geluid tijdens rijden weg tijdens sturen

Gestart door zwabbert, 28-09-2021 10:19:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwabbert

sinds kort maakt mijn auto een soort zoemend geluid dat toerenafhankelijk is, dus wordt harder wanneer je meer toeren draait. alleen wanneer je een redelijke stuurhoek maakt denk hierbij aan een kruispunt waar je afslaat is het gezoem volledig weg, het klinkt haast als een pulley die iets speling heeft want soms zit er een raar metaal gerinkel tussen. ik verdenk zelf de stuurpomp, dus daar ga ik dit weekend even naar kijken dit weekend, mocht het dit niet zijn zijn er nog meer suggesties die dit zouden kunnen veroorzaken

Jerra

Een laag niveau stuurbekrachtigingsvloeistof veroorzaakt ook echt heel erg veel bijgeluiden bij volledige stuuruitslag.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

zwabbert

Citaat van: Jerra op 28-09-2021 10:25:34
Een laag niveau stuurbekrachtigingsvloeistof veroorzaakt ook echt heel erg veel bijgeluiden bij volledige stuuruitslag.

alleen is bij mij juist het geluid weg bij sturen, en bij stuur recht aanwezig.

V70geRwin

Dus als je stuurbekrachtiging pomp harder moet werken gaat het weg.

Kijk eens naar olie nivo of een keertje nieuwe olie voor de stuurbekrachtiging kan geen kwaad om te beginnen.
Wellicht de hulp riem die bijna op is en bij belasting strakker komt te staan?
Wanneer is de hulp- of multiriem en spanner voor het laatst vervangen?
Kan je dit nabootsen als de auto stil staat en je dan gaat sturen, dan kan je met hulp even onder de kap luisteren/kijken of je iets kan ontdekken...

Jerra

Ax excuus, toch zou ik het niveau eens controleren en verversen kan ook erg prettig zijn.
Verder vind ik de tip van Gerwen ook zeker het onderzoeken waard.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR