Motorstoringslampje brandt, geen relevante foutmeldingen?

Gestart door j3r03n, 07-09-2021 16:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Je kan minimaal het uitlezen terug krijgen als korting op de sonde.
Al weet ik niet of de dealer de beste plek is om de sonde te kopen....

volvobug

#31
Citaat van: V70geRwin op 15-09-2021 10:29:02
.......Al weet ik niet of de dealer de beste plek is om de sonde te kopen....

Afhankelijk van de kwaliteit van de koffie misschien wel, maar je bent een dief van de eigen portemonnaie als je een lambdasonde daar haalt schat ik in.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Beste mensen, onderschat de waarde nou niet van dat mooie, blauwe doosje, met de naam Volvo erop!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

j3r03n

Hella 48,- versus 231,- bij de dealer. Dat is letterlijk 5x zo duur... voor zo'n mooi blauw doosje. Zover ik weet is Hella een gerenommeerd merk dat ook onderdelen aan Volvo levert, dus lijkt me wel ok voor die prijs. En het hoeft ook niet weer 23 jaar mee te gaan.

Het resetten van het EML lampje is gelukt. Ik moest het knopje steeds wat langer ingedrukt houden dan in het filmpje.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Jerra

Persoonlijk ben ik van mening (en dat is me ook vaak genoeg op het hart gedrukt door forumleden) dat voor de sensoren het erg belangrijk is om OEM/Bosch te nemen waar mogelijk.
Zeker de Lambdasonde is een belangrijke sensor en inferieure kwaliteit betaal je aan de pomp  :eusa_silenced:

(De prijzen zitten ergens tussen de 100-150 euro, nog steeds flink goedkoper dan de dealerprijs)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

Citaat van: Jerra op 15-09-2021 17:41:24
Persoonlijk ben ik van mening (en dat is me ook vaak genoeg op het hart gedrukt door forumleden) dat voor de sensoren het erg belangrijk is om OEM/Bosch te nemen waar mogelijk.
Zeker de Lambdasonde is een belangrijke sensor en inferieure kwaliteit betaal je aan de pomp  :eusa_silenced:

(De prijzen zitten ergens tussen de 100-150 euro, nog steeds flink goedkoper dan de dealerprijs)

Klopt, altijd zoveel mogelijk origineel gebruiken.

Dit is een Fenix systeem, ik weet zo niet welk merk daar standaard aan hangt als lambda sonde.

rjverbrugh

Welk lampje bedoelen we eigenlijk? had vandaag weer een funny dat de brandstofpomp overleden was bij de T-5R.  Auto dus stil op de kruising....maar geen lampje dat brandt. Rij overigens normaal op gas, maar starten moet op benzine (Prins VSI)
Foto even gejat van het www.
Dat lambda lampje (nr 21, avatar van Ries van de Zilverschuit) brandt bij mij nooit, ook niet op contact. Die rechts daarnaast ook niet (nr 22), dus lamp kapot? Of geeft de brandstofpomp geen storing?

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 15-09-2021 17:48:31
Klopt, altijd zoveel mogelijk origineel gebruiken.

Dit is een Fenix systeem, ik weet zo niet welk merk daar standaard aan hangt als lambda sonde.

10V t/m 1998 is NGK/NTK.

Citaat van: rjverbrugh op 15-09-2021 17:59:58
Welk lampje bedoelen we eigenlijk? had vandaag weer een funny dat de brandstofpomp overleden was bij de T-5R.  Auto dus stil op de kruising....maar geen lampje dat brandt. Rij overigens normaal op gas, maar starten moet op benzine (Prins VSI)
Foto even gejat van het www.
Dat lambda lampje (nr 21, avatar van Ries van de Zilverschuit) brandt bij mij nooit, ook niet op contact. Die rechts daarnaast ook niet (nr 22), dus lamp kapot? Of geeft de brandstofpomp geen storing?

22 is service interval lampje, die blijft na start 2 minuten branden als je service interval in aantal km's is verstrekken.

21 moet bij contact altijd branden en na start uitgaan indien geen foutcodes uit ECU aanwezig.

Ik vermoed dat de lampjes bij jou allebei stuk zijn of opzettelijk verwijderd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Okay, nou heb alle lampjes 4,5 jaar geleden preventief vervangen, volgens mij ook die.  Bij mijn V70R brandt nr 22 inderdaad 2 min na starten, had het idee dat dat nog niet op de850 zat. Zal de teller er nog eens uithalen, en ze checken. Dank alvast.

V70geRwin

Citaat van: rjverbrugh op 15-09-2021 18:22:47
Okay, nou heb alle lampjes 4,5 jaar geleden preventief vervangen, volgens mij ook die.  Bij mijn V70R brandt nr 22 inderdaad 2 min na starten, had het idee dat dat nog niet op de850 zat. Zal de teller er nog eens uithalen, en ze checken. Dank alvast.

Op contact stand 2 moeten ze het allemaal doen als controle.

Ik mag ook binnenkort alles doen, een paar verlichting lampjes zijn er mee gestopt.

rjverbrugh


850blues

2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

j3r03n

#42
Bedankt voor de links! Dat was nog iets voordeliger geweest zo te zien... Daarstraks parts besteld en dankbaar de adviezen gevolgd en voor een NGK lambda gekozen. Ik schat minstens zo 1:20 te halen straks :evil:

Dat lampje met pijltje dat naar boven wijst heb ik nog niet eerder gezien, is dat iets van turbo modellen? Of is dit een SpaceX uitvoering?



Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Jerra

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

j3r03n

#44
Gisteren de lambdasonde, thermostaat en tempsensor vervangen. Storing gereset en het oranje ELM blijft uit. So far so good. Ook de accupolen 5 min eraf gehad. Wat me wel opviel was dat de nieuwe lambdasonde (NGK) een grijs draadje heeft ipv een rood draadje (andere draadkleuren wel hetzelfde). De lambdasonde die eruit kwam (NGK) was Volvo #9135329. De nieuwe lambdasonde is NGK #1765 en dat zou de juiste moeten zijn volgens NGK en komt ook overeen met dat Volvo nummer volgens de info op de onderdelenwebsites.

Maar nu is er direct na montage een nieuw probleem. 5 á 10 minuten na een koude start gaat de motor onregelmatig stationair lopen, een beetje bokken. Een paar keer liep het toerental bij gas los langzamer terug dan normaal. Een paar keer ging het toerental op en neer. Een paar keer was er een soort vertraging met wegrijden, alsof hij niet vlot op toeren kwam.
Voordat ik de onderdelen monteerde was er niets aan de hand en werkte alles prima (alleen EML brandde). Ik neem aan dat hij niet zo raar gaat lopen omdat de computer opnieuw moet inleren?

Vooral het schommelende toerental, wat een paar keer gebeurde, doet mij denken aan het probleem dat ik had met de stappenmotor. Die heb ik vervangen voor een gebruikt (en schoon) exemplaar, zo'n 7K km geleden. Ook toen alle vacuümslangen vervangen voor silicone.
Vreemd dus, iemand die hier een verband ziet met de gemonteerde onderdelen of anderszins?


Citaat van: Jerra op 16-09-2021 06:40:09
Automaat lampje :)
Aha, dan snap ik waarom ik die niet heb ;D
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km