Ik herinner me dat ik tussen het subframe moest pielen van onderaf om hem er goed op te krijgen en met een paar tikken met de hamer kwam ie los.
Lijkt me ook lastig zonder brug trouwens als ie heel erg vast zit.

mehrzahl

Bedankt voor de info; ik probeer het eerst met de pijpentang. Als ik het niet voor elkaar krijg, knoop ik de boel weer dicht en dan mag de garage het doen. Of als ik het dan nog niet zat ben, huur ik een brug bij de DHZ garage. Maar ja - dan loop je nog steeds de kans dat het niet lukt.

mehrzahl

75% klaar nu. Met een grote pijpentang (415mm) waar ik met een hamer en paar klappen op gegeven heb, kwamen zowel links als rechts de binnenste stuurkogels los. Rechts ging de buitenste ook makkelijk los, links wil hij voor geen meter. Ik ga morgen een brander halen, opstoken en dan proberen of hij er dan wel uitkomt. Anders wordt het slijpen en boren...liever niet. Tip: koop een iets kleinere pijpentang (350mm) want deze past er niet zo goed tussen.

konniekip


Je hebt hier bij hbm machines speciale setjes voor om de stuurkogel of draagarm uit het fusee te halen.

nieuwe_arjan

Bij mij resultaat met 4 griptangen, twee op de kogel en twee op de as.
Tactich geplaatst en daarna 50cm pijp als hefboom tussen de griptangen (en nicotine, caffeïne, diverse goden).
Iemand voor mij had gedacht: loctite, wat een geweldig spul.

mehrzahl

@nieuwe_arjan, dat was voor de binnenste kogel denk ik? Daar moet je volgens mij locktite op doen.
De buitenste ga ik vandaag te lijf met brander, haakse slijper en boormachine. Het is Vaderdag dus dat moet lukken!

arjenT5R

Als de buitenste de moer wel los is maar de kogel wil niet uit het fuseestuk dan zit hij nog klem op de conische verbinding.
Met een stalen hamer een tijdje hameren op het fuseestuk op de plek waar de kogel in het fuseestuk zit. Hij schrikt als het ware vanzelf los.
Geen deuken in het fuseestuk slaan en niet op het schroefdraad van de kogel rossen.

Gewoon een beetje stevig op de buitenkant hameren dan springt hij vanzelf los.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

mehrzahl

Gelukt! Met de brander op het fuseestuk, de krik onder het uitsteeksel van de stuurkogel, en met de hamer op het fusee slaan. Helaas wilde de moer voor de afstelling van het toespoor ook niet los. Toen heb ik op het oog de nieuwe spoorstang even lang gemaakt als de oude, en de boel weer terug gebouwd.
Bij de proefrit bleek dat ik dat niet zo netjes had gedaan, want de auto reed werkelijk als een dweil. Met een touwtje heb ik het uitspoor gemeten en links en rechts aangepast door aan de binnenste spoorstang te draaien. Zie de foto's.

https://imgur.com/gallery/NOkWUMv

https://imgur.com/gallery/aqjiJQB

Best een lastige klus, maar met wat doorzettingsvermogen goed te doen!



The Demon

Ik zou toch even langs een uitlijner gaan.
Beetje naar als je je banden wegvreet omdat het net niet goed staat.
De kosten zijn het niet.

mehrzahl

Ja, ga ik doen. Het was meer als tip bedoeld om de uitlijning ongeveer goed te zetten zodat je veilig de weg op kan.