DBJoran - 850 T5

Gestart door DBJoran, 16-05-2022 20:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DBJoran

Nu al best al wat werk verricht te hebben aan mijn 850 T5, is het tijd om het één en ander bij te gaan houden. Dus hierbij mijn blog.


Meest recente enigzins acceptabel foto die ik heb van de 850. Zal deze updaten als ik een meer recentere foto heb.

Hierbij een overzicht van de tot nu toe verrichte werkzaamheden, ik zal onderstaand lijstje blijven updaten:

- Carterventilatie
- Radiateur vervangen inclusief nieuwe siliconen slangenset
- 850R Koppeling, druklager, krukaskeerring, aandrijfaskeerringen, vliegwielbouten, bakolie en een hoop klein spul
- Drie motorsteunen (alleen de baksteun en steun bovenop de motor moet ik nog doen)
- 'Complete' achteras, deltalinks, draagarmrubbers, stabilisatorstang (IPD), bracket voor bevestiging chassis en een hoop nieuwe bouten
- 302 upgrade, schijven, brackets, staalomvlochten remslangen voor en achter en alle klauwen zilver geverfd
- Japanifold, gereviseerde 16T met schuine flens, 3 inch downpipe + 200 cell kat, Ferrita catback, witte injectoren en Schutten tune



DBJoran

Tijdens het schrijven van deze post is het bijna een jaar geleden dat ik onderstaande uitgevoerd heb, toch wil ik dit nog graag in mijn blog posten.

Koppeling vervangen

Het eerste grote onderhoud in mijn ogen, eerst nog wel overwogen om het te laten doen. Later toch blij dat ik dit niet heb gedaan, naast een hoop hier van geleerd te hebben had ik ook de mogelijkheid om alles netjes schoon te maken voor het terug monteren op de auto.

Begonnen met het maken van ruimte, door het weg te halen van de accu, luchtfilter, aanzuigbuis van de turbo en wat klein spul.
Meeste aan de bovenkant is nu los gemaakt, voordat ik het subframe los haal eerst de motorsteun plaatsen.



Na heel wat gestoei was de versnellingsbak er dan eindelijk uit.



Zoals je kan zien was de versnellingsbak erg vies!



Als eerste een geimproviseerde lekbak in elkaar gezet en daar de versnellingsbak zo goed mogelijk in schoon gemaakt, met remmenreiniger en Dasty (top spul!).



En je kunt zien dat het een flink verschil heeft gemaakt!
Daarna de vul/aftapplug vervangen de aandrijfaskeerringen en het druklager.



Hoop nieuw spul inclusief een nieuwe 850R koppeling en nieuwe keivangers, de keivanger rechtsvoor was zo rot dat ik er per ongeluk bij het loshalen van de draagarm zo door heen sloeg.


Daarna de krukaskeerring vervangen met de officiele Volvo tool. Had het eerst geprobeerd door het zelf er voorzichtig in te tikken, toen alles weer in elkaar stond kwam ik er snel achter dat deze flink lekte.





Met nieuwe bouten het vliegwiel vast gezet volgens de juiste aanhaalmomenten en hoek verdraaing, hoek verdraaing was denk ik wel het ergste om te doen in zn kleine ruimte.
Toen was het tijd om de versnellingsbak weer terug in de auto te bouwen.



Als laatste nog wat versnellingsbakolie voor de versnellingsbak (dat vindt ie lekker!)



De ultieme test was een dagje naar de Nurburgring, wat zonder enige problemen ging. En ja als je dan toch bij de ring bent dan moet je wel even een foto maken op de bekende plek. Trouwens zelf niet gereden op de Nurburgring, komt nog wel een keer :)



Wellicht een beetje veel foto's, volgende post zal gaan over het vervangen van de complete achteras. Dat zijn nog veel meer fotos (:

volvobug

Je kunt nooit teveel foto's plaatsen hier  :D dus kom maar op met die plaatjes. Lekker bezig geweest al. En inderdaad, gewoon zelf doen. Er iemand bij halen kan altijd nog....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Goed bezig!

en die foto met het skateboard, haha zalig! (of hoe de ene hobby overvloeit in de andere?)

Originele tool voor die krukas keerring is idd wel een aanrader.

Wouter96

En dat allemaal op bokken... knap werk.
En zijn dat Tritons? staan hem heel goed!

Jerra

Heel gaaf! Goed gedaan!

Ik ga binnenkort hetzelfde doen, je tipte mij al eerder;
"Ik zou zeker ook de krukaskeerring meenemen en de aandrijfaskeerringen en niet te vergeten een nieuw druklager."

Zou ik misschien je bestellijstje als spiekbriefje mogen gebruiken? :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

DBJoran

Citaat van: volvobug op 16-05-2022 21:01:47
Je kunt nooit teveel foto's plaatsen hier  :D dus kom maar op met die plaatjes. Lekker bezig geweest al. En inderdaad, gewoon zelf doen. Er iemand bij halen kan altijd nog....

Ha goed om te horen, dan blijf ik lekker veel fotos plaatsen :) Er iemand bij halen ging wel even door mijn hoofd nadat de eerste krukaskeerring lekte.

Citaat van: de Boeing op 17-05-2022 09:43:28

en die foto met het skateboard, haha zalig! (of hoe de ene hobby overvloeit in de andere?)


Hahahaha ja precies, ik vond het wel een goeie oplossing. Had zo snel niets beters bij de hand.

Citaat van: Wouter96 op 17-05-2022 10:16:09
En dat allemaal op bokken... knap werk.
En zijn dat Tritons? staan hem heel goed!

Thanks! Eigenlijk prima te doen op bokken, beetje flexibel moet je natuurlijk wel zijn.
Zijn Propus velgen, ik vindt ze één van de mooiste velgen voor onder de 850.

DBJoran

Citaat van: Jerra op 17-05-2022 11:47:24
Heel gaaf! Goed gedaan!

Ik ga binnenkort hetzelfde doen, je tipte mij al eerder;
"Ik zou zeker ook de krukaskeerring meenemen en de aandrijfaskeerringen en niet te vergeten een nieuw druklager."

Zou ik misschien je bestellijstje als spiekbriefje mogen gebruiken? :)

Thanks!

De krukaskeerring (1016586) heb ik bij Skandix besteld samen met krukaskeering tool (9997174). Als je de tool nodig hebt kun je hem wel van mij lenen.
Druklager is van Sachs en heb ik bij R&D besteld (RD9181780SA) samen met de aandrijfaskeerringen (6843481). Als je nog meer wilt weten kan ik je ook wel de hele lijst van de bestellingen sturen.

Wat misschien ook nog handig is om mee te bestellen is een nieuwe segerring voor de hulpkoppelingscilinder (als je geen hydraulisch druklager hebt, maar volgens mij werden de hydraulische druklagers pas vanaf de V70 gebruikt). Ik kreeg die segerring er niet helemaal heel af, redelijk taai ding. Wellicht had ik misschien ook gewoon het juiste gereedschap moeten hebben ;D

DBJoran

Achteras vervangen, 389717km

Na een tijdje al het idee gehad te hebben om de achteras te vervangen (niet omdat ik dacht dat het versleten was, was het trouwens wel), vondt ik via Marktplaats een achteras. Deze gelijk opgehaald.



Als eerste begonnen de wielnaven er af te halen, deze zaten flink geroest dus ik heb deze zo goed mogelijk schoon gemaakt en daarna verschrikkelijk warm gestookt, op deze manier kwamen ze goed los.



De eerste wielnaaf die ik er afhaalde zag er niet heel fraai uit, ik drukte vrij eenvoudig door het staal heen. Ik had wel een hoekje er af geslepen zoals te zien is op de foto. Dus gelijk op zoek gegaan naar een wielnaaf, redelijk snel eentje gevonden en deze netjes gemaakt. Ik zal nu alvast verklappen dat ik die niet gebruikt heb, tijdens het demonteren van de achteras die onder de auto zat kwam ik er achter dat die wielnaven er nog beter uit zagen.
Bij het vergelijken van de twee wielnaven kwam ik er ook achter dat er twee soorten wielnaven zijn met beide een andere maat voor de grote moer.



