Bart stelt zich voor; V70R AWD

Gestart door BartG60, 16-04-2022 17:38:23

Vorige topic - Volgende topic

BartG60

Hallo liefhebbers,

Na reeds een aantal jaar lid te zijn van dit forum is het maar eens tijd me voor te stellen.
Ik ben niet zo van het digitale maar ik heb een voorliefde voor Volvo en kan inmiddels ook wel wat hulp/advies gebruiken.

Mijn naam is Bart, ik ben 39 lentes jong en woon in Noord-Brabant.
De interesse is vroeger gekomen door kennissen van mijn ouders, deze reed op een gegeven moment 850 sedan. (In ieder geval een T5 maar of het een R was weet ik niet meer zeker)
Daar mocht ik meerijden en de beleving van de 5 cilinder met turbo had wel indruk gemaakt.
Met de tijd had ik inmiddels wel een sterke voorkeur ontwikkeld voor 1 type met 1 kleur.

Door omstandigheden was het er nooit van gekomen maar in 2016 kreeg ik de kans een '99 V70 T5 FWD handgeschakeld van een bekende te kopen.
Heerlijke auto maar nog niet de versie en de kleur die ik zocht.
Uiteindelijk ben ik daarom eind 2017 trotse eigenaar geworden van een '99 V70R AWD Laserblue. (Inmiddels ongeveer 225k gelopen)

Er bestaat alleen ook op je 35e nog jeugdig enthousiasme om zonder al te veel kennis aan te kopen!!  :-\
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat met deze versie en destijds onder de 200k gelopen er niet veel of geen keuze was.
Ik ben er nog blij mee omdat ik het qua kleur gewoon de mooiste Volvo vind. (Ik wil hier niemand mee te kort doen natuurlijk)
Er is alleen één heel groot minpunt, die 4-traps automaat van Aisin Warner!!!!
Wat een drama is dat zeg, maar daar kom ik nog op terug.

Hierbij eerst even wat er sinds 2017 aan gedaan is;

- Heldere C70 koplampen/richtingaanwijzers en blokjes grill. (Deze zat op de T5 dus natuurlijk overgezet)
- Volvo alu veerpootbrug. (Ook overgezet)
- Automaat gespoeld.
- Gereviseerde tussenas.
- TME RVS Downpipe 2,75" met daarachter volledig RVS Ferrita dubbel.
- Koni schokbrekers voor, 40mm verlaagd.
- Gereviseerde en gespoten 17" Satellite met Michelin Pilot Sport 4. (Winterbanden op 17" Comets, die nog ooit wat werk nodig hebben)
- Verder wat algemeen noodzakelijk kwaad.

De bedoeling is dat er uiteindelijk een stage 2 software van MTE op gaat. (De software was sowieso ruk, want het is een Amerikaan!)
Verder heb ik al een uitlaatspruitstuk S60R/V70R (30637921) volledig geparelstraald en in een gieterij op scheuren gecontroleerd klaarliggen!
Nu rijd hij niet heel best gezien de verandering in uitlaat maar zonder software verandering! (Maar zonder foutcodes)
Als het spruitstuk los gaat is het de bedoeling dat er ook een nieuwe 18T turbocardridge in gaat.

Dit was allemaal eerder gepland maar waarschijnlijk ben ik aan een bakrevisie toe!!  :(
Nu is het zo dat ik budget heb, en mijn wens is altijd geweest dat ik deze auto met +/- 300pk wilde rijden.

Maar nu de grote vraag aan mede forumleden (tenzij ik dit niet mag stellen in dit topic, dan hoor ik het graag van de admins?)
Heeft er iemand ervaring met een ombouw van een '99 AWD automaat naar een '98 handbak????
Daar zou ik namelijk heel gelukkig van worden!  :)

Een andere optie zou verkopen zijn, maar ik ben bang dat ik de dag erop al spijt zou hebben!!

Het is inmiddels een heel verhaal, bedankt voor het lezen.
En heb je adviezen, tips of opmerkingen laat het me weten.

Groet Bart

volvobug

Allereerts welkom hier met die fijne kleur  :D. Maar ik heb wel twee vragen:

Citaat van: BartG60 op 16-04-2022 17:38:23
..... maar waarschijnlijk ben ik aan een bakrevisie toe!!  :(

Waarom denk je dat? Wat merk je aan de bak cq. het schakelgedrag?

....
Nu rijd hij niet heel best gezien de verandering in uitlaat maar zonder software verandering! (Maar zonder foutcodes)
....

Dit begrijp ik niet goed. Ik zie niet in waarom de auto ineens "niet best" zou rijden door een andere uitlaat. Is er niet iets anders aan de hand? Hoe is de "stage 0"", d.w.z. basis zaken op orde brengen waaronder ontsteking, brandstoffilter, vacuïmslangen, carterventilatie etc.?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Peultje

Ik wil best je wens respecteren om naar een handbak over te gaan maar in mijn R, weliswaar een rode, hangt zo'n zelfde bak als jij hebt. De 10 jaar dat ik de auto heb heb ik nul komma nul problemen met die Aisin 4- bak automaat gehad. Ben er eigenlijk best wel gelukkig mee. Misschien eerst maar een goede probleemanalyse doen. Vervangen kan altijd nog. Vervangen zonder goede storingsanalyse is vaak te duur en geen probleemoplosgarantiegarantie. If it ain't broken don't touch it. Maar als je toch geld genoeg hebt maakt het niks uit hoewel die arme mensen in weet ik veel wat voor land het dan harder nodig hebben.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Ik heb een gereviseerde AWD bak voor je te koop als je AT wilt blijven rijden.

pcpg.janssen

Er is alleen één heel groot minpunt, die 4-traps automaat van Aisin Warner!!!!
Wat een drama is dat zeg, maar daar kom ik nog op terug.

