V70N velgen op een V70 Classic

Gestart door j3r03n, 15-01-2022 15:53:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03n

Her en der lees ik dat sommige V70N velgen ook op een Classic passen. Andersom is minder problematisch als ik het goed begrijp.
Ik vraag me af hoe het met de standaard V70N stalen velgen zit. Passen die op een V70 Classic?

(De ET waarde van Classic velgen is 43, van de V70N is 49. Dus de V70N velgen komen bij een Classic verder naar binnen.)
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Maestro12

Weet niet of het past, maar de aanname dat bij een andere et waarde de velgen verder naar binnen of buiten komen is onjuist, je zal dan ook de breedte van de velg (J) hierin mee moeten.
Staat hier allemaal keurig uitgelegd onder het kopje 'Bredere velgen ET waarde berekenen'
https://klus-auto.nl/tuning/et-steekmaat-naafdiameter/
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

j3r03n

Citaat van: Maestro12 op 15-01-2022 16:49:16
Weet niet of het past, maar de aanname dat bij een andere et waarde de velgen verder naar binnen of buiten komen is onjuist, je zal dan ook de breedte van de velg (J) hierin mee moeten.
Staat hier allemaal keurig uitgelegd onder het kopje 'Bredere velgen ET waarde berekenen'
https://klus-auto.nl/tuning/et-steekmaat-naafdiameter/

Thanks, dat verhaal snap ik en voor eventueel aanlopen zal je ook rekening moeten houden met velgdiameter, bandhoogte, bandbreedte etc. Maar ik heb geen idee wat wel en niet past qua maten en waar je problemen kan krijgen en wanneer; zoals remmelarij, inveren, max. stuuruitslag etc.

Ik had mijn info overigens overgenomen van www.etwaarde.nl:
"Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt."
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

)()()sT

Steekmaat (.nl) is hetzelfde, de ET-waarde is op papier anders (classic 43, N 49) maar ik weet even niet of dat bij de standaard stalen velgen ook verschilt.
Wij hebben op onze runner ook N velgen gehad en de spijkerbanden set was van een S80.




elmarconi

Citaat van: )()()sT op 15-01-2022 17:47:52
Wij hebben op onze runner ook N velgen gehad en de spijkerbanden set was van een S80.

Schaamteloze topic-kaap:
Die Landrover (777) voldoet ook niet helemaal aan het 500€ idee...
Spijkerbanden een must of gewoon luxe, veiliger, minder sneeuwketting geworstel?
--
Autogas Inside . . .

henry classic v70

Als een standaard stalen velg van een N de ET waarde heeft van 49 bestaat de kans dat deze aanloopt op de veerpoot omdat deze verder naar binnen komt (ik heb in het verleden een set Tethys ET49 "gepast" en liep aan op de veerpoot)
Heeft ook te maken welke bandbreedte erop ligt... je kan dit aanlopen voorkomen met spacers
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

KIM

Het gaat wel hoor:



Hier zitten geen spacers achter.


arjen850

Citaat van: KIM op 16-01-2022 14:34:00
Het gaat wel hoor:



Hier zitten geen spacers achter.



Welke banden maat heb je nu Kor?

de Boeing

en S80 "put"deksels passen ook gewoon:


zonder spacers en met 205/45 vooraan en 215/45 achteraan.
Achteraan zie je dan wel goed dat de wielen veel meer naar binnen staan (minder mooi)

of een V70N thuiskomer:

8)

j3r03n

S80 is ook ET 49 dus zelfde als N inderdaad. Wel een coole look ook zo, beetje retro sci-fi gevoel krijg ik erbij 8)

Het scheelt maar weinig eigenlijk 6mm, maar ja aanlopen is aanlopen. De ene keer past het wel, de andere keer niet. Spacers lijkt me ook zo'n halve oplossing. Misschien moet je dan goeie zoeken maar universele spacers lijkt me een ruk oplossing als ik die dingen eens bekijk.

Ik heb winterbanden nodig voor de wintersport. Voor de V70N is het aanbod een stuk ruimer wat winterwielen betreft valt me op. All season op de huidige velgen is ook een optie maar heb er nog niet heel lang nieuwe zomerbanden onder. Keuzes keuzes..
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

V70R^2

Ik heb beide sets die bovenstaand genoemd worden liggen als je zou willen.

De Thor velgen zijn nieuw gepoedercoat en nieuwe winterbanden, zitten op mijn classic V70R, die kan je evt. overnemen?

Doe maar een PB als je zou willen.

KIM