Het 'grote' tjoenings project, 392xxxkm
Als eerste ben ik begonnen met het verzamelen van alle benodigdheden, hieronder een klein lijsjte (ik vergeet vast wat)
- gereviseerde 16T (schuine flens) van FHT Turbochargers
- 3 inch downpipe met 200 cel racekat van FDF Service
- Ferrita catback
- Japanifold
- Witte injectoren (gereinigd en geflowtest)
- DO88 Turbo koelslangen
- Nieuwe vacuumslangen voor turbo
- Klein spul zoals draadeindes, moeren, pakkingen, koperen ringen en banjo bouten.
Toen ik de meeste onderdelen verzameld had was het tijd om te beginnen met demonteren, het eerste avontuur: het dolgedraaide boutje in het hitteschild van het uitlaatspruitstuk. Waarschijnlijk al door een vorige eigenaar volledig dol gedraaid. Dus het was tijd voor de slijptol, heel voorzichtig deze los geslepen en daarna het restant uitgeboord. Zie hieronder het eindresultaat:

Daarna nog even met een tap door het schroefdraad gegaan zodat het nog wat is. Zoals op de foto te zien is het mooi er wel van af, gelukkig past er nog wel goed een bout in. Deze dus maar met een hoop kopervet monteren in de hoop dat die deze keer niet vast roest.
Nu het hitteschild uit de weg was kon ik
minder slecht bij de turbo (15G). Al vrij snel viel het op dat de hotside gescheurd was op de wel bekende plek (had niet anders verwacht).

Volgende stap was het demonteren van het oude uitlaatspruitstuk, wat een stuk soepeler ging dan ik in eerst instantie verwacht had, paar draadeindes die er met moer en al uit kwamen. Voor deze heb ik nieuwe draadeindes en moeren gekocht.
Nieuwe draadeindes met een goed likje kopervet en nieuwe pakkingen gemonteerd


Daarna de Japanifold zilver gespoten met Motip high temp lak, vrij weinig van verwacht maar was zeker het proberen waard. Na het spuiten een tijdje laten drogen en daarna afgebakken in de oven.
Nu 6 maanden en verschillende heatcycles later zit de lak er nog heel goed op. Echt een aanrader, alles wat zilver is in de volgende fotos heb ik gespoten met deze Motip lak.


Ook de kvs en olie retour en aanvoer leidingen heb ik gespoten met deze lak. Het was in huis heel goed te ruiken dat ik olie retour en aanvoer leidingen aan het bakken was in de oven


Als eerste de olie toevoer leiding met nieuwe banjo bouten en kopperen ringen gemonteerd. Op de foto is het verschil te zien tussen de nieuwe en de oude banjobout. De oude lijkt wat beter te flowen, zou dat nog iets doen met de oliedruk?


Bij het monteren van de olie toevoer leiding viel het mij op dat het hitteschild van het stuurhuis ERG vies was. Deze dus gelijk ook even schoon gemaakt en gespoten, later zal je zien dat ik hier profijt van heb gehad.

Na mail contact met FHT Turbochargers er voor gekozen om gelijk maar voor een 16T te gaan aangezien het heel weinig verschil qua prijs maakte tussen een gereviseerde 15G met nieuw uitlaathuis of een gereviseerde 16T met nieuw schuin uitlaathuis.
Na een tijdje was die er dan, wat een mooi ding hé?


Voor het monteren ook gelijk even gekeken of de wastegate goed afgesteld was en zoals je ziet op de foto is die inderdaad goed afgesteld volgens het 'halve maan' principe.
Na alles van de turbo nagelopen te hebben was het tijd om de turbo en de kvs/olie retour/aanvoer leidingen te monteren en niet te vergeten de 3 inch downpipe.

Elke keer als ik weer onder de auto kroop om iets te doen had ik dit mooie uitzicht.

Volgende stap was het monteren van de opgeknapte uitlaat beugels en de Ferrita catback. Het was nog best een karweitje om de uitlaat er netjes onder te krijgen. Let aub niet op de verroeste trekhaak

die heb ik vrij snel daarna er onder uitgehaald (komt
ooit nog een stukje over in deze blog).

Nu het volledige uitlaat systeem er onder zat was het tijd om de turbo met olie te primen voordat ik de auto ging starten. Aanschouw mijn prachtige oplossing:

Na de turbo geprimed te hebben met olie, de auto een paar keer doorgestart met de brandstofpomp zekering er uit zodat de auto niet start. Daarnaast ook het laatste beetje druk op de brandstof leiding er af gehaald, desondanks dat starte de auto de eerste keer toch nog heeeeel eventjes voordat hij daarna weer snel afsloeg.
Na een paar keer starten zonder brandstofpomp uiteindelijk de brandstofpomp zekering er weer terug in gedaan en de auto gestart. Hij starte met een beetje een tikkend geluid wat overduidelijk uit de kop kwam (ik denk de klepstoters?). Na de auto voor een tweede keer gestart te hebben was het geluid volledig weg en heb ik het nooit meer gehoord. Toch wel een beetje raar, iemand enig idee wat dit was?
Volgende stap was het terug monteren van het hitteschild voor de turbo, deze heb ik uiteraard ook weer netjes gemaakt.

Daarna een rustig proefritje gedaan en dat beviel goed, geen zichtbare problemen. Als eerste de turbo een beetje rustig ingereden (is dit uberhaupt nodig voor een turbo?), een paar dagen later wat steviger gaan rijden en nadat ik na een van de ritjes terug was viel mij het volgende op:

Dat ziet er niet zo smakelijk uit, mijn eerste verdachte waren de banjo bouten, deze dus nog een tikkie straker gezet en nog een ritje gemaakt maar dat loste niets op. Omdat ik het niet kon plaatsen maar achter het blok gefilmd en iemand een beetje gas laten geven, toen viel het snel op dat de olie er vrij hard uitspoot langs de o-ring van de olie retour leiding.

Zoals je ziet heb ik bij monteren het o-ringetje kapot gedrukt. Nieuw o-ringetje en pakking besteld en de olie retour leiding er weer onder gezet. Wat is dat toch een verschrikkelijk karwei. Na dit gedaan te hebben bleef het gelukkig droog

Niet veel later had ik van Schutten Tuning een M4.3 ECU ontvangen voor 16T met witte injectoren. Witte injectoren via Markplaats gevonden, deze direct opgestuurd om te laten reinigen, flowtesten en o-ringen vervangen waar nodig. Injectoren kwamen er allemaal goed uit en er waren geen grote afwijkingen gevonden:

Al snel was het weer tijd voor de jaarlijkse APK keuring, eerste keer afgekeurd op te hoge CO dit kwam uiteraard door de 200 cel race kat. Ik had de auto niet warm genoeg gereden van te voren. Nieuwe afspraak gemaakt en nieuwe lambdasonde en originele Volvo turbo bougies geplaatst, daarna kwam die er met goed warm rijden van te voren zonder enig probleem door heen. Waarschijnlijk was het compleet overbodig om de lambdasonde en bougies te vervangen maar het kan geen kwaad.
Ik rij nu al een paar maanden met bovenstaande setup en ik verbaas mij elke keer nog hoe lekker het rijdt, voorheen deed die dat al maar dit is toch echt andere koek. Enige minpuntje is de Ferrita uitlaat die best goed aanwezig is tussen de 2,5k tot 3k toeren. Als ik dat van te voren wist weet ik niet of ik voor een Ferrita was gegaan.