Hier geen problemen met de automaat; niet met de 10-klepper en niet met de T5. De AW50-42 is in de regel erg betrouwbaar. Wel is-ie onderin wat traag (aanmerkelijk trager dan de handbak) en als je flink gaat tunen loop je snel tegen de limiet aan, maar ik ben wel benieuwd naar je drama.

Ik herinner me nog een paar draadjes waar redelijk veel informatie in staat, met betrekking tot problemen/troubleshooting van de bak:

Misschien leuk/handig om eens door te lezen.

BartG60

Citaat van: volvobug op 16-04-2022 18:51:08

Dit begrijp ik niet goed. Ik zie niet in waarom de auto ineens "niet best" zou rijden door een andere uitlaat. Is er niet iets anders aan de hand? Hoe is de "stage 0"", d.w.z. basis zaken op orde brengen waaronder ontsteking, brandstoffilter, vacuïmslangen, carterventilatie etc.?

Hoi volvobug,

De bak maakt geluid, het beste kan ik dit omschrijven als hogere "fluittoon" vooral in de 1e en 2e versnelling.
(Al bij stationaire en lage toeren, daarom denk ik niet meteen aan de turbo)
Dit geluid is door de tijd heen erger geworden, ik hoor dit in de auto door de radio heen. En met open ramen langs een weerkaatsende gevel is het helemaal niet om aan te horen.
In 2018 is de bak gediagnostiseerd door Autrans, daaruit kwam dat hij naar behoren werkte. (Hoewel ik toen dit geluid al in mindere mate hoorde.)
Wat ik verder aan de bak merk;
Hij is traag, zit eigenlijk nooit in de versnelling die ik wil, of schakelt wanneer ik niet wil.
Koud schakelt hij bij 80 niet naar 4.
Oppakken van aandrijving voor een bocht gaat abrupt.
Gisteren ook nog op aanrijden stoplicht, het was rood dus afremmen, springt op groen dus gas. Toen bokte hij, leek wel of hij het even niet meer wist om vervolgens wel weer door te pakken.
In de bergen rijden en remmen op de motor is ook niet fijn. Dan gooi ik de "L" stand erop, maar dan terugschakeling van 2 naar 1 gaat zo abrupt dat het lijkt dat je even de rem serieus aantikt. (Op stand 3 remt hij eigenlijk nagenoeg niet)
Verder heb ik bij vol door accelereren dat hij ooit net voor zijn schakelmoment van 2 naar 3 even helemaal wegvalt. (Bokt)
Misschien horen bepaalde dingen nu eenmaal bij de bak.

Wat betreft de stage "0";
Ik heb de bougies vervangen naar Iridium van Denso.
Brandstoffilter heb ik laten vervangen.
Gedeelte vacuumslangen zijn vervangen, tevens een gedeelte van het EVAP systeem. (Volgens mij alleen op Amerikaanse versie)
Carterventilatie, ik heb de "latex handschoen" test gedaan en hij kwam niet bol te staan!
En ik heb geen foutcodes.

En na de downpipe te wisselen komt de turbo pas heel laat in.
Voor mijn gevoel is hij minder fel en loopt hij heel voor mijn gevoel heel rijk.

Ik ben geen monteur maar ben wel wat technisch onderlegd.
Misschien zijn bepaalde dingen niet goed omschreven maar dat is wat er van kan maken!

BartG60

Citaat van: KIM op 17-04-2022 21:52:13
Citaat van: KIM op 17-04-2022 21:52:13

Hoi KIM,

Bedankt, ik hou het in mijn achterhoofd.
Als ik daadwerkelijk aan de beurt ben neem ik contact met je op.

Groet Bart

BartG60

Citaat van: Peultje op 16-04-2022 21:14:48
Maar als je toch geld genoeg hebt maakt het niks uit hoewel die arme mensen in weet ik veel wat voor land het dan harder nodig hebben.

Hoi Peultje,

Bedankt voor je bericht.
Alleen steekt bovenstaande quote me een beetje.
Ik heb geen geld genoeg (helaas), moet er hard voor werken en heb rekening gehouden met dit scenario.
Als ik geld genoeg had was ik ergens heen gegaan met een zak geld en een wensenlijstje en gezegd "ik hoor het wel als hij klaar is!"
Er zal altijd verschil zijn in welvaart van verschillende mensen en in verschillende landen.
Zelfs in ons eigen land, dit is en blijft een ernstig probleem maar wat wil je er aan doen.
Het zal altijd zo blijven en ik ben eerlijk gezegd geen wereldverbeteraar!
Maar waarschijnlijk doneer jij ook niet alles wat je over hebt aan een goed doel!!
Dus ik wil je alleen maar vragen dit soort opmerkingen thuis te laten, het is prima er zo over te denken maar het is volgens mij niet het doel van dit forum.
Misschien vind je dit vervelend overkomen, dit is absoluut niet de bedoeling.
Maar ik stel een vraag en krijg ongevraagd een opmerking over wereldverbetering, daar kan ik niet zo goed tegen.

Groet Bart