Taxatie in 2022, waar op te letten en door wie?

Gestart door MichielM850, 24-01-2022 10:33:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichielM850

Mijn geliefde 850R uit 1996 wordt op dit moment voorzien van een nieuwe motor. Vanwege deze investering moet ik heel wat jaartjes vooruit kunnen.
All risk verzekeren is dan wel zo prettig. Een jaar of 4 terug heb ik al een taxatie laten doen, maar die taxateur was niet echt onder de indruk van onze vierkante hokken van 26 jaar oud.
Wat wil je als je van die gladde schoentjes aan hebt en rijdt met een duitse ster van 80k. Niks ten nadele van gladde schoentjes natuurlijk.
Ik begrijp dat mijn investering niet terug te krijgen is bij een schade, maar een tikkie boven de marktplaats waarde zou toch wel fijn zijn.

Welke taxateur bevelen jullie aan en moet ik nog ergens op letten?
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

gero

Ik weet het nog goed, ik had toen een LPI installatie laten monteren in mijn Volvo 850, de kosten waren toen ruim 2500, 00  euro, je moet dan niet denken dat je Volvo gelijk 2500,00 euro hoger wordt getaxeerd, dat is niet het geval, ik was toen geweest bij De Jong Klassiekers in Friesland.

Ik heb ook een V70R uit het jaar 2007, deze is wel Alrisk verzekerd bij Centraal Beheer, maar ja dan praat je wel over een Volvo van ruim 80.000 euro toendertijd, deze Volvo heb ik ook laten taxeren bij De Jong, taxatiewaarde was toen (vorige jaar) 14500,00 euro, dat is dan wel de moeite voor een AllRisk verzekering

henry classic v70

Een nieuwe motor heeft wel meerwaarde, de kmstand zal nl. invloed hebben op de taxatiewaarde

Hoe ziet de wagen er verder uit?
Is de buitenkant vrij van deukjes/krassen/steenslag.... blanke lak nog goed aanwezig overal
Welk onderhoud is gedaan, ook groot onderhoud
Is het interieur nog in een mooie staat zonder beschadigingen (instapschade) en zitten er extra opties in..
Werkt alles naar behoren, elektrische stoel wanneer aanwezig, koude airco, elektrisch schuif/kanteldak
etc. etc.

...de uiteindelijke taxatiewaarde zal een optelsom zijn
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NiekMan

Ik heb goede ervaring met https://bramertaxaties.nl/
Wim Bramer rijdt zelf ook een yougtimer en geniet duidelijk van oudere auto's.
Mijn niet perfecte V70R uit 1997 met 350.000 km werd door hem op 10.500 euro getaxeerd.
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur

Ozzzz

Citaat van: NiekMan op 24-01-2022 16:33:33
Ik heb goede ervaring met https://bramertaxaties.nl/
Wim Bramer rijdt zelf ook een yougtimer en geniet duidelijk van oudere auto's.
Mijn niet perfecte V70R uit 1997 met 350.000 km werd door hem op 10.500 euro getaxeerd.

Helemaal mee eens, fijne vent is dat, heb de T-5R dopper ook door hem laten taxeren en hij kwam op een waarde van €17.500,-

De vraag is alleen wat heb je aan zo'n bedrag, hoor van verschillende mensen dat bij schade die bedragen doodleuk ter zijde worden geschoven...

Maestro12

Citaat van: Ozzzz op 24-01-2022 20:09:54
Helemaal mee eens, fijne vent is dat, heb de T-5R dopper ook door hem laten taxeren en hij kwam op een waarde van €17.500,-

De vraag is alleen wat heb je aan zo'n bedrag, hoor van verschillende mensen dat bij schade die bedragen doodleuk ter zijde worden geschoven...

Dan moet je wel de juiste verzekering nemen, anders helpt het inderdaad niet

CiteerVerzekeren op taxatiewaarde

Bij het WA beperkt casco (WA+) of WA volledig casco (Allrisk) verzekeren wordt er verzekerd op basis van de taxatiewaarde. De beste oldtimerverzekeringen vermelden in hun polisvoorwaarden het artikel 7:960 BW. Dit verklaart dat bij totaalverlies de taxatiewaarde wordt uitgekeerd, zodat hier achteraf geen discussie over bestaat. Let op! Er zijn verzekeraars die dit artikel niet noemen in hun voorwaarden, waardoor het bij hen een verassing kan zijn welke schade er uiteindelijk wordt uitgekeerd.

Ook bij het WA verzekeren van uw oldtimer, is het verstandig om deze te laten taxeren. Mocht u dan ooit betrokken zijn bij een schade, dan kunt u altijd richting de tegenpartij aantonen wat de waarde is van uw oldtimer. Daarnaast is een extra bijkomstigheid dat u het taxatierapport kunt gebruiken als verkoopargument. Een onafhankelijke derde heeft tenslotte een verslag uitgebracht over de staat van de oldtimer.
Taxatierapporten en hun geldigheid

Over het algemeen is een taxatierapport 3 jaar geldig, sommige verzekeraars werken met een geldigheid van maximaal 2 jaar. Er is echter wel verwarring bij deze geldigheid. Verzekeraars accepteren namelijk enkel een taxatierapport dat maximaal een halfjaar oud is (bij uitzondering iets langer), overstappen van oldtimerverzekering kan er dan dus ook voor zorgen dat u in de knel komt met uw taxatierapport. Dit komt omdat oldtimerverzekeraars niet op de hoogte zijn van de geschiedenis van de oldtimer. De staat van de oldtimer kan bijvoorbeeld enorm zijn veranderd, in positieve of negatieve zin.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjenT5R

Ik had de mijne in de allrisk bij GIO weet je wat ze zeiden....

Ze hangen er een paar spoilers aan, laten hem taxeren voor 20k en vervolgens steken ze hem in de fik.

Weet je ook weer hoe er over je gedacht wordt.

Uiteindelijk heb ik hem zelf betaald... Lig er nog krom van.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MichielM850

Citaat van: arjenT5R op 26-01-2022 09:50:22
Ik had de mijne in de allrisk bij GIO weet je wat ze zeiden....

Ze hangen er een paar spoilers aan, laten hem taxeren voor 20k en vervolgens steken ze hem in de fik.

Weet je ook weer hoe er over je gedacht wordt.

Uiteindelijk heb ik hem zelf betaald... Lig er nog krom van.

Sjeesus dat is wel héél cru. Precies de reden dat ik dus even ga navragen bij de kenners. Waarschijnlijk wordt het meneer Bramer, lijkt me geen verkeerde keus.
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

Mark14

#8
Als 850 T-5R CY rijder en verzekeringsagent in oldtimers en youngtimers reageer ik graag even op het topic. De gebruikte quote van Maestro12 komt namelijk rechtstreeks van mijn website af, Bron: Oldtimer-Verzekering.nl

Per taxateur zijn de verschillen sterk. De ene richt zich op meer klassieke auto's (oldtimer) en de ander op meer hedendaagse auto's (youngtimer en moderner). Gevolg is dat de taxateur niet altijd van alle ins en outs op de hoogte is. Mijn advies is dan ook om een taxateur te kiezen die wat jonger is, de vaak oudere taxateurs houden zich over het algemeen meer bezig met klassieke auto's. De jongere taxateurs vaak met het meer moderne spul. Daarnaast is het zinvol om een taxateur te kiezen die is aangesloten bij een branche-organisatie.

Verder is het van belang dat de auto verzekerd wordt op basis van deze taxatiewaarde. Partijen als een Centraal Beheer doen hier namelijk helemaal niets mee.

In welke regio zit je Michiel? Dan kan ik je wel een aanbeveling geven.
Volvo verzekeren? Youngtimer-Verzekering.nl / Oldtimer-Verzekering.nl

Saab 900 T 16S 1988 - Volvo 850 T-5R 1995 Estate (CY)

MichielM850

Citaat van: Mark14 op 05-02-2022 18:52:12
In welke regio zit je Michiel? Dan kan ik je wel een aanbeveling geven.

Ik zit in Brabant, Oss om precies te zijn. Ik vind het om de juiste taxatie te krijgen geen straf om een stukkie te rijden hoor.

'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

Mark14

Dan zou ik Henrik Bekx van HBX Taxaties benaderen, persoonlijk ken ik hem overigens niet. Maar hij komt uit Den Dungen en doet ook de taxaties bij BTC.
Volvo verzekeren? Youngtimer-Verzekering.nl / Oldtimer-Verzekering.nl

Saab 900 T 16S 1988 - Volvo 850 T-5R 1995 Estate (CY)