Daarna de achterassen, wielnaven en keivangers helemaal kaal gemaakt zodat ze gespoten kunnen worden in een roestwerende primer.




Na twee lagen roestwerende primer, nog twee lagen zwarte verf er op gespoten.



Jammer genoeg was het voor de laatste laag zwarte verf net iets te koud buiten, daardoor is de verf een beetje mat grijs uitgeslagen. Erg jammer. Maar wachten op warmer weer zat er niet echt in, dat zou zeker een paar maanden duren. Ik spuit het nog wel een keer voorzichtig als het onder de auto zit.



Daarna kwam ik er achter dat de stabilisatorstang op de achteras (die nog op de auto zat) gebroken was. Dus hiervoor gelijk maar een IPD swaybar setje gekocht samen met RVS remslangen en nog wat ander spulletjes zoals deltalink rubbers, nieuwe clipjes voor de remleidingen en een hoop bouten.



Volgende stap was het in elkaar zetten van alle delen, als eerste de deltalink rubbers er in geperst met de Volvo tool. De oude deltalink rubbers er uit halen met de tool gaat heeeel makkelijk maar het er in persen van nieuwe deltalink rubbers gaat toch echt een stuk lastiger en vereist wat vet en een paar gerichte tikken met de hamer. (Tip: voorzie het stalen gedeelte van de deltalink rubbers van een likje verf, uit ervaring weet ik nu dat ze erg snel roestkleurig uitslaan)



Daarna de draagarmrubbers van Meyle op de achteras gezet. Meyle levert hier hardware bij, dit was voor mij een grote reden waarom ik Meyle kocht. Echter bij het in elkaar zetten viel mij het volgende op:



Rechts de hardware van Meyle, links van Volvo. Zoals je kan zien is de hardware die Meyle meelevert net iets te klein. Met de hardware die Volvo levert lijkt het dat de uitlijn mogelijkheden iets beter zijn en het ziet er een stuk robuuster uit.

Uiteindelijk zag het er zo uit:



Daarna was het tijd om de oude achteras onder de auto vandaan te toveren.



Na wat gestoei met remleidingen en ABS sensoren was de achteras er eindelijk onderuit, op dit moment viel het mij ook op dat deze wielnaven in veel betere staat waren.
Dus deze maar van de oude achteras gehaald met behulp van de gasbrander. Alleen de allerlaatste bout had geen zin om mee te werken en was compleet dol gedraaid. Dus maar dit stuk van de achteras afgeslepen en de bout 'professioneel' bijgeslepen met de slijptol zodat hier precies een sleutel 14 op past. Er was uiteindelijk een flinke hefboom voor nodig maar hij kwam wel los  8)




Tijdens het onderuit halen van de achteras viel mij het volgende op:



Ziet er niet erg fris uit, gelukkig was het uiteindelijk 90% zand. Toch maar even goed schoongemaakt en behandeld met een dikke laag roestprimer en zwarte verf.


Het viel mij hier ook op dat de schotels van de achterveren ook wel de beste tijd gehad hadden. Hier dus ook maar nieuwe voor gekocht en gelijk goed behandeld, roestprimer en zwarte verf.



Hierbij ook gelijk deze plekken meegenomen, hier zitten de brackets van de achteras die bevestigen aan het chassis, zoals je kan zien was de roest hier ook al even bezig geweest. Wel raar dat dit alleen maar aan de rechterkant van de auto zo was, linkerkant heeft dezelfde soort bracket, maar de roest was daar een heel stuk minder.



Hierna nog geprobeerd de remslangen uit de bracket te krijgen, dit was gelukkig wel gelukt door het goed heet te stoken. Maar niet voordat de remslang bij de koppeling heel hard uit elkaar schoot  :-\ Denk toch dat ik hem iets te warm gestookt had...



