Wielvlucht (of camber) achterwielen AWD afstellen

Gestart door Peultje, 16-04-2022 21:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

Ik heb vorige week de oude Sachs schokdempers voor vervangen door Koni STR T 8750-106 met de hele rimbam als toplagers, bovenste veerschotels, stabilisatorstangetjes en bumpstop. Daarna netjes laten uitlijnen waarbij zoals gewoonlijk de voorwielen op alle punten netjes binnen de tolerantie gezet zijn. Achter was echter de wielvlucht met links -1,37 graden en rechts met -2,21 graden te groot ( de aangegeven doelgegevens zijn voor zowel links als rechts -0,30 +/- 0,45 graden). De uitlijnmeneer zei hier niks aan te kunnen doen. Weet iemand of de wielvlucht bij een AWD af te stellen is en zo ja dan misschien ook hoe?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

pcpg.janssen

Het lijkt me dat dit wel af te stellen moet zijn. Ik ga zelf altijd naar Karelsen in Soest: die heeft iemand in dienst die erg bekend is met de 850/x70 classic onderstellen. Als iemand het kan, dan is hij het. Weet helaas de naam even niet meer van de beste man. Dus bel ze eens, zou ik zeggen.

Ries van de Zilverschuit

Heette die uitlijner geen Mario of zoiets?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

pcpg.janssen

Na even zoeken in m'n eigen WDB: Marius is de monteur/uitlijner die ik bedoelde.

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

De meeste uitlijners gaan de fout in bij de 850 S/V70 onderstellen.
Ze moeten als eerste de achterwielen rechtzetten, een goede Hunterbank geeft dit ook aan.
Een Deltalink achteras die wij hebben kan volledig afgesteld worden maar ze zien het niet (of willen/weten het niet).

Stefan

Citaat van: Peultje op 16-04-2022 21:44:04
Weet iemand of de wielvlucht bij een AWD af te stellen is en zo ja dan misschien ook hoe?

het is een AWD  :eusa_think:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

konniekip

Misschien hebben ze zoiets ook voor de v70r awd classic.

Laatst er eentje in m'n R van 2007 lopen persen..

https://www.ipdusa.com/products/5711/Rear-Camber-Bushing-Kit-for-Volvo-IPD-30748889-112394

Peultje

Citaat van: konniekip op 17-04-2022 21:04:00
Misschien hebben ze zoiets ook voor de v70r awd classic.

Laatst er eentje in m'n R van 2007 lopen persen..

https://www.ipdusa.com/products/5711/Rear-Camber-Bushing-Kit-for-Volvo-IPD-30748889-112394
Citaat van: konniekip op 17-04-2022 21:04:00
Misschien hebben ze zoiets ook voor de v70r awd classic.

Laatst er eentje in m'n R van 2007 lopen persen..

https://www.ipdusa.com/products/5711/Rear-Camber-Bushing-Kit-for-Volvo-IPD-30748889-112394

Dank, ik heb ze even gemaild of ze iets dergelijks voor de wat oudere garde hebben. Laat het antwoord van de mannen uit Portland wel even weten hier. Zal dinsdag ook even naar Marius uit Soest bellen
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Wellicht kun je iets bereiken doodde bouten van het subframe te lossen en deze iets op te schuiven. Een echte stel mogelijkheid is er niet: wel voor de sporing. Op een FWD kun je in theorie niets afstellen achter.
Je zou met camberplates kunnen werken maar ik denk dat die alleen in hele graden te verkrijgen zijn.
Het belangrijkste is overigens niet het binnen de tolerantie vallen maar een gelijke waarde links en rechts.

Peultje

IPD antwoordde snel:
Thank you for reaching out. Unfortunately we do not offer any camber bushings for the rear of your 1999 Volvo V70R. I apologize for the inconvenience, but let me know if you have any other questions. Thanks-Caiden.

Zal morgen even naar Soest bellen of ik doe wat Kim voorstelt met de bouten van het subframe.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

#11
Net het zeer gewaardeerde antwoord van de firma Karelsen uit Soest gekregen op de vraag of het hen nodig leek wat aan de wielvlucht achter te doen:

Als de auto strak stuurt en er geen rare slijtage is zou ik er zeker niets aan doen, is niet commercieel wat ik zeg maar goed dat is niet anders😊

Ik volg hun advies maar op.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Is ook het juiste antwoord.
Camber achter heeft niet een enorme invloed op het weggedrag. Bij een groot verschil zo het tot trekken in het stuur kunnen leiden. Dat effect is voor echter groter.