Keuzes in het leven

Gestart door gero, 27-02-2022 09:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

3000 euro aan een R V70N (of NN?) besteden levert je nog geen 850 op!!!

Heel ander kader van plezier!
Prachtige 850, redden! Redden! Redden!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

VolvoFreak89

#31
Een productiefout had zich eerder dan na 100.000km voor moeten doen lijkt me. Toch nog even nazoek gedaan naar intervallen voor de verschillende 850 motoren;

Gates geeft specifiek voor de B5252 motoren aan dat deze t/m bouwjaar 1997 een interval van 80.000km hebben (50k miles), of zelfs nog lager voor specifieke motornummers. Zie: https://assets.gates.com/content/dam/gates/home/knowledge-center/resource-library/catalogs/timingbeltreplacementguide.pdf
(De '2.5' liter B5252 is in werkelijkheid een 2.4L motor, daarom kijken onder het kopje 2.4)

De hier alombekende 2.3l heeft met exact dezelfde riem, beide typenummer T272, wel het 70k miles (112k km) interval, ongeveer de 120k die we gewend zijn. Dus dezelfde riem moet op de B5252 volgens Gates eerder vervangen worden. Dat onderscheid maken ze natuurlijk niet voor niks.

Als we Gates, naar mijn beste weten wat Volvo zelf in hun originele kits levert, even als leidraad nemen, was deze riem - ongeacht makelaardij en randfactoren - er gewoon over en versleten.

Peultje

#32
Weet niet of je er wat aan hebt maar van mijn V70R heb ik vandaag de distributie met rollen en waterpomp (voor de puristen met stalen schoepen) vervangen door een Continental CT979WP1 setje. Daar, in dat setje, zit een Contitech riem in met INA rollen. Ditzelfde setje zat ook in de bolide en de riem daarvan zag er nu na zeven jaar en zo'n 100.000 km nog als nieuw uit. Kan dus wel goed spul zijn dat Contitech.

Zat net even je Gates document in te zien maar ik begrijp niet waarom meneer (of heel woke mevrouw) Gates voor een V70 2.3 l 1998 70 k als vervangingsinterval aangeeft en voor 1999 105 k. En dat voor dezelfde motornummers. Baal je toch als je een 1998 hebt.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

#33
Contitech is Continental en is gewoon zelfde niveau als gates en alle andere en zeker geen oem of oem vervanging.

Ik zou er sowieso mee terug gaan naar Dennis.

3000 euro voor een kopwissel??? Moet ik het doen?

Waarom wordt er met gates riemen pdfjes gegooid dan? Kom dan iig met de Volvo interval? Je rijdt toch met een Volvo niet met een gates...
Die lui van gates hebben sowieso iets raars gesnoven Volvo heeft geen sohc 5 cilinder  ;D

www.volvohowto.com/volvo-service-plans/amp/
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

VolvoFreak89

Citaat van: arjenT5R op 06-05-2022 23:17:57
Contitech is Continental en is gewoon zelfde niveau als gates en alle andere en zeker geen oem of oem vervanging.

Ik zou er sowieso mee terug gaan naar Dennis.

3000 euro voor een kopwissel??? Moet ik het doen?

Waarom wordt er met gates riemen pdfjes gegooid dan? Kom dan iig met de Volvo interval? Je rijdt toch met een Volvo niet met een gates...
Die lui van gates hebben sowieso iets raars gesnoven Volvo heeft geen sohc 5 cilinder  ;D

www.volvohowto.com/volvo-service-plans/amp/

Gates levert de riemen aan Volvo, of dacht je dat Volvo zelf een riemenfabriek heeft?

CiteerDie lui van gates hebben sowieso iets raars gesnoven Volvo heeft geen sohc 5 cilinder  ;D

Dat krijg je er nou van als betweters dusdanig overtuigd zijn van hun eigen gelijk en het niet kunnen laten dit te laten zien... Als ze het maar in zo sterk mogelijke bewoording neerzetten, gelooft men het vast wel en valt de onwetendheid wat minder op.

Tegelijkertijd heeft de Volvo 5-cyl Diesemotor ook gewoon een distributieriem nodig en dat is toch echt een SOHC. Kun je nagaan wat de leverancier van Volvo wel niet gesnoven heeft! Dat weet jij vast ook wel dan, of niet?


gero

in ieder geval bedankt voor het meedenken, of het nu Gates is of Contitech, even een vraag aan jou   Arjen, als ik goed kijk naar jou schema dan geldt voor een V70 R, 10 jaar of 160.000 km ?

gero

Citaat van: Peultje op 06-05-2022 21:25:14
Weet niet of je er wat aan hebt maar van mijn V70R heb ik vandaag de distributie met rollen en waterpomp (voor de puristen met stalen schoepen) vervangen door een Continental CT979WP1 setje. Daar, in dat setje, zit een Contitech riem in met INA rollen. Ditzelfde setje zat ook in de bolide en de riem daarvan zag er nu na zeven jaar en zo'n 100.000 km nog als nieuw uit. Kan dus wel goed spul zijn dat Contitech.

Zat net even je Gates document in te zien maar ik begrijp niet waarom meneer (of heel woke mevrouw) Gates voor een V70 2.3 l 1998 70 k als vervangingsinterval aangeeft en voor 1999 105 k. En dat voor dezelfde motornummers. Baal je toch als je een 1998 hebt.

Ik heb ook een R uit 2007, op de onderhoudsrekening staat dat de riem is verwisseld in het jaar 2016 , de R was in onderhoud bij ECH Auto"s in Hoogeveen, staat specifiek bij "tandriemset origineel" incl. riemspanner, ik heb begrepen dat voor dit type motor geldt, 10 jaar of 160.000 km.
Ik zal wel gewoon pech hebben gehad.

MikeyQR

Citaat van: gero op 07-05-2022 09:14:47
Ik heb ook een R uit 2007, op de onderhoudsrekening staat dat de riem is verwisseld in het jaar 2016 , de R was in onderhoud bij ECH Auto"s in Hoogeveen, staat specifiek bij "tandriemset origineel" incl. riemspanner, ik heb begrepen dat voor dit type motor geldt, 10 jaar of 160.000 km.
Ik zal wel gewoon pech hebben gehad.

ECH is een Volvo specialist die eigenlijk alleen Volvo doet.
Dus daar mag je zeker van verwachten dat er org Volvo onderdelen worden gebruikt, en zeker als het op je factuur staat.

Overigens gaan de V70 & S60 idd om de 160.000 km of 10 jaar volgens Volvo schema.
Ik vind dit wel lang moet ik zeggen maar meer merken hebben een lange interval voor de D-riem.

arjenT5R

#38
Ina is de originele leverancier van de volvo riemen.

De tdi motor is inderdaad een sohc, dat maakt het document niet minder vaag, waarom staat het dan maar bij 1 bouwjaar?
De riem van de diesels moet trouwens vaker vervangen worden dan bij de benzine modellen, dus het document blijft vaag als je het mij vraagt.
Wat trouwens ook nog vaag is... bij andere modellen staat het er wel bij als het om een diesel gaat...  :eusa_think: :eusa_shhh:
Nogmaals, volvo is de producent van de motor en de auto in dit geval, dus ik zou op hun advies af gaan niet dat van gates...
Uiteraard moet ieder dat voor zich bepalen ...

Verder ga ik er maar niet op in geloof ik, ik probeer mensen alleen maar te helpen en juist te informeren.

Schijnbaar heeft iemand het idee dat het de bedoeling is elkaar af te troeven oid, dat lijkt me juist niet het idee van een forum...
Op facebook heerst die cultuur wel, misschien dat je je daar wat mee gewaardeerd zou voelen, daar geven ze met 50 man tegelijk antwoord over een brandend lambda lampje.


Voor wat betreft de latere modeljaren is het inderdaad 160.000 km of 10 jaar.

Bij de NN is het zelfs 180.000km of 10 jaar... heb de mijne op 170k vervangen en zag er nog best prima uit...


https://www.gebruikershandleiding.com/Volvo-850---1996/preview-handleiding-403706.html?page=0165
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Michaell

#39
heh, gatver wat een vervelend rot bericht. Zo'n prachtige wagen en dan de motor kapot door een stom stukje rubber.  :eusa_wall:

Volvo zegt 120.000Km voor een Alter II (Indien gebruik word gemaakt van OEM Volvo!!). Maar ik vervang hem persoonlijk bij de 100.000Km. Waarom de grens opzoeken. Het risico is enorm in mijn ogen. Maar ik heb ook gehoord van riemen die binnen 30.000Km knappen. Pech is natuurlijk altijd een mogelijke factor.  :eusa_silenced:
Het verbaast mij ook waarom we geen distributie ketting hebben. De enige reden die ik kan verzinnen om voor een riem te kiezen is dat het goedkoper is voor een fabrikant.
De reden van een gebroken riem kan natuurlijk ook een gefaalde spanner, lager van de waterpomp of van een geleiderol zijn geweest. Dan breekt of ontspoort je riem ook met hetzelfde effect.

Ik verwacht niet dat je garantie krijgt. Als conti je garantie geeft, dan krijg je natuurlijk alleen een nieuw riempje van €30,- ofzo. De motor gaan ze echt niet vergoeden.
Gezien het alweer een paar jaartjes geleden is en toch rond de 100.000Km geleden verwacht ik ook van de garage geen coulance meer.  :-[
Natuurlijk kun je altijd proberen! Nooit geschoten is altijd mis.

En natuurlijk nu je eerder bent gestopt met werken en dus financieel moet inleveren, kan ik mij goed voorstellen dat je niet even meer €3000,- ofzo over hebt om dat te laten fixen.
Het is een echt prachtige wagen, dus ik snap wel dat het een lastige keuze is. Je hebt natuurlijk ook een aardig bedrag er al in gepompt om hem zo te krijgen.

Persoonlijk zou ik kijken voor een ruilmotor en die erin lepelen. Ik heb zelf helaas nog geen idee hoe een koprivisie uit te voeren, dus ik kan je hier helaas niet mee helpen.
Mss is er nog iemand die nog een 10V blok heeft liggen?

Als Volvo liefhebber hoop ik dat deze weer mag gaan roffelen in de toekomst. Elke roffel minder is er ook weer 1 minder. Maar de hobby moet natuurlijk wel leuk blijven.

Ik ben een poosje terug bij ErikT5R geweest om een stuk uit een sloopauto te slijpen ivm wat laswerk in mijn wagen. Als ik mij goed herinner had hij nog een werkende 10V motor incl. bak liggen die ik voor een prikkie mog meenemen! Ik had er geen ruimte voor en mijn motor loopt nog, maar mss heeft hij die motor nog!
Je zou hem ff een PB kunnen sturen om te vragen of hij die nog heeft!  :eusa_pray:

arjenT5R

10v motortjes worden wel aangeboden ja ook meestal voor niet al te veel. Wellicht dat arjen850 oid hem er in kan lepelen voor je. Er zijn ook wel forum sleutelaars die graag helpen eventueel met kopje hoor. Er zitten zat handige harries op het forum.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Vraag maar eens aan VW/Audi rijders hoe "goed" zo een ketting is.....
Maar ook bij bmw etc. is de rek er snel uit (pun intended).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Ik heb 10v's gehad waar de riem al 180k km op lag.. Het kan lang goed gaan. Maar wel met origineel spul...

Dat bijvoorbeeld Ina de riemen en spanrollen etc voor Volvo maakt wil niet zeggen dat een goedkopere aftermarkt Ina dezelfde kwaliteit is
Mooi voorbeeld hiervoor zijn ate remblokken.
Koop voor half geld ate blokken en schijven op autodoc oid...
Ze lijken niet eens op Volvo blokken... Terwijl dat echt bij ate vandaan komt
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Michaell

Zeker waar. Dat Volvo zegt 120.000Km is met origineel Volvo! Als je dus een Gates, INA of contitech eronder hebt is natuurlijk prima, maar dan moet je kijken naar de vervangingsintervallen van dat merk. Niet meer wat Volvo zegt.

Anders zou je bij wijzen van spreken ook gewoon een elastiekje erom kunnen doen en 120.000Km rijden. Zo werkt dat helaas niet.
Ik hou de 100.000 gewoon aan. Ik heb INA eronder met een Asin waterpomp. Ik moet inderdaad eens kijken wat INA zegt over de interval. Ik heb hem in 2019 vervangen en inmiddels 50.000Km er weer op zitten (het is mijn daily).

Is de ketting een dingetje bij Duitse merken?
Ze maken ze dan duidelijk niet meer zoals vroegah.  Ik zie idd al wat "verspringende" ervaringen als ik ernaar zoek. :eusa_shifty:

Ik heb laatst nog een een leuke klassieke mini gesleuteld uit de jaren 70!
Deze had geen riem of ketting, maar tandwielen! Nokkenas zit in het carter direct op de krukas met een tandwiel. Dan via stoters naar de kleppen.
Maar het zijn vrijloopmotors, dus als er toch een tandje breekt, sta je stil, maar meer ook niet.
Stil zijn ze niet, maar dat hoort nou eenmaal bij deze wagentjes met carebateur, trommelremmetjes en met die schokdempers moet je voor elke rit ff een niergordel omdoen, anders pis je aan het einde van de rit bloed! aaaahhh, the good old days.  Zoals god het ooit bedoelt had!  ;D

arjenT5R

B16 b18 b20 van Volvo zijn ook stoterstangen blokken 😃
De B21ET heeft zo weinig compressie dat hij ook vrij loopt als de riem er af schiet... Opel heeft zo ook wat motoren...

Maar het moet allemaal efficiënter en beter voor milieu dus steeds meer lift en compressie dan krijg ie dat.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!