Nu de clipjes en brackets voor de remleidingen gemonteerd en natuurlijk de RVS remslangen.



Zo begint het er wel een beetje op te lijken :)


Het was nu dus tijd om de achteras er onder te gaan plaatsen, dit rustig gedaan met een krik en potkrikjes.



Zodra die een beetje goed gepositioneerd was onder de auto de brackets vast gemaakt:



Enige waar ik van baal naast de zwarte verf die mat grijs is geworden zijn de drie bouten die ik hier niet vervangen heb :-\ Het lekkere roest kleurtje van de bouten steekt toch erg af tegen z'n mooie nieuwe zwarte bracket.
De bracket voor de uitlaat hanger heb ik inmiddels in de laatste werkzaamheden ook mooi behandeld tegen roest, dus deze is weer mooi zwart met een niet roest kleurig boutje :)



Nu ik toch heel het remsysteem moet ontluchten gelijk maar geupgrade naar 302 remmerij met natuurlijk RVS remslangen en alle remklauwen even netjes zilver geverfd.

Dit zijn de ATE Powerdiscs met ATE remblokken, bij mij piepen ze best wel wat op lage snelheden. Het zou er ook aan kunnen liggen dat de remblokken niet afgevlakt zijn, maar ik vermoed eigenlijk de remschijven. Moet zeggen dat het remgevoel wel een flinke upgrade heeft gehad met de RVS remslangen.




En zo ziet het er uiteindelijk uit onder de auto, de plekjes waar je de rode primer ziet heb ik inimddels al bijgewerkt :)



Uiteraard daarna een proefritje gemaakt, verliep vlekkenloos. Snel nog even een fototje onderweg gemaakt.



Tijdens het proefritje kwam ik er al snel achter dat de stabilisatorstang van IPD een flink verschil maakt. Vooral als je het vergelijkt met mijn gebroken stabilisatorstang :P

En als laatste de auto laten uitlijnen. Ze hadden mij van te voren al gewaarschuwd dat ze de achterkant waarschijnlijk niet konden uitlijnen omdat de bouten van de draagarm rubbers vaak afbreken, gelukkig was dit bij mij geen probleem met al het nieuwe spul :)

Vulk


Jerra

Wat. Een. Update! Respect zeg  :angel:
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

T5-4life

Heerlijk zo'n frisse achterkant!
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

de Boeing

Verdorie, dit is nog net iets rigoureuzer dan mijn achteras revisie projectje, respect!! :eusa_clap:

Waren de lagers ook nog goed? Ik had ook een achteras met minder km dan mijn achteras gescoord en dacht die lagers te gebruiken, maar bleek dat mijn lagers minder axiale speling hadden en in betere toestand, dus die maar teruggezet.

Hoe heb je alle verf van de achteras afgekregen?

Ik vind het mat zwart/grijze wel mooi eigenlijk. En uiteindelijk zie je er toch niks van (ofja, ik lig toch niet meer dagelijks onder mijn 850  ;D). Al heb ik bij het zien van al deze foto's toch wel spijt dat ik ook niet wat extra roestpreventie heb gedaan aan mijn chassis (foto's zijn heel herkenbaar).

Maar het is wel een heel dankbaar klusje, met een positieve invloed op het weg gedrag. (en dan heb je de swaybar vanvoor nog niet geplaatst? dat wordt helemaal feest).

DBJoran

Citaat van: Vulk op 05-06-2022 21:26:47
Knap werk!
Citaat van: Jerra op 05-06-2022 21:41:45
Wat. Een. Update! Respect zeg  :angel:
Citaat van: volvobug op 05-06-2022 23:41:47
Goed bezig!  :eusa_clap:
Citaat van: T5-4life op 06-06-2022 09:25:06
Heerlijk zo'n frisse achterkant!

Bedankt allemaal! was een leuke klus, zou het zo weer doen.