emperorbone 1999 V70 2.5 10v

Gestart door emperorbone, 13-07-2021 22:17:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emperorbone

Hi allemaal,

Ik zat voor de aanschaf van m'n V70 al even mee te lezen zonder account, maar bij deze een voorsteltopic. Mijn naam is Peter en sinds een paar weken ben ik in het bezit van een mooie V70 Classic 2.5 10v uit 1999 op LPG met 205.000 km op de teller. De auto komt uit Duitsland, heeft daar volgens de boekjes t/m 2019 jaarlijks hoogstens 8.000 km per jaar gereden en is door de vorige eigenaar naar Nederland gehaald, voorzien van een Vialle LPi installatie en in net geen twee jaar van 140.000 km naar 205.000 km gereden. Komende van een Chevrolet Nubira is de V70 een erg fijne upgrade, zoeft heerlijk over de weg. Technisch is hij volgens mij in goede staat, zeker voor een auto van 22 jaar oud, er lijkt de afgelopen twee jaar in ieder geval niet op onderhoud bespaard te zijn. Op een enkel plakkerig knopje na ziet het interieur er ook nog piekfijn uit. Ik heb na de aanschaf een GROM Bluetooth module aan de radio gehangen en de bekerhouder vervangen (functioneerde nog wel, maar was klein stukje afgebroken) om de ritten nóg iets comfortabeler te maken, de eerste 1000 km zijn in ieder geval geslaagd te noemen. Verbruik ligt iets hoger dan gehoopt, met moeite 1 op 10, maar gelukkig rijdt ie op LPG en doet het tanken daardoor toch wat minder pijn..

Wat wel pijn deed was dat ik na een dikke week al een parkeerschade te pakken, een schaafplek op de bumper rechtsvoor ter grootte van de palm van m'n hand, uiteraard geen briefje onder de ruitenwisser of iets dergelijks. Gelukkig krijg ik als het goed is binnenkort toegang tot de parkeergarage hier om de hoek, dat scheelt naast zoeken naar een parkeerplek 's avonds laat vooral hopelijk een paar van dit soort schades in de toekomst. Ik heb inmiddels een afspraak om deze schade te repareren dmv spotrepair, daarbij worden gelijk allebei de spiegels meegenomen, die hebben ook ergens in de loop van de tijd een paar kleine tikjes opgevangen.

Verder nog op het to-do lijstje:
- Auto laten polijsten: toen ik samen met de eigenaar van het schadeherstelbedrijf bij de auto stond ontdekte ik ineens ook een paar lichte krassen op de motorkap, die zouden volgens de beste man met polijsten wel weer verdwijnen, dus dat ga ik nog een keer laten doen. Het valt amper op door de kleur van de auto, maar omdat hij op wat steenslag en een enkel ander krasje na optisch erg gaaf is lijkt me dat wel de moeite waard.
- Raam rechtsachter repareren: deze gaat wel omlaag met het knopje in het portier bij de bestuurder, maar niet meer omhoog. Gelukkig werkt dat wel met het knopje in de deur rechtsachter, maar ideaal is het niet.
- De auto netjes bijhouden zodat er nog een paar ton op de teller gezet kunnen worden :)

Groet!

Ries van de Zilverschuit

Oh, die tienklepper is net ingereden. Er zijn er hier met het driedubbele op de teller.

Kleur is inderdaad weinig krasgevoelig.

Dat raamprobleem kan ook heel goed in het schakelcentrum van de bestuurder zitten, of in de schakelaar van het betreffende raam. Kun je makkelijk open en schoonmaken.

Die plakmeuk week je in badje met soda er makkelijk af. Veel frisser zonder die troep.

Over dit alles is al veel gezegd hier. Veel plezier.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

gero

welkom op het forum, een 10-klepper met een relatief lage kilometerstand, heb zelf een 850  10-klepper met LPI, rijdt probleemloos.
veel veilige kilometers toegewenst :D

emperorbone

Dank voor jullie reacties!

Ik had onder andere hier al gelezen dat de 5 cilinder en met name de 10 klepper erg betrouwbaar zijn, dus ik was blij toen bleek dat deze behalve een lage km stand ook goed ingevulde onderhoudsboekjes had :)

CiteerDat raamprobleem kan ook heel goed in het schakelcentrum van de bestuurder zitten, of in de schakelaar van het betreffende raam. Kun je makkelijk open en schoonmaken.
Ja ik zag al een topic in het Electronica deel hierover, ik begin binnenkort eerst eens met het bedieningspaneel in het bestuurdersportier, wellicht is het gewoon vies of iets dergelijks.

henry classic v70

Welkom op 't forum
Gem. 1:10 op lpg is nog redelijk netjes te noemen, maar is dat uitgerekend met gereden km's / getankte lpg of afgelezen op het dashboard?
...op 't dashboard wordt nl het gem. verbruik aangegeven van benzine, lpg verbruik ligt ong. 15-20% hoger.

Er zit een coatinglaagje op de knoppen die inderdaad plakkerig worden na verloop van tijd, ik heb dat laagje van alle knoppen eraf geschraapt met een oud bankpasje.
Op deze manier kunnen ze niet meer plakkerig worden en blijven de witte aanduidingen er ook mooi wit uitzien.

En de kmstand.... dat kom je weinig meer tegen zo laag, kun je dus nog vele jaren en km's mee vooruit
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

volvobug

Welkom hier van een bezitter van een 10V op LPG met inmiddels 673.000 gereden kilometers gedurende 18 jaar zonder noemenswaardige problemen, dus je kunt nog even vooruit. Sterker, nu met de 100km/hr beperking rijdt de 10V fijner dan de R  :-X (mits ik me er aan hou  :angel:).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

emperorbone

Citaat van: henry classic v70 op 14-07-2021 09:25:22
Gem. 1:10 op lpg is nog redelijk netjes te noemen, maar is dat uitgerekend met gereden km's / getankte lpg of afgelezen op het dashboard?
...op 't dashboard wordt nl het gem. verbruik aangegeven van benzine, lpg verbruik ligt ong. 15-20% hoger.
Dat was gereden kms met getankte liters, waarbij ik wel moet aantekenen dat ik die tank vrijwel alleen snelweg met 100km/u op de cc heb gereden. Ik was sowieso al gewend de dagteller te resetten na het tanken; m'n ervaring met het metertje van de Vialle installatie in m'n vorige auto is dat die niet heel accuraat is, zo heb je nog twee van de vijf streepjes en zo schakelt 'ie over op benzine omdat de tank leeg is.. De boordcomputer is inderdaad een stuk optimistischer, die geeft gemiddeld 8,8l op 100km aan.

Michaell

Welkom op het forum Peter!
Mooie wagen! En nog een mooie 10V ook! (de 10V blijft mijn persoonlijke favoriet. Heeft ook het mooiste roffel geluid imo.  :) )

Inderdaad een zeer lage KM stand. Ik denk dat jouw klokje al een x rond gedraaid is. Kan niet anders bij een 10V! Dat moet gewoon!  ;D ;D

Die van mij heeft naar alle waarschijnlijkheid (tellerwerkje tandwieltje was lange tijd kapot. De V70 heeft dit gelukkig digitaal) ergens tussen de 750.000 en 850.000Km gedraaid and still going strong zonder grote problemen. Een rubbertje hier, een dynamootje daar. Dat soort dingetjes. Ververs regulier de olie en filter, en je zult nog velen jaren en kilometers plezier hebben van die auto.

1:10 op LPG is goed mogelijk hoor voor een 10V. Die 850 van mij redt dat ook. En op benzine rij ik ongeveer 1:12. Dus dat van 15-20% klopt wel.
Jij bent waarschijnlijk net als ik een rustige rijder. Dan kun je dat gewoon halen als de wagen en de sensoren in goede conditie zijn.