Druk op koelcircuit/ sludge probleem

Gestart door The_former_saint, 30-06-2021 17:34:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

#15
Drijft olie niet op water? Als de motor even stilgestaan heeft, kan ik me voorstellen dan onder het water zich verzamelde en de olie daarop ging drijven. En als je de leiding dan losmaakt, kom eerst het water eruit, toch? 

De nieuwe radiateur wordt toch steeds verdachter.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Stefan

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 15:15:28
Drijft olie niet op water? Als de motor even stilgestaan heeft, kan ik me voorstellen dan onder het water zich verzamelde en de olie daarop ging drijven. En als je de leiding dan losmaakt, kom eerst het water eruit, toch? 

De nieuwe radiateur wordt toch steeds verdachter.

Eens, het is een emulsie en die scheidt zich weer als deze niet meer in beweging is. Ik zou als je de mogelijkheid hebt "even" de oliekoeler in de radiateur afpersen, als er een lekkage is naar het water deel zul je daar drukverlies zien.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

V70geRwin

Citaat van: The_former_saint op 09-07-2021 15:03:26
I
Maar je hebt me op het denken gezet, toen ik de onderste olieleiding van de radiator loskoppelde, kwam er ook vrij veel water uit en dan pas olie, maar hoe kan dit? Dat zou toch moeten vermengen met olie?!

En het is geen 2.5 blok maar een 2.3 van een T-5R

2.3 gelukkig.

Dat er eerst water en daarna olie uit kwam, was dat bij de oude of nieuwe radiateur?

The_former_saint

Citaat van: V70geRwin op 09-07-2021 16:35:27
2.3 gelukkig.

Dat er eerst water en daarna olie uit kwam, was dat bij de oude of nieuwe radiateur?

Dat was bij de oude radiator, bij de nieuwe kwam er enkel water uit...

Ries van de Zilverschuit

#19
Hoe bedoel je dat? Kwam er alleen water uit de olieaansluitingen? Zo zou je het kunnen opvatten namelijk gezien de context ;) Maar ik denk dat je bedoelt dat er alleen kvs uit de kvs-aansluitingen kwam. Of niet? En kwam er echt alleen olie uit de oiieaansluitingen dan?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The_former_saint

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 17:24:51
Hoe bedoel je dat? Kwam er alleen water uit de olieaansluitingen? Zo zou je het kunnen opvatten namelijk gezien de context ;) Maar ik denk dat je bedoelt dat er alleen kvs uit de kvs-aansluitingen kwam. Of niet? En kwam er echt alleen olie uit de oiieaansluitingen dan?

Ja, er kwam bij de nieuwe radiator enkel water uit de kvs-aansluitingen. De olieaansluitingen heb ik nog niet los gehad, maar daar zal waarschijnlijk niet meer veel uitkomen, want ik heb de olie afgelaten zodat alles er goed kan uitdruppen...

V70geRwin

Ik zet nog steeds in op oude olie resten in je koel systeem, er zijn flush middeltjes voor en een keer verse koelvloeistof kan ook geen kwaad. Je krijgt het alleen heel lastig helemaal schoon.

The_former_saint

Citaat van: V70geRwin op 09-07-2021 20:19:06
Ik zet nog steeds in op oude olie resten in je koel systeem, er zijn flush middeltjes voor en een keer verse koelvloeistof kan ook geen kwaad. Je krijgt het alleen heel lastig helemaal schoon.

Wat bedoel je juist met oude olieresten in het koelsysteem? Er zit toch ook water bij de motorolie...?

V70geRwin

Citaat van: The_former_saint op 09-07-2021 20:35:48
Wat bedoel je juist met oude olieresten in het koelsysteem? Er zit toch ook water bij de motorolie...?

Ja dat bedoel ik ook, er zitten nog resten kvs in je olie systeem en andersom.

The_former_saint

Citaat van: V70geRwin op 09-07-2021 21:04:44
Ja dat bedoel ik ook, er zitten nog resten kvs in je olie systeem en andersom.

Dus dat er eigenlijk nog overal vloeistof en olieresten in de motor zaten van de kapotte radiator?
Ik heb het nu ook zitten te denken, maar waarom zit er dan pas mayo in de motor nadat ik hem laat warm draaien met de nieuwe radiator? Ik heb 40km gereden, nadat het kvs reservoir de eerste keer leeg was. Je zou toch denken dat dat genoeg zou zijn om de olie en het water te mixen tot mayo... Maar toen zag ik nog geen sludge... Maar het moet bijna wel, want in de radiator zat nog water en olie die nog niet gemixt waten. Het zou een mooie verklaring zijn...

V70geRwin

Citaat van: The_former_saint op 09-07-2021 21:30:33
Dus dat er eigenlijk nog overal vloeistof en olieresten in de motor zaten van de kapotte radiator?
Ik heb het nu ook zitten te denken, maar waarom zit er dan pas mayo in de motor nadat ik hem laat warm draaien met de nieuwe radiator? Ik heb 40km gereden, nadat het kvs reservoir de eerste keer leeg was. Je zou toch denken dat dat genoeg zou zijn om de olie en het water te mixen tot mayo... Maar toen zag ik nog geen sludge... Maar het moet bijna wel, want in de radiator zat nog water en olie die nog niet gemixt waten. Het zou een mooie verklaring zijn...

Dit lijkt me aannemelijker dan een nieuwe radiateur die gelijk lek is.


RoelNL

Als je makkelijk de radiateur even uitbouwd dan even 1 voor 1 de 2 koelsystemen onder druk zetten, dan kan je een diagnose stellen wat eventueel lek is, je kan dan ook even het systeem in de auto onderdruk zetten en dan weet je zeker dat het koelsysteem in auto in orde is.

Lekkages in de auto kunnen dan eigenlijk maar 2 (3) dingen zijn.

1 lekke koppakking
2 lekke kachelradiateur
3 lekke slangen (kan bijna niet)

Ik zou de oliekoeler als eerste onder druk zetten in de radiateur, als je daar druk verlies hebt weet je genoeg.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobug

Citaat van: RoelNL op 10-07-2021 09:10:41
Als je makkelijk de radiateur even uitbouwd dan even 1 voor 1 de 2 koelsystemen onder druk zetten, dan kan je een diagnose stellen wat eventueel lek is, je kan dan ook even het systeem in de auto onderdruk zetten en dan weet je zeker dat het koelsysteem in auto in orde is.

Lekkages in de auto kunnen dan eigenlijk maar 2 (3) dingen zijn.

1 lekke koppakking
2 lekke kachelradiateur
3 lekke slangen (kan bijna niet)


plus scheuren in de kop of blok.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Jongens, er zat olie en kvs bij elkaar. Dat kan bij de radiateur, blok en turbo.
Radiateur is vervangen maar nu ziet hij nog steeds verschijnselen.

Ries van de Zilverschuit

Tsja, wat is dan de eerste stap voor ts?

Koelsysteem spoelen en olie verversen en kijken of troep wegblijft.

Of

Koelsysteem afpersen en lekkage van radiateur extern of intern (kvs uit olieaansluitingen) al dan niet vaststellen
